Autofokus i ustawianie ostrości

Wyniki testu:
Cena / Jakość:
10
Wydajność:
9
Funkcjonalność:
8
Optyka:
8
Budowa:
9
Marka:
Samyang
Nasza ocena:

90%

Najnowszy szerokokątny zoom Samyanga to owoc współpracy z uznaną niemiecką marka Schneider Kreuznach, który zapoczątkować ma całą serię dopracowanych optycznie, lekkich zoomów. Czy dla koreańskiego producenta to wreszcie przepustka do pierwszej ligi? Obiektyw sprawdziliśmy w praktyce.

Autor: Maciej Luśtyk

3 Czerwiec 2025
Artykuł na: 23-28 minut
Spis treści

Autofokus i ustawianie ostrości

Jak przystało na nowoczesny obiektyw, system autofokusa w modelu Samyang AF 14-24 mm f/2.8 FE bazuje na silniku liniowym, który charakterystycznie dla tego typu konstrukcji cechować ma się wysoką precyzją i wydajnością, przy jednoczesnym zachowaniu płynności i byciu zupełnie bezgłośnym. I choć konstrukcja suprszerokokątna nie stawia przed autofokusem ogromnym wyzwań, trzeba przyznać, że mechanizm ustawiania ostrości wypada tu w zasadzie wzorowo.

Szkło przeostrza z planu na plan praktycznie w momencie dociśnięcia spustu migawki i bardzo sprawnie utrzymuje ostrość na poruszających się obiektach, nie przejawiając praktycznie żadnych trudności w typowej pracy. 

Kąt widzenia i rozmycie przy 14 mm, f/2.8

Kąt widzenia przy 16 mm, f/2.8

Kąt widzenia i rozmycie przy 24 mm, f/2.8

Prawdę mówiąc, korzyści płynące z zastosowania silnika liniowego będą w stanie docenić praktycznie wyłącznie filmujący, a przede wszystkim vlogerzy, dla których Samyang 14-24 mm f/2.8 staje się obecnie jednym z najciekawszych szkieł na rynku, które z jednej strony oferują ekstremalny kąt widzenia do rejestracji materiałów "ulicznych" a z drugiej bardziej standardowy kąt widzenia do realizacja nagrań w studiu. Zastosowanie szybkiego i płynnie działającego układu AF pozwala obiektywowi sprawnie reagować podczas pracy w zbliżeniu, w odległościach portretowych.

14 mm, minimalna odległość ostrzenia

24 mm, minimalna odległość ostrzenia

W tym momencie warto wspomnieć też o rekordowej dla obiektywów tego typu minimalnej odległości ostrzenia, która wynosi raptem 18 cm w całym zakresie ogniskowych, oferując nam maksymalne powiększenie rzędu 1:4 i czyniąc z tego modelu szkło pseudo-makro.

W praktyce możliwości tych możemy użyć w celu ekstremalnego przerysowania perspektywy, co może okazać się ciekawym zabiegiem przy nagrywaniu teledysków czy scen mających wzbudzać uczucie odrealnienia.

Dodaj ocenę i odbierz darmowy e-book
Digital Camera Polska
Spis treści
Skopiuj link

Autor: Maciej Luśtyk

Redaktor prowadzący serwisu Fotopolis.pl. Zafascynowany nowymi technologiami, choć woli fotografować analogiem.

Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Sony FE 50-150 mm f/2 GM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony FE 50-150 mm f/2 GM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Pierwszy zoom 50-150 mm f/2 w historii to pokaz optycznych możliwości i spełnienie marzeń fotografów portretowych czy reklamowych. Jak można się było spodziewać, to jednak także wysoka...
16
Fujifilm Fujinon XF 16-55 f/2.8 LM WR II - test obiektywu
Fujifilm Fujinon XF 16-55 f/2.8 LM WR II - test obiektywu
Mniejszy, lżejszy, szybszy i przystosowany do pracy wideo - nowa generacja uniwersalnego zoomu średniego zasięgu ma być ukłonem w stronę profesjonalistów i pokazem możliwości...
8
Nikon Nikkor Z 35 mm f/1.4 - test obiektywu
Nikon Nikkor Z 35 mm f/1.4 - test obiektywu
To jasny standard w zaskakująco niskiej cenie. Gdzie jest haczyk? Sprawdzamy, jakie możliwości kryje nowa stałka systemu Nikon Z.
7
Powiązane artykuły