Winietowanie

Wyniki testu:
Cena / Jakość:
10
Wydajność:
9
Funkcjonalność:
8
Optyka:
8
Budowa:
9
Marka:
Samyang
Nasza ocena:

90%

Najnowszy szerokokątny zoom Samyanga to owoc współpracy z uznaną niemiecką marka Schneider Kreuznach, który zapoczątkować ma całą serię dopracowanych optycznie, lekkich zoomów. Czy dla koreańskiego producenta to wreszcie przepustka do pierwszej ligi? Obiektyw sprawdziliśmy w praktyce.

Autor: Maciej Luśtyk

3 Czerwiec 2025
Artykuł na: 23-28 minut
Spis treści

Winietowanie

Winietowanie mierzymy dla plików RAW, dla najniższego ISO i z najniższymi ustawieniami odszumiania. Przedstawione wykresy pokazują schemat winietowania dla przysłon f/2.8, f/4, f/5.6 i f/8.

Jedną z najsłabszych stron modelu Samyang AF 14-24 mm f/2.8 FE, podobnie jak w przypadki wielu szkieł superszerokokątnych, jest niestety dość mocna winieta, która przy 14 mm rozlewa się po całym kadrze, nie maleje szybko wraz z domykaniem i która nigdy do końca nie znika. Gołym okiem będziemy zaś w stanie dojrzeć ją aż do przysłony f/4-f/5.6.

Schemat winietowania dla ogniskowej 14 mm:

Schemat winietowania dla ogniskowej 24 mm:

Jest to istotne o tyle, że maksymalna różnica jasności między środkiem, a brzegami kadru wynosi aż 1,5 EV (podobnie jak w Sigmie 14-24 mm f/2.8 DG DN Art), co może powodować pewne trudności w odpowiednim zbalansowaniu ekspozycji i będzie wymagało dość mocnego rozjaśniania na etapie postprodukcji. Co jednak gorsze, winiety nie niwelują w 100 procentach nawet wbudowane profile korekcji. Musimy przygotować się na to, że przy ogniskowej 14 mm i fotografowaniu w zakresie przysłon f/2.8-f/4 wyciemnienie brzegów będzie lekko widoczne niezależnie od naszych starań (choć w przypadku stosowania profili korekcji już znacznie mniej rzucające się w oczy).

Dużo lepiej sprawa ma się przy ogniskowej 24 mm, gdzie wyciemnienie brzegów pozostaje mało widoczne nawet bez zastosowania profili korekcji. Rożnica w jasności pomiędzy poszczególnymi partiami kadru nadal występuje, ale jest znacznie mniejsza i wynosi już tylko 0,5 EV.

Winietowanie w praktyce:

Dodaj ocenę i odbierz darmowy e-book
Digital Camera Polska
Spis treści
Skopiuj link

Autor: Maciej Luśtyk

Redaktor prowadzący serwisu Fotopolis.pl. Zafascynowany nowymi technologiami, choć woli fotografować analogiem.

Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Sony FE 50-150 mm f/2 GM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony FE 50-150 mm f/2 GM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Pierwszy zoom 50-150 mm f/2 w historii to pokaz optycznych możliwości i spełnienie marzeń fotografów portretowych czy reklamowych. Jak można się było spodziewać, to jednak także wysoka...
16
Fujifilm Fujinon XF 16-55 f/2.8 LM WR II - test obiektywu
Fujifilm Fujinon XF 16-55 f/2.8 LM WR II - test obiektywu
Mniejszy, lżejszy, szybszy i przystosowany do pracy wideo - nowa generacja uniwersalnego zoomu średniego zasięgu ma być ukłonem w stronę profesjonalistów i pokazem możliwości...
8
Nikon Nikkor Z 35 mm f/1.4 - test obiektywu
Nikon Nikkor Z 35 mm f/1.4 - test obiektywu
To jasny standard w zaskakująco niskiej cenie. Gdzie jest haczyk? Sprawdzamy, jakie możliwości kryje nowa stałka systemu Nikon Z.
7
Powiązane artykuły