Aberracja chromatyczna

Wyniki testu:
Cena / Jakość:
10
Wydajność:
9
Funkcjonalność:
8
Optyka:
8
Budowa:
9
Marka:
Samyang
Nasza ocena:

90%

Najnowszy szerokokątny zoom Samyanga to owoc współpracy z uznaną niemiecką marka Schneider Kreuznach, który zapoczątkować ma całą serię dopracowanych optycznie, lekkich zoomów. Czy dla koreańskiego producenta to wreszcie przepustka do pierwszej ligi? Obiektyw sprawdziliśmy w praktyce.

Autor: Maciej Luśtyk

3 Czerwiec 2025
Artykuł na: 23-28 minut
Spis treści

Aberracja chromatyczna

Aberrację chromatyczną mierzymy dla plików RAW w najwyższej dostępnej rozdzielczości, dla najniższego ISO. Pomiar wykonywany jest dla pełnego zakresu przysłon. Poniższe wykresy przedstawiają rozłożenie poprzecznej aberracji chromatycznej w kadrze i jej wartości dla przysłon f/2.8, f/8 i f/22.

Dzięki wykorzystaniu 3 soczewek niskodyspersyjnych, obiektyw dobrze korygować ma występowanie aberracji chromatycznej, która w przypadku szkieł ultraszerokokątnych bywa zwykle nieunikniona. I choć sam maksymalny rozmiar aberracji wynosi ok. 2.6 px, to na szczęście, w praktyce jej występowanie ogranicza się głównie do samych brzegów kadru, niezależnie od używanej przysłony.

Schemat aberracji dla ogniskowej 14 mm:

Schemat aberracji dla ogniskowej 24 mm:

W praktyce uzyskanie widocznej aberracji chromatycznej na zdjęciach, w przypadku nowego Samyanga bywa naprawdę trudne. W większości sytuacji aberracja chromatyczna poprzeczna pozostaje zupełnie niewidoczna, nawet w bardziej wymagających sytuacjach i ogranicza się do rogów kadru czy drobnych kontrastowych krawędzi, na których przy szeroko otwartej przysłonie możemy zauważyć rozwarstwienie widma. Tak czy inaczej będą to jednak rzeczy niewidoczne gołym okiem podczas oglądania odbitek czy zdjęć w rozmiarach ekranowych.

Jedynymi sytuacjami, gdy aberracja chromatyczna może rzeczywiscie rzucić nam się w oczy, są przypadku, gdy kontrastowe krawędzie pozostają w nieostrości na pierwszym planie. W takich sytuacjach naszym oczom ukaże się dość mocno widoczna aberracja chromatyczna wzdłużna. Należy mieć jednak na uwadze, że takie scenariusze fotografowania przytrafiają się nam raczej rzadko.

Aberracja chromatyczna w praktyce:

14 mm f/5.6

24 mm, f/5.6

14 mm, f/4

24 mm, f/4

14 mm, f/2.8

24 mm, f/2.8
Dodaj ocenę i odbierz darmowy e-book
Digital Camera Polska
Spis treści
Skopiuj link

Autor: Maciej Luśtyk

Redaktor prowadzący serwisu Fotopolis.pl. Zafascynowany nowymi technologiami, choć woli fotografować analogiem.

Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Sony FE 50-150 mm f/2 GM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony FE 50-150 mm f/2 GM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Pierwszy zoom 50-150 mm f/2 w historii to pokaz optycznych możliwości i spełnienie marzeń fotografów portretowych czy reklamowych. Jak można się było spodziewać, to jednak także wysoka...
16
Fujifilm Fujinon XF 16-55 f/2.8 LM WR II - test obiektywu
Fujifilm Fujinon XF 16-55 f/2.8 LM WR II - test obiektywu
Mniejszy, lżejszy, szybszy i przystosowany do pracy wideo - nowa generacja uniwersalnego zoomu średniego zasięgu ma być ukłonem w stronę profesjonalistów i pokazem możliwości...
8
Nikon Nikkor Z 35 mm f/1.4 - test obiektywu
Nikon Nikkor Z 35 mm f/1.4 - test obiektywu
To jasny standard w zaskakująco niskiej cenie. Gdzie jest haczyk? Sprawdzamy, jakie możliwości kryje nowa stałka systemu Nikon Z.
7
Powiązane artykuły