Winietowanie

Wyniki testu:
Cena / Jakość:
9
Wydajność:
10
Funkcjonalność:
10
Optyka:
9
Budowa:
10
Nasza ocena:

97%

Druga wersja klasycznego teleobiektywu dla profesjonalistów zaskakuje wagą, ergonomią i konstrukcją optyczną. Czy to już teleobiektyw idealny dla fotografów i filmujących? Sprawdzamy jego możliwości i porównujemy bezpośrednio do poprzednika.

Autor: Krzysztof Mularczyk

13 Październik 2021
Artykuł na: 29-37 minut
Spis treści

Winietowanie

Niestety Sony FE 70-200  mm f/2.8 GM OSS II to kolejna konstrukcja producenta, w której zrobiono niewiele w celu zminimalizowania kwestii winietowania. Jak widzimy na poniższych wykresach, rzucająca się w oczy winieta dotyczy praktyczne wyłącznie przysłony f/2.8, i choć nie "wżera" się ona tak daleko w kierunku centrum kadru jak w pierwszej generacji szkła, to w modelu II jest ona niestety nawet bardziej intensywna, co całościowo robi gorsze wrażenie dużo mocniej wyciemnionych brzegów. Delikatną poprawę zauważamy natomiast przy długim krańcu ogniskowych, choć trzeba przyznać, że obydwa obiektywy prezentują się tu bardzo podobnie.

Wykres winietowania dla ogniskowej 70 mm:

Wykres winietowanie dla ogniskowej 200 mm:

Winietowanie w praktyce:

Konstrukcja nie jest wolna od winietowania. Pociemnienie obrazu jest wyraźnie widoczne w całym zakresie ogniskowych na zdjęciach przy f/2.8. Na szczęście po przymknięciu przysłony dość szybko maleje i już na f/4 lekko przyciemnione są tylko narożniki. Przy 70 mm poziom winietowania wydaje się nawet nieco większy niż u poprzednika, ale generalnie oba obiektywy prezentują podobny poziom.

f/2.8, 70 mm

f/4.0, 70 mm

f/5.6, 70 mm

f/8.0, 70 mm
 

f/2.8, 200 mm

f/4.0, 200 mm

f/5.6, 200 mm

f/8.0, 200 mm
 
Spis treści
Skopiuj link

Autor: Krzysztof Mularczyk

Redaktor serwisu Fotopolis.pl i magazynu Digital Camera Polska. Od 20 lat robi zdjęcia, testuje sprzęt fotograficzny i pisze o fotografii.

Słowa kluczowe:
Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Fujifilm GF 500 mm f/5.6 R LM OIS WR - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
Fujifilm GF 500 mm f/5.6 R LM OIS WR - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
Ten obiektyw to dla średniego formatu przepustka do świata dzikiej przyrody i sportu. Sprawdzamy, jak Fujifilm GF 500 mm f/5.6 R LM OIS WR i GFX 100S II radzą sobie w praktyce.
36
Tamron 50-300 mm f/4.5-6.3 Di III VC VXD - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Tamron 50-300 mm f/4.5-6.3 Di III VC VXD - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Następca modelu Tamron 70-300 mm, kompaktowego tele dla pełnoklatkowych aparatów Sony, zwiększa zakres tylko o 20 mm. Być może jednak jest to 20 mm, które zmienia wszystko.
27
Canon RF 35 mm f/1.4L VCM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe [RAW]
Canon RF 35 mm f/1.4L VCM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe [RAW]
Canon prezentuje długo wyczekiwany obiektyw RF 35 mm f/1.4L. Bardziej poręczny od lustrzankowego poprzednika, wyposażony w nowy napęd AF oraz pierścień przysłony skierowany jest zarówno do...
39