Spotkanie z cyklu "Czytanie Dłubaka" w Galerii Asymetria

Autor: Marcin Grabowiecki

15 Październik 2010
Artykuł na: 4-5 minut
Zapraszamy do Galerii Asymetria na rozmowę zatytułowaną "Marksizm i Nowocześni". Drugie spotkanie z cyklu "Czytanie Dłubaka" odbędzie się w środę 20 października o godz. 19:00, a wezmą w nim udział prof. Waldemar Baraniewski oraz dr Maciej Szymanowicz.

Fundacja Archeologia Fotografii i Galeria Asymetria zapraszają na drugie spotkanie z cyklu "Czytanie Dłubaka" zatytułowane "Marksizm i Nowocześni". Rozmowę poprowadzą prof. Waldemar Baraniewski - Instytut Historii Sztuki UW oraz dr Maciej Szymanowicz - UAM w Poznaniu, Galeria "pf".

Rozmowa będzie dotyczyła tekstów:

  • W przedsionku i na wystawie. Uwagi o wystawie fotografii artystycznej pod hasłem "Pokój zwycięża" opublikowanym w "Świecie Fotografii" 1950 nr 14
  • Referat Zbigniewa Dłubaka wygłoszony na słynnej I Wystawie Sztuki Nowoczesnej w Krakowie w 1948 roku

Powyższe teksty są dostępne na stronie Fundacji pod adresem: www.archeologiafotografii.pl.

Cykl ma na celu przypomnienie dorobku teoretycznego Zbigniewa Dłubaka.

Zbigniew Dłubak (26.04.1921 Radomsko - 21.08.2005 Warszawa) Fotograf, malarz, teoretyk sztuki, wieloletni redaktor miesięcznika "Fotografia", jedna z czołowych postaci polskiego środowiska fotograficznego po 1945 roku. Jako fotograf debiutował w 1947 roku eksperymentalnymi pracami nawiązującymi do doświadczenia awangardy okresu międzywojennego. Jeszcze przed II w. ś. podjął pierwsze próby malarskie. Żołnierz Gwardii Ludowej. Jako cywil w czasie Powstania Warszawskiego został wywieziony do obozu koncentracyjnego w Mauthausen (poznał tam Mariana Bogusza). W latach 1947-49 brał aktywny udział w życiu artystycznym w Polsce. Działał w sekcji plastyki w Klubie Młodych Artystów i Naukowców w Warszawie, gdzie w 1948 roku zadebiutował indywidualną wystawą fotograficzną. Wział udział w I Wystawie Sztuki Nowoczesnej w Krakowie. W 1950 stracił pracę, został wyrzucony z wojska i utrzymywał się z fotograficznych zamówień.

W 1953 objął redakcję miesięcznika "Fotografia" (do 1972 r.) i stopniowo powracał do aktywnego życia artystycznego. W 1955 współtworzył Grupę 55. W latach 50. porzucił początkowy, eksperymentalny kierunek i fotografował banalną rzeczywistość - pejzaże miejskie i podmiejskie, widoki z okien, a od schyłku lat 50. zdjęcia we wnętrzach, głównie we własnej pracowni (przedmioty, fragmenty pomieszczeń, akty). Zbiór ten, nazwany Egzystencje, został częściowo wykorzystany do fotograficznego environment Ikonosfera I w 1967 roku. Od 1970 poświęcił się analizie mechanizmów powstawania i utrwalania bądź zanikania znaków i znaczeń, do których odsyłają, czego wyrazem są takie cykle jak malarski Systemy i fotograficzne Gestykulacje, Kolekcja i Czynność, Gest, a także Desymbolizacje. Od początku lat 80., ponownie zainteresowany percepcją, asymilacją i pamiętaniem obrazów realizował do końca życia fotograficzno-malarski cykl Asymetria. Od 1982 roku mieszkał w Meudon pod Paryżem. Współpracował z warszawskimi galeriami "Krzywe Koło", "Współczesna", "Foksal" i "Remont", a także wrocławskimi - "Permafo" i "Seminarium-Foto-Medium-Art". Był współorganizatorem głośnych wystaw Fotografia subiektywna i Fotografowie poszukujący. W latach 1965-1975 był wykładowcą na PWSSP i PWSFTviT w Łodzi. Wraz ze swymi absolwentami i studentami powołał grupę "Seminarium Warszawskie", działającą w latach 1975-1981.

Spotkanie z cyklu "Czytanie Dłubaka" zatytułowane "Marksizm i Nowocześni"
Termin: 20.10.2010, godz. 19:00

Fundacja Archeologia Fotografii
Galeria Asymetria
ul. Nowogrodzka 18a / 8a
Warszawa

Skopiuj link
Komentarze
Więcej w kategorii: Poradniki
Jak dobrać kabel HDMI do filmowania i streamingu?
Jak dobrać kabel HDMI do filmowania i streamingu?
Jak wybrać kabel HDMI, żeby nie mieć problemów na planie i uzyskać optymalną jakość? W tym poradniku przyglądamy się odpowiednim kablom do filmowania na przykładzie oferty marki...
17
Jak zrobić oryginalne zdjęcie na walentynki? Zapytaliśmy ChatGPT
Jak zrobić oryginalne zdjęcie na walentynki? Zapytaliśmy ChatGPT
Nadal myślisz, że najlepszym pomysłem na walentynkowe zdjęcie jest serce narysowane na zaparowanej szybie? Zobaczcie, co na ten temat ma do powiedzenia sztuczna inteligencja.
4
Oświetlenie filmowe w fotografii portretowej - GlareOne LED 300 BiColor D w praktyce
Oświetlenie filmowe w fotografii portretowej - GlareOne LED 300 BiColor D w praktyce
Filmowo-fotograficzny świat nie mógłby istnieć bez światła. W tym artykule fotograf Piotr Werner na przykładzie lamp GlareOne 300 BiColor D pokazuje trzy filmowe ustawienia...
16
Powiązane artykuły