"Jestem dobrym obiektywem" - PODSUMOWANIE

Autor: Michal Grzegorczyk

24 Lipiec 2013
Artykuł na: 6-9 minut
W pięciu odcinkach cyklu "Jestem dobrym obiektywem" pokazywaliśmy jak dobór odpowiedniej optyki sprawia, że nasze zdjęcia są atrakcyjne i urozmaicone. Pora na podsumowanie cyklu i przypomnienie najważniejszych zasad o jakich wcześniej pisaliśmy.

Kupując lustrzankę najczęściej w zestawie otrzymujemy standardowy obiektyw "kitowy". Jednak jedną z kluczowych zalet aparatów tego typu jest możliwość wymiany optyki, dlatego warto uzupełnić swój zestaw o kolejne obiektywy obejmujące inne zakresy ogniskowych.

Na idealny, amatorski zestaw obiektywów, poza "kitem", składa się szerokokątny zoom (na przykład Nikkor AF-S DX 10-24 mm f/3,5-4,5G ED), teleobiektyw (na przykład Nikkor AF-S 70-300 mm f/4.5-5.6G IF-ED VR) oraz jasny obiektyw stałoogniskowy (na przykład aNikkor 50 mm f/1,8). Mając taki zestaw w torbie można być pewnym, że będzie się w stanie sfotografować dosłownie każdą spotkaną sytuację.

1/15 s, f/8.0, ISO 400, ogniskowa: 15 mm (ekwiwalent dla pełnej klatki)

Zastosowanie różnych ogniskowych i perspektyw urozmaica nasze zdjęcia. Użycie obiektywu szerokokątnego wymusza skrócenie dystansu do fotografowanego obiektu. Sprawia, że oglądając zrobione nim zdjęcia mamy wrażenie bezpośredniego uczestniczenia w wydarzeniu, a poza fotografowanym obiektem widzimy cały kontekst - na przykład koncertową scenę czy boisko sportowe. Szerokokątna perspektywa sprawia, że zdjęcie odbieramy jako bardziej dynamiczne. Teleobiektyw pozwala skupić się na fotografowanym obiekcie. Za jego pomocą można uchwycić na przykład emocje malujące się na twarzy czy interesujący detal w fotografowanej scenie. Węższy kąt widzenia sprawia, że łatwiej zapanować nad elementami widocznymi w tle. Obiektyw stałoogniskowy o dużej jasności daje nam z kolei możliwość wykonania fotografii w trudniejszych warunkach oświetleniowych, a użycie otwartej przysłony zmniejsza głębię ostrości, rozmywa tło, odcina od niego fotografowany obiekt i skupia na nim uwagę osoby, której pokazujemy zdjęcia. Jasne, stałoogniskowe obiektywy świetnie nadają się do robienia efektownych portretów.

Bez względu na to, czy fotografujemy rodzinną imprezę, koncert, zawody sportowe czy jakiekolwiek inne wydarzenie, nasze zdjęcia powinny opowiadać historię. Trudno to osiągnąć pokazując fotografie zrobione na tej samej ogniskowej. Na profesjonalne fotoreportaże składają się urozmaicone zdjęcia - od szerokich planów, po portrety i detale, a sztuka właściwego doboru zdjęć wyróżnia dobrych fotografów.

fot. Bart Bajerski, f/4.5, 1/80s, ISO 1600, korekta ekspozycji: 0 EV, 18 mm

Dobrym wstępem mogą być kadry zarejestrowane szerokokątnym obiektywem - można na nich pokazać o co chodzi: sfotografować całą scenę na koncercie, a robiąc zdjęcia rowerzystom pokazać w jakim otoczeniu jeżdżą. Jeśli podejdziemy bliżej do fotografowanej sceny uzyskamy dynamiczne ujęcie z charakterystycznym przerysowaniem.

1/40 s, f/10.0, ISO 400, ogniskowa: 165 mm (ekwiwalent dla pełnej klatki)

Następnie można podpiąć teleobiektyw i poszukać ciaśniejszych kadrów. Zdjęcia zrobione na dłuższych ogniskowych będą miały mniej elementów widocznych w tle, a cała uwaga widza skupi się na fotografowanym obiekcie. W wielu sytuacjach użycie teleobiektywu będzie wymuszone warunkami zewnętrznymi. Na przykład podczas koncertu to najczęściej jedyna metoda na sfotografowanie pojedynczego muzyka. Teleobiektyw to również świetne narzędzie do zarejestrowanie detali, które mogą uzupełnić naszą historię.

fot. Bart Bajerski, f/4.5, 1/80s, ISO 1600, korekta ekspozycji: 0 EV, 90 mm

Jeśli fotografujemy w trudnych warunkach oświetleniowych najlepszym wyjściem będzie użycie jasnego obiektywu stałoogniskowego. Dzięki niemu uzyskamy krótsze czasy ekspozycji i zrobimy nieporuszone zdjęcia. Duży otwór przysłony służy również do uzyskiwania małej głębi ostrości. Dlatego obiektywy tego typu idealnie sprawdzają się w fotografii portretowej. Osoba sfotografowana jasnym obiektywem stałoogniskowym pozostaje ostra, a tło przyjemnie rozmyte, dzięki czemu uwaga widza nie jest niczym rozpraszana.

Obiektywy to narzędzia rozwijające kreatywność. Jak wszystkie narzędzia, powinny być wybierane według klucza przydatności. Mając obiektyw kitowy warto poobserwować, jakich ogniskowych nam najbardziej brakuje - czy częściej chcielibyśmy sfotografować coś szerszym kątem, czy odwrotnie - lepiej byłoby mieć teleobiektyw. Zaproponowany przez nas zestaw składający się z szerokokątnego Nikkora AF-S DX 10-24 mm f/3,5-4,5G ED, teleobiektywu Nikkor AF-S 70-300 mm f/4.5-5.6G IF-ED VR oraz jasnego obiektywu stałoogniskowego Nikkor 50 mm f/1,8 jest wyjątkowo uniwersalny, ale należy pamiętać, że istnieją dziesiątki innych, czasami bardziej wyspecjalizowanych szkieł. Jeśli na przykład naszą pasją jest gotowanie i chcielibyśmy robić zdjęcia jedzenia, zamiast Nikkora 50 mm f/1,8 można wybrać obiektyw makro Micro Nikkor 40 mm f/2,8G lub Micro Nikkor 85 mm f/3,5G VR, które lepiej sprawdzą się w takiej roli.



Jeżeli nie możesz obejrzeć powyższego klipu, powinieneś ściągnąć i zainstalować darmowy QuickTime Player. Nasze filmy można także oglądać na urządzeniach iPhone i iPod Touch. Więcej filmów Fotopolis można znaleźć na naszym profilu na Youtube.
Skopiuj link
Komentarze
Więcej w kategorii: Poradniki
Jak dobrać kabel HDMI do filmowania i streamingu?
Jak dobrać kabel HDMI do filmowania i streamingu?
Jak wybrać kabel HDMI, żeby nie mieć problemów na planie i uzyskać optymalną jakość? W tym poradniku przyglądamy się odpowiednim kablom do filmowania na przykładzie oferty marki...
17
Jak zrobić oryginalne zdjęcie na walentynki? Zapytaliśmy ChatGPT
Jak zrobić oryginalne zdjęcie na walentynki? Zapytaliśmy ChatGPT
Nadal myślisz, że najlepszym pomysłem na walentynkowe zdjęcie jest serce narysowane na zaparowanej szybie? Zobaczcie, co na ten temat ma do powiedzenia sztuczna inteligencja.
4
Oświetlenie filmowe w fotografii portretowej - GlareOne LED 300 BiColor D w praktyce
Oświetlenie filmowe w fotografii portretowej - GlareOne LED 300 BiColor D w praktyce
Filmowo-fotograficzny świat nie mógłby istnieć bez światła. W tym artykule fotograf Piotr Werner na przykładzie lamp GlareOne 300 BiColor D pokazuje trzy filmowe ustawienia...
16
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (2)