Winietowanie

Wyniki testu:
Cena / Jakość:
7
Optyka:
8
Budowa:
8
Marka:
Sigma
Nasza ocena:

85%

Najnowszy tele-zoom Sigmy, ma być przystępną propozycją dla użytkowników bezlusterkowców na wejście w świat długich ogniskowych. Czy model Sigma C 100-400 mm f/5-6.3 DG DN OS wypada lepiej niż, skądinąd i tak bardzo dobra, wersja lustrzankowa?

Autor: Maciej Luśtyk

28 Sierpień 2020
Artykuł na: 29-37 minut
Spis treści

Winietowanie

Winietowanie mierzymy dla plików RAW w najwyższej dostępnej rozdzielczości, dla najniższego ISO i z najniższymi ustawieniami odszumiania. Przedstawiony wykres pokazuje mapę winietowania dla przysłon f/2.8, f/4 i f/5.6

Niewielkim problemem obiektywu okazuje się jedynie winieta, która będzie oczywiście najbardziej widoczna w najistotniejszym dla tego obiektywu zakresie przysłon, czyli f/5-f/8. Przy ogniskowej 100 mm, na nominalnym otworze przysłony sama winieta nie jest może bardzo mocna (maksymalna różnica w jasności na poziomie 0,8 EV), ale rozlewa się praktycznie na cały kadr i dopiero przy wejściu na f/8 przestaje być ona widocznym problemem.

Schemat winietowania dla ogniskowej 100 mm:

Co ciekawe, problem nasila się wraz ze wzrostem ogniskowej i przy 400 mm, różnica w jasności między środkiem, a brzegami kadru wynosi już 1 EV), a winieta sięgaj jeszcze mocniej w głąb kadru.

Schemat winietowania dla ogniskowej 400 mm:

To wyniki nieco gorsze niż w lustrzankowej wersji obiektywu, ale też nie mające negatywnego przełożenia na jakość zdjęcia. Charakter winiety jest dosyć miękki, a biorąc pod uwagę długą ogniskową, lekka winieta ładnie będzie domyka kadr i pozwoli nieco uwypuklić środek zdjęcia. Poza tym widoczna gołym okiem będzie w niewielu sytuacjach.

Winietowanie w praktyce:

100 mm, f/5

100 mm, f/8

100 mm, f/11

400 mm, f/6.3

400 mm, f/8

400 mm, f/11

Dodaj ocenę i odbierz darmowy e-book
Digital Camera Polska
Spis treści
Skopiuj link

Autor: Maciej Luśtyk

Redaktor prowadzący serwisu Fotopolis.pl. Zafascynowany nowymi technologiami, choć woli fotografować analogiem.

Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Sony FE 85 mm f/1.4 GM II - test obiektywu
Sony FE 85 mm f/1.4 GM II - test obiektywu
Nowa portretówka Sony to pierwsza stałka ze zaktualizowanej serii GM II. Otrzymujemy m.in. udoskonaloną, lżejszą konstrukcję, nowy silnik AF i jeszcze bardziej wyżyłowaną optykę. Czy...
19
Sigma A 28-105 mm f/2,8 DG DN – pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe
Sigma A 28-105 mm f/2,8 DG DN – pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe
Kolejny unikalny zoom do bezlusterkowców Sigmy, to nowy wariant reporterskiego klasyka 24-105 mm f/4. Oferuje lepsze światło, choć kosztem kilku milimetrów na szerokim kącie. Zachowuje przy tym...
23
Sigma 28-45 mm f/1.8 DG DN ART - test obiektywu
Sigma 28-45 mm f/1.8 DG DN ART - test obiektywu
Pierwszy pełnoklatkowy zoom ze światłem f/1.8 obiecuje wzorową optykę, szybki autofokus i bardzo dobrą kulturę pracy. Do tego jest całkiem przystępnie wyceniony. Czy jednak niewielki...
16
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (3)