Rozdzielczość

Wyniki testu:
Cena / Jakość:
10
Wydajność:
9
Funkcjonalność:
8
Optyka:
8
Budowa:
9
Marka:
Samyang
Nasza ocena:

90%

Najnowszy szerokokątny zoom Samyanga to owoc współpracy z uznaną niemiecką marka Schneider Kreuznach, który zapoczątkować ma całą serię dopracowanych optycznie, lekkich zoomów. Czy dla koreańskiego producenta to wreszcie przepustka do pierwszej ligi? Obiektyw sprawdziliśmy w praktyce.

Autor: Maciej Luśtyk

3 Czerwiec 2025
Artykuł na: 23-28 minut
Spis treści

Rozdzielczość

Na osi poziomej wykresu MTF50 umieściliśmy przysłony, a na osi pionowej pary linii na milimetr. Za przyzwoite wyniki w przypadku wysokorozdzielczych matryc uznajemy te powyżej 32-34 lp/mm. Zdjęcia wykonywaliśmy w formacie RAW z uwzględnieniem wszystkich przysłon.

Układ optyczny obiektywu bazuje na 15 elementach w 11 grupach, wśród których znajdziemy 3 soczewki asferyczne, dzięki którym obiektyw oferować ma wysoką i wyrównaną rozdzielczość w całym kadrze.

Przy 14 mm szkło oferuje niezłą rozdzielczość już od nominalnej wartości przysłony (48 pl/mm), która wraz z domykaniem wzrasta aż do 61 pl/mm przy f/5.6. W praktyce, jak zwykle w przypadku szkieł szerokokątnych zauważamy rozbieżność między środkiem a brzegami kadru, ale i tak jest nieźle. Na brzegach szkło startuje z poprawnego pułapu 31 pl/mm, który wrasta do 38 pl/mm przy f/8. W ogólnym rozrachunku to wyniki zbliżone do obiektywu Sony FE 16-25 mm f/2.8, któremu Samyangowi najbliżej pod względem konstrukcyjnym.

Bardzo podobnie wygląda to przy ogniskowej 24 mm. Choć ogólne wyniki nie są tak wyrównane, jak w przypadku obiektywu Sony, Samyang może pochwalić się wyższą rozdzielczością w środku kadru w całym zakresie ogniskowych. Co ważne, tzw. sweet spot obiektywu, niezależnie od ogniskowej przypada na zakres przysłon f/5.6-f/8, które, biorąc pod uwagę przeznaczenie jakim jest fotografia krajobrazowa czy wnętrzarska, będą prawdopodobnie tymi najczęściej używanymi. Rozdzielczość zaczyna natomiast dość mocno spadać od przysłony f/11, dlatego jeśli zależy nam na jakości, powinnyśmy powstrzymać się przed mocniejszym domykaniem obiektywu.

 

Rozdzielczość w praktyce:

14 mm, f/2.8

14 mm, f/4

14 mm, f/5.6

14 mm, f/8

14 mm, f/11

14 mm, f/16

14 mm, f/22

24 mm, f/2.8

24 mm, f/4

24 mm, f/5.6

24 mm, f/8

24 mm, f/11

24 mm, f/16

24 mm, f/22

Nieco więcej na temat tego, jak rozdzielczość obiektywu przekłada się na wrażenia oglądającego powiedzą nam wykresy BxU, wskazujące jak ostre dla ludzkiego oka są poszczególne fragmenty kadru. Wykresy przygotowujemy zarówno dla matrycy, jak i odbitki 20 x 30 cm. W tym pierwszym wypadku odpowiada to oglądaniu zdjęcia w 100-procentowym powiększeniu, w drugim - oglądaniu go w rozmiarach ekranowych, czyli tak, jak będzie na nie patrzeć większość odbiorców.

Wartości dla matrycy:

  • 0-6 - obraz ostry
  • 6-8 - delikatne rozmycie
  • 8-14 - rozmycie widoczne
  • powyżej 15 - rozmycie nie do przyjęcia

Schemat ostrości dla matrycy:

Diagramy BxU potwierdzają wcześniejsze obserwacje i jednocześnie uspokajają - choć rozbieżności między środkiem a brzegami kadru będą zauważalne, nawet w przypadku oglądania zdjęć w maksymalnym powiększeniu nie powinny być to rzeczy mocno rzucają się w oczy. Gdybyśmy jednak mieli jakiekolwiek wątpliwości, warto przestudiować poniższe wyniki dla odbitki. Jak widzimy, nawet przy najbardziej niekorzystnych ustawieniach obraz będzie wyglądał perfekcyjnie ostro dla osób oglądających zdjęcia w rozmiarach ekranowych.

Wartości dla odbitki 20 x 30 cm:

  • 0-15 - obraz ostry
  • 15-30 - delikatne rozmycie
  • 30-40 - rozmycie widoczne
  • 40-50 - rozmycie jest denerwujące
  • powyżej 50 - rozmycie nie do przyjęcia

Schemat ostrości dla odbitki:

 

Dodaj ocenę i odbierz darmowy e-book
Digital Camera Polska
Spis treści
Skopiuj link

Autor: Maciej Luśtyk

Redaktor prowadzący serwisu Fotopolis.pl. Zafascynowany nowymi technologiami, choć woli fotografować analogiem.

Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Sony FE 50-150 mm f/2 GM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony FE 50-150 mm f/2 GM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Pierwszy zoom 50-150 mm f/2 w historii to pokaz optycznych możliwości i spełnienie marzeń fotografów portretowych czy reklamowych. Jak można się było spodziewać, to jednak także wysoka...
16
Fujifilm Fujinon XF 16-55 f/2.8 LM WR II - test obiektywu
Fujifilm Fujinon XF 16-55 f/2.8 LM WR II - test obiektywu
Mniejszy, lżejszy, szybszy i przystosowany do pracy wideo - nowa generacja uniwersalnego zoomu średniego zasięgu ma być ukłonem w stronę profesjonalistów i pokazem możliwości...
8
Nikon Nikkor Z 35 mm f/1.4 - test obiektywu
Nikon Nikkor Z 35 mm f/1.4 - test obiektywu
To jasny standard w zaskakująco niskiej cenie. Gdzie jest haczyk? Sprawdzamy, jakie możliwości kryje nowa stałka systemu Nikon Z.
7
Powiązane artykuły