Podsumowanie

Wyniki testu:
Cena / Jakość:
9
Wydajność:
10
Funkcjonalność:
10
Optyka:
9
Budowa:
10
Nasza ocena:

97%

Druga wersja klasycznego teleobiektywu dla profesjonalistów zaskakuje wagą, ergonomią i konstrukcją optyczną. Czy to już teleobiektyw idealny dla fotografów i filmujących? Sprawdzamy jego możliwości i porównujemy bezpośrednio do poprzednika.

Autor: Krzysztof Mularczyk

13 Październik 2021
Artykuł na: 29-37 minut
Spis treści

Podsumowanie

Choć jeszcze parę lat temu wydawało się, że w fotograficznej optyce trudno wymyślić coś nowego, rozwój systemów bezlusterkowych pociągnął i tę gałąź przemysłu. Początki tego nie zapowiadały, ale z czasem okazało się, że obiektywy mogą być jeszcze lepsze optycznie, a przy tym mniejsze i lżejsze.

Nie zawsze wszystkie te cechy udaje się spełnić naraz, czego przykładem jest Nikkor Z 70-200 mm f/2.8 VR S, który jest od wersji lustrzankowej jeszcze dłuższy i tylko nieznacznie lżejszy. Ale już Canon zdał ten egzamin celująco, wprowadzając na rynek lekki i poręczny RF 70-200 mm f/2.8 L IS USM. Teraz rzuconą rękawicę podjęło Sony i stanęło do pojedynku wystawiając nowy model FE 70-200 mm f/2.8 GM OSS II.

Nasz test pokazał, że to obiektyw prawie doskonały. I choć gabaryty w stosunku do poprzednika specjalnie się nie zmieniły, waga na poziomie 1 kg przy tak klasycznej konstrukcji jest wprost nieprawdopodobna. Obiektyw jest przy tym wykonany nienagannie, solidnie i niemal perfekcyjnie pod kątem ergonomii. Pojawia się pokrętło przysłony o dobrze przemyślanej funkcjonalności, z którego będą zadowoleni nie tylko filmujący, ale i wykonujący zdjęcia. Mogłoby być nieco szersze i pokryte gumą, ale i w obecnej postaci doskonale spełnia swoje zadanie.

Przeprojektowana optyka, oprócz niższej wagi, sprawiła, że obraz jest teraz wyraźnie ostrzejszy na brzegach w całym zakresie zoomu i przysłon. Szczególnie zachwyca odwzorowanie szczegółów na 200 mm. Minimalna jest aberracja chromatyczna i w zasadzie jedynie winietowanie przy f/2.8 oraz lekka dystorsja uświadamiają nam, że nad tą konstrukcją można jeszcze popracować.

Bardzo dobrze FE 70-200 mm f/2.8 GM OSS II pracuje pod światło, a po przymknięciu aż 11-listkowej przysłony nieostrości nadal pozostają idealnie okrągłe, choć niestety bokeh ma wyraźnie “cebulowy” charakter.

Dopełnieniem jest jeszcze szybszy autofokus, ostrzenie z naprawdę małej odległości, zerowy breathing podczas przeostrzania i wydajna stabilizacja obrazu z dodatkowym trybem pracy.

Sony FE 70-200 mm f/2.8 GM OSS II ma wejść do sklepów z ceną w okolicach 14 000 zł. Czy to dużo biorąc pod uwagę wyżyłowane parametry i ogromną wszechstronność tej konstrukcji? W zasadzie każdy musi sobie odpowiedzieć sam, według swoich potrzeb. Ale jeśli Canon RF 70-200 mm f/2.8 kosztuje 13 000 zł, wyjściowa cena Sony wcale nie szokuje.

Plus image
plusy:
  • solidne wykonanie i pełne uszczelnienia
  • wyjątkowo lekka konstrukcja na poziomie 1 kg
  • łatwo odłączana stopka statywowa
  • funkcjonalny pierścień przysłony
  • wydajna stabilizacja z trzema trybami pracy
  • bardzo szybki autofokus
  • bardzo mała odległość ostrzenia
  • rewelacyjna ostrość obrazu w centrum i na brzegu kadru w całym zakresie przysłon i ogniskowych
  • minimalna aberracja chromatyczna
  • niewielka dystorsja na 70 mm
  • dobra praca pod ostre światło
  • idealnie okrągłe nieostrości dzięki 11-listkowej przysłonie
Minus image
minusy:
  • stopka statywowa mogłaby być w standardzie Arca Swiss
  • widoczna dystorsja przy średnich i maksymalnych ogniskowych
  • wyraźne winietowanie przy w pełni otwartej przysłonie
  • cebulowy bokeh
  • wysoka cena
Oceny szczegółowe
Cena / Jakość:
9
Wydajność:
10
Funkcjonalność:
10
Optyka:
9
Budowa:
10
Ocena ogólna

97%

Spis treści
Skopiuj link

Autor: Krzysztof Mularczyk

Redaktor serwisu Fotopolis.pl i magazynu Digital Camera Polska. Od 20 lat robi zdjęcia, testuje sprzęt fotograficzny i pisze o fotografii.

Słowa kluczowe:
Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Tamron 35-150 mm f/2-2.8 Di III VXD – pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe
Tamron 35-150 mm f/2-2.8 Di III VXD – pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe
Portretowy zoom, król reportażu, czy spełnienie marzeń filmowca? Nowy Tamron z mocowaniem Sony E to bez wątpienia konstrukcja unikalna i nietuzinkowa. W nasze ręce trafił właśnie jeden z...
8
Tamron 18-300 mm f/3.5-6.3 Di III-A VC VXD - pierwsze zdjęcia i pierwsze wnioski
Tamron 18-300 mm f/3.5-6.3 Di III-A VC VXD - pierwsze zdjęcia i pierwsze wnioski
To pierwszy tak uniwersalny zoom do bezlusterkowców Sony z matrycą APS-C. Oferuje rekordowy zakres ogniskowych, zachowując wyjątkowo kompaktowe wymiary. W nasze ręce wpadł jeden z pierwszych...
12
Sigma 24 mm f/2 DG DN i 90 mm f/2.8 DG DN - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe
Sigma 24 mm f/2 DG DN i 90 mm f/2.8 DG DN - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe
Dwa nowe modele Sigma z linii Contemporary, to stylowe, świetnie wykonane i przede wszystkim bardzo kompaktowe stałki. Jak spisują się w praktyce? Mieliśmy okazję to sprawdzić podczas krótkich,...
26