Winietowanie

Wyniki testu:
Cena / Jakość:
9
Wydajność:
10
Funkcjonalność:
10
Optyka:
9
Budowa:
10
Nasza ocena:

97%

Druga wersja klasycznego teleobiektywu dla profesjonalistów zaskakuje wagą, ergonomią i konstrukcją optyczną. Czy to już teleobiektyw idealny dla fotografów i filmujących? Sprawdzamy jego możliwości i porównujemy bezpośrednio do poprzednika.

Autor: Krzysztof Mularczyk

13 Październik 2021
Artykuł na: 29-37 minut
Spis treści

Winietowanie

Niestety Sony FE 70-200  mm f/2.8 GM OSS II to kolejna konstrukcja producenta, w której zrobiono niewiele w celu zminimalizowania kwestii winietowania. Jak widzimy na poniższych wykresach, rzucająca się w oczy winieta dotyczy praktyczne wyłącznie przysłony f/2.8, i choć nie "wżera" się ona tak daleko w kierunku centrum kadru jak w pierwszej generacji szkła, to w modelu II jest ona niestety nawet bardziej intensywna, co całościowo robi gorsze wrażenie dużo mocniej wyciemnionych brzegów. Delikatną poprawę zauważamy natomiast przy długim krańcu ogniskowych, choć trzeba przyznać, że obydwa obiektywy prezentują się tu bardzo podobnie.

Wykres winietowania dla ogniskowej 70 mm:

Wykres winietowanie dla ogniskowej 200 mm:

Winietowanie w praktyce:

Konstrukcja nie jest wolna od winietowania. Pociemnienie obrazu jest wyraźnie widoczne w całym zakresie ogniskowych na zdjęciach przy f/2.8. Na szczęście po przymknięciu przysłony dość szybko maleje i już na f/4 lekko przyciemnione są tylko narożniki. Przy 70 mm poziom winietowania wydaje się nawet nieco większy niż u poprzednika, ale generalnie oba obiektywy prezentują podobny poziom.

f/2.8, 70 mm

f/4.0, 70 mm

f/5.6, 70 mm

f/8.0, 70 mm

f/2.8, 200 mm

f/4.0, 200 mm

f/5.6, 200 mm

f/8.0, 200 mm
Spis treści
Skopiuj link

Autor: Krzysztof Mularczyk

Redaktor serwisu Fotopolis.pl i magazynu Digital Camera Polska. Od 20 lat robi zdjęcia, testuje sprzęt fotograficzny i pisze o fotografii.

Słowa kluczowe:
Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Tamron 35-150 mm f/2-2.8 Di III VXD – pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe
Tamron 35-150 mm f/2-2.8 Di III VXD – pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe
Portretowy zoom, król reportażu, czy spełnienie marzeń filmowca? Nowy Tamron z mocowaniem Sony E to bez wątpienia konstrukcja unikalna i nietuzinkowa. W nasze ręce trafił właśnie jeden z...
8
Tamron 18-300 mm f/3.5-6.3 Di III-A VC VXD - pierwsze zdjęcia i pierwsze wnioski
Tamron 18-300 mm f/3.5-6.3 Di III-A VC VXD - pierwsze zdjęcia i pierwsze wnioski
To pierwszy tak uniwersalny zoom do bezlusterkowców Sony z matrycą APS-C. Oferuje rekordowy zakres ogniskowych, zachowując wyjątkowo kompaktowe wymiary. W nasze ręce wpadł jeden z pierwszych...
12
Sigma 24 mm f/2 DG DN i 90 mm f/2.8 DG DN - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe
Sigma 24 mm f/2 DG DN i 90 mm f/2.8 DG DN - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe
Dwa nowe modele Sigma z linii Contemporary, to stylowe, świetnie wykonane i przede wszystkim bardzo kompaktowe stałki. Jak spisują się w praktyce? Mieliśmy okazję to sprawdzić podczas krótkich,...
26