(Miasto). Masa. Maszyna. Fotodizajn 2 - wystawa w Galerii Asymetria

0
Marcin Grabowiecki
18 Kwiecień 2012
Artykuł na: 2-3 minuty
Warszawska Galeria Asymetria zaprasza na drugą odsłonę Fotodizajnu. Na wystawie "(Miasto). Masa. Maszyna" pokazane zostaną prace Tadeusza Sumińskiego, Mikołaja Grospierre'a, Zbigniewa Dłubaka, Wojciecha Plewińskiego, Wiktora Pentala oraz Tomasza Szerszenia. Wernisaż w sobotę, 21 kwietnia w godz. 19:00-21:00.
Wojciech Plewiński, Konkurs SAM-ów, 1959

Organiczność, znana nam najlepiej z funkcjonowania społeczeństwa, stanie się inspiratorką konstrukcji artystycznej. Dzieło sztuki będzie uorganizowane społecznie. Dzieło sztuki będzie społeczeństwem. Tadeusz Peiper.

Druga odsłona Fotodizajnu, fotograficznego spojrzenia na wzornictwo przemysłowe okresu PRL-u, podejmuje tę tematykę w odniesieniu do pojęć "(Miasto).Masa. Maszyna."

Obraz/słowo miasto zawieszone przez epoche nawiasu, na wystawie Fotodizajnu zostanie pokazany nie tyle przez dokumentalne widoki kształtów architektury, maszyn i masy społecznej, ale w jego fotograficznej rejestracji znaku artystycznego wykorzystywanego we wzornictwie tego czasu. Artystyczna wizja awangardy miasta-masy-maszyny zastosowana przez architektoniczne i fabryczne realizacje okresu komunizmu w naszej odsłonie przyjmują formę fotograficznej entropii.

Entropia przekształca niezauważalne "miejsca" w "nie-miejsca", porządek w nieporządek, użyteczne w bezużyteczne. Rzuca tym samym wyzwanie naszemu modelowi wiedzy, opartemu - ciągle - na micie postępu i nieustannej kumulacji - jak napisał Tomasz Szerszeń. Obserwacja ta nie została pominięta przez obiektyw aparatu fotograficznego.

Na wystawie (Miasto). Masa. Maszyna. Fotodizajn 2 pokazane zostaną zdjęcia fabryk autorstwa Tadeusza Sumińskiego z lat 60-tych i 70-tych oraz fotomontaż "Entropia" Mikołaja Grospierre'a będący rodzajem komentarza do prac Sumińskiego. Konceptualne widoki Stadionu Dziesięciolecia Zbigniewa Dłubaka (1955), w specjalnie na tę okazję przygotowanym portfolio. Zdjęcia Wojciecha Plewińskiego z konkursu Samów w 1959 r, na placu Defilad w Warszawie - rajdu samochodów - prototypów wyprodukowanych własnoręcznie przez obywateli. Zdjęcia Wiktora Pentala z Nowej Huty, osiedla choć zamówionego ponoć przez Stalina to jednak zbudowanego na planie neobarokowo-neorenesansowo-neoklasycystycznym z komentarzem "Typologii" ornamentu socrealistycznego autorstwa Tomasza Szerszenia.

Wystawa jest przygotowana przez galerię Asymetria we współpracy z Fundacją Archeologia Fotografii oraz Fundacją Imago Mundi.

Kurator : Rafał Lewandowski
Aranżacja wystawy: Aneta Faner i Piotr Duma
Współpraca: Ola Brzozowska


(Miasto). Masa. Maszyna. Fotodizajn 2
Wernisaż: 21.04.2012, godz. 19:00-22:00
Termin: 22.04-15.06.2012

Galeria Asymetria
Dom Funkcjonalny
ul. Jakubowska 16
Warszawa

Komentarze
Więcej w kategorii: Wydarzenia
Propaganda i manipulacja w fotografii. Kolejne spotkanie WJF już w poniedziałek
Propaganda i manipulacja w fotografii. Kolejne spotkanie WJF już w poniedziałek
Już 18 listopada kolejne spotkanie z cyklu Wszyscy Jesteśmy Fotografami. Tym razem poprowadzi je gość zza granicy Kateryna Radchenko, która poruszy temat wizualnej...
3
0
Cashback Tamron - zwrot 450 zł przy zakupie obiektywów z serii G2
Cashback Tamron - zwrot 450 zł przy zakupie obiektywów z serii G2
Jeśli szukacie dobrych zoomów w przystępnej cenie, nowa promocja na obiektywy Tamron to coś dla was. W ramach zimowego cashbacku, otrzymamy zwrot 450 zł z kwoty...
11
0
“Krawędź poznania”, czyli dwie Ameryki w obiektywie Magdy Biernat
“Krawędź poznania”, czyli dwie Ameryki w obiektywie Magdy Biernat
Poznańska Centrala zaprasza na wystawę polskiej fotografki rezydującej w Nowym Jorku i Paryżu. Krawędź Poznania to próba zdefiniowania ponadnarodowej tożsamości dwóch...
27
2
Powiązane artykuły