Non finito - retrospektywa Zbigniewa Dłubaka w Galerii Studio

Autor: Redakcja Fotopolis

24 Styczeń 2025
Artykuł na: 4-5 minut

Fundacja Archeologia Fotografii zaprasza na wystawę Dłubak x Zaradny: Non finito. Ekspozycja podejmuje nie tylko próbę przypomnienia ikonicznych prac Dłubaka, lecz także prezentacji ich w kontekście sztuki dźwięku - kompozycji stworzonych przez Annę Zaradny. Wystawę można oglądać do 30 marca.

Zbigniew Dłubak (1921–2005) zapisał się jako jeden z architektów nowoczesnej wrażliwości plastycznej w powojennej Polsce. Malarz i teoretyk, współzałożyciel legendarnej grupy Permafo, wyróżniał się odważnym, eksperymentalnym podejściem do fotografii. Traktował ją jako narzędzie badania mechanizmów tworzenia znaków i ich percepcji.

Wystawa w Galerii Studio – realizowana we współpracy z Fundacją Archeologia Fotografii – podejmuje nie tylko próbę przypomnienia ikonicznych prac Dłubaka, lecz także prezentacji ich w kontekście sztuki dźwięku. Na ekspozycji znajdują się jego oryginalne vintage prints (odbitki z epoki) i obrazy na płótnie, w tym prace z kolekcji Galerii Studio. Towarzyszy im kompozycja audialna nagrana w dawnym mieszkaniu Dłubaka w Warszawie przez Annę Zaradny (ur. 1977) – artystkę i kompozytorkę, która w swojej twórczości organicznie splata obszary sztuk wizualnych i dźwięku eksperymentalnego.

Kompozycja została przygotowana specjalnie na potrzeby wystawy. Anna Zaradny w mieszkaniu Dłubaka, podjęła się analizy sonicznego aspektu tej przestrzeni. Stosując różne strategie, m.in. nagrań terenowych i melorecytacji opartej na tekstach teoretycznych artysty, Zaradny ukazuje, że idea pracowni może być odczytywana na nowo, jako miejsce wytwarzania kolejnych warstw interpretacyjnych.

Fot. Zbigniew Dłubak, 534A z serii Asymetria, 1991 / Armelle Dłubak & Fundacja Archeologia Fotografii

Termin zawarty w tytule wystawy – non finito – nawiązuje do tradycji renesansowych dzieł pozostawionych celowo nieukończonymi. Posługujemy się tym terminem, by zasygnalizować otwartość dorobku Dłubaka na kolejne interpretacje i konteksty, które stale mogą dopełniać znaczenie jego działań. Procesualność i performatywność to elementy łączące postawę obojga artystów. Fotografie Dłubaka, spowite niematerialną realizacją soniczną Zaradny, stają się częścią immersyjnego doświadczenia: dźwiękowa instalacja jest organicznie wpleciona w tkankę galerii, pozwalając pracom rezonować z różnorodnymi grupami odbiorców. Na wystawie znajdują się również inne prace Anny Zaradny, kompozycje wideo, obiekty i instalację, współtworząc narrację przenikania i dialogu. 

Kuratorki: Weronika Kobylińska, Dorota Jarecka, Paulina Olszewska

Fot. Zbigniew Dłubak, Widok pracowni artysty w Alei Waszyngtona 100, ok. 1967 / Armelle Dłubak & Fundacja Archeologia Fotografii

Kiedy i gdzie?

Wystawę "Dłubak x Zaradny: Non finito" można oglądać do 30 marca 2025 roku, w Galerii Studio przy Pl. Defilad 1 (PKiN) w Warszawie. Wystawa czynna od wtorku do niedzieli w godz. 12.00-19.00.

Sylwetki autorów

Anna Zaradny (ur. 1977) – artystka dźwiękowa i wizualna, kompozytorka, instrumentalistka, współtwórczyni festiwalu oraz wydawnictwa Musica Genera. Klasycznie wykształcona – saksofon, dyrygentura. Wykorzystuje swoje przygotowanie na gruncie muzyki improwizowanej i eksperymentalnej, traktując instrument i inne narzędzia jako otwartą, organiczną formę. Jako kompozytorka i instrumentalistka porusza się w szerokim spektrum od akustycznej muzyki improwizowanej, o minimalistycznym współczesnym idiomie, do eksperymentalnej muzyki elektronicznej. Prace o charakterze wizualnym tworzy głównie w formie instalacji, obiektu, fotografii i wideo. Artystka posługuje się w nich środkami abstrakcji, mikro obiektami dźwiękowymi, elementami architektury, światła i przestrzeni.

Zbigniew Dłubak (1921–2005) – fotograf, malarz, teoretyk sztuki, wieloletni redaktor miesięcznika „Fotografia”, jedna z kluczowych postaci polskiej sceny fotograficznej po 1945 roku. Debiutował jako fotograf w 1947 roku, tworząc eksperymentalne prace inspirowane międzywojenną awangardą. Jego twórczość obejmowała zarówno abstrakcyjne kompozycje, jak i minimalistyczne, codzienne kadry pejzaży i wnętrz. W latach 60. i 70. realizował projekty oparte na analizie pojęcia znaku oraz badał związki fotografii z rzeczywistością. Był związany z warszawskimi i wrocławskimi galeriami awangardowymi, m.in. Krzywym Kołem, Foksal, Remontem czy Galerią Współczesną. Jego dorobek fotograficzny znajduje się pod opieką Fundacji Archeologia Fotografii.

Więcej informacji znajdziecie na stronie faf.org.pl.

Skopiuj link
Komentarze
Więcej w kategorii: Wydarzenia
Nowe promocje Manfrotto - kup taniej zestaw wideo, plecaki i torby
Nowe promocje Manfrotto - kup taniej zestaw wideo, plecaki i torby
Podwójna promocja na zestaw wideo i rabaty na plecaki oraz torby. Włoska marka Manfrotto informuje, że od 10 lutego do 10 marca będą trwać dwie promocje na wybrany sprzęt foto-wideo.
0
Spotkanie z Witoldem Krassowskim w Muzeum Powstania Warszawskiego
Spotkanie z Witoldem Krassowskim w Muzeum Powstania Warszawskiego
MPW zaprasza na kolejne bezpłatne spotkanie z cyklu „Decydujący moment”. Tym razem gościem będzie uznany reportażysta i wykładowca warszawskiej APS Witold Krassowski. Start 18 lutego o...
6
Nestor polskiej fotografii przerzucił się na smartfona. "Fotografia Kieszonkowa" Wojciecha Plewińskiego w krakowskiej galerii ZPAF
Nestor polskiej fotografii przerzucił się na smartfona. "Fotografia Kieszonkowa" Wojciecha...
Zmieniają się czasy, zmienia się i technologia. W krakowskiej galerii ZPAF możecie zobaczyć zdjęcia jednego z najważniejszych polskich fotografów powojennych, wykonane… smartfonem....
10
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (1)