(Miasto). Masa. Maszyna. Fotodizajn 2 - wystawa w Galerii Asymetria

Autor: Marcin Grabowiecki

18 Kwiecień 2012
Artykuł na: 4-5 minut
Warszawska Galeria Asymetria zaprasza na drugą odsłonę Fotodizajnu. Na wystawie "(Miasto). Masa. Maszyna" pokazane zostaną prace Tadeusza Sumińskiego, Mikołaja Grospierre'a, Zbigniewa Dłubaka, Wojciecha Plewińskiego, Wiktora Pentala oraz Tomasza Szerszenia. Wernisaż w sobotę, 21 kwietnia w godz. 19:00-21:00.
Wojciech Plewiński, Konkurs SAM-ów, 1959

Organiczność, znana nam najlepiej z funkcjonowania społeczeństwa, stanie się inspiratorką konstrukcji artystycznej. Dzieło sztuki będzie uorganizowane społecznie. Dzieło sztuki będzie społeczeństwem. Tadeusz Peiper.

Druga odsłona Fotodizajnu, fotograficznego spojrzenia na wzornictwo przemysłowe okresu PRL-u, podejmuje tę tematykę w odniesieniu do pojęć "(Miasto).Masa. Maszyna."

Obraz/słowo miasto zawieszone przez epoche nawiasu, na wystawie Fotodizajnu zostanie pokazany nie tyle przez dokumentalne widoki kształtów architektury, maszyn i masy społecznej, ale w jego fotograficznej rejestracji znaku artystycznego wykorzystywanego we wzornictwie tego czasu. Artystyczna wizja awangardy miasta-masy-maszyny zastosowana przez architektoniczne i fabryczne realizacje okresu komunizmu w naszej odsłonie przyjmują formę fotograficznej entropii.

Entropia przekształca niezauważalne "miejsca" w "nie-miejsca", porządek w nieporządek, użyteczne w bezużyteczne. Rzuca tym samym wyzwanie naszemu modelowi wiedzy, opartemu - ciągle - na micie postępu i nieustannej kumulacji - jak napisał Tomasz Szerszeń. Obserwacja ta nie została pominięta przez obiektyw aparatu fotograficznego.

Na wystawie (Miasto). Masa. Maszyna. Fotodizajn 2 pokazane zostaną zdjęcia fabryk autorstwa Tadeusza Sumińskiego z lat 60-tych i 70-tych oraz fotomontaż "Entropia" Mikołaja Grospierre'a będący rodzajem komentarza do prac Sumińskiego. Konceptualne widoki Stadionu Dziesięciolecia Zbigniewa Dłubaka (1955), w specjalnie na tę okazję przygotowanym portfolio. Zdjęcia Wojciecha Plewińskiego z konkursu Samów w 1959 r, na placu Defilad w Warszawie - rajdu samochodów - prototypów wyprodukowanych własnoręcznie przez obywateli. Zdjęcia Wiktora Pentala z Nowej Huty, osiedla choć zamówionego ponoć przez Stalina to jednak zbudowanego na planie neobarokowo-neorenesansowo-neoklasycystycznym z komentarzem "Typologii" ornamentu socrealistycznego autorstwa Tomasza Szerszenia.

Wystawa jest przygotowana przez galerię Asymetria we współpracy z Fundacją Archeologia Fotografii oraz Fundacją Imago Mundi.

Kurator : Rafał Lewandowski

Aranżacja wystawy: Aneta Faner i Piotr Duma

Współpraca: Ola Brzozowska

(Miasto). Masa. Maszyna. Fotodizajn 2
Wernisaż: 21.04.2012, godz. 19:00-22:00
Termin: 22.04-15.06.2012

Galeria Asymetria
Dom Funkcjonalny
ul. Jakubowska 16
Warszawa

Skopiuj link
Komentarze
Więcej w kategorii: Wydarzenia
Pierwsza taka wystawa w Europie - nadchodzi Fotofestiwal 2025
Pierwsza taka wystawa w Europie - nadchodzi Fotofestiwal 2025
Premierowa wystawa Yorgosa Lanthimosa, projekty o amerykańskiej propagandzie i fikcji, otwarcie dla publiczności zabytkowego basenu YMCA - 24. Fotofestiwal ogłosił główne punkty...
18
Nadchodzi 3. edycja Festiwalu Fotoforma - PGE Narodowy ponownie stanie się polskim centrum filmu i fotografii
Nadchodzi 3. edycja Festiwalu Fotoforma - PGE Narodowy ponownie stanie się polskim centrum filmu i...
Już 16 i 17 października 2025 r. PGE Narodowy w Warszawie będzie gościł kolejną edycję Festiwalu Fotoforma. Przez dwa dni uczestnicy będą mogli czerpać inspirację, zdobywać wiedzę,...
7
Promocja na lampy GlareOne: kompletne zestawy LED w niższej cenie
Promocja na lampy GlareOne: kompletne zestawy LED w niższej cenie
Zestaw, który sprawdzi się w każdym domowym lub profesjonalnym studiu - GlareOne LED 220 lub 300 BiColor D ze statywem Air A-275 i softboxem 60×90 Easy Fold teraz do kupienia w atrakcyjnej...
2
Powiązane artykuły