Winietowanie

Ofertę systemu Sony E wzbogacił ostatnio najszerszy na świecie pełnoklatkowy zoom ze światłem f/2.8. Czy dostarczana jakość uzasadnia niebotyczną cenę? Sprawdziliśmy to w naszym teście.

Skomentuj Kopiuj link
Posłuchaj
00:00
Wynik testu
Jakość obrazu:
10
Cena / Jakość:
7
Optyka:
9.5
Budowa:
9.5
Nasza ocena
96%
Spis treści
Sony FE 12-24 mm f/2.8 GM - test obiektywu Specyfikacja Konstrukcja Autofokus Rozdzielczość Rozmycie Aberracja chromatyczna Dystorsja Winietowanie Odblaski Podsumowanie Zdjęcia przykładowe

Winietowanie

Winietowanie mierzymy dla plików RAW w najwyższej dostępnej rozdzielczości, dla najniższego ISO i z najniższymi ustawieniami odszumiania. Przedstawiony wykres pokazuje mapę winietowania dla przysłon f/2.8, f/4 i f/5.6

Piętą achillesową modelu Sigma 14-24 mm f/2.8 DG DN Art była zauważalna winieta, która dotyczyła praktycznie całego zakresu przysłon i ogniskowych i w skrajnych przypadkach wpływała na kolorystykę brzegów kadru. Czy inżynierom Sony, mimo większego zakresu ogniskowych udało się lepiej odrobić tę lekcję?

Schemat winietowania dla ogniskowej 12 mm:

f/2.8

f/4

f/5.6

Schemat winietowania dla ogniskowej 24 mm:

f/2.8

f/4

f/5.6

Wygląda na to, że tak. Winietowanie będzie widoczne gołym okiem w zasadzie wyłącznie przy ogniskowej 12 mm i zakresie przysłon f/2.8-f/4, choć i przy f/4 problem ten będzie już właściwie marginalny. W przypadku ogniskowej 24 mm winieta też oczywiście występuję, ale jej rzeczywisty wpływ na odbiór zdjęcia będzie niezauważalny.

Winietowanie w praktyce:

12 mm, f/2.8

12 mm, f/4

12 mm, f/5.6

24 mm, f/2.8

24 mm, f/4

24 mm, f/5.6
Spis treści
Sony FE 12-24 mm f/2.8 GM - test obiektywu Specyfikacja Konstrukcja Autofokus Rozdzielczość Rozmycie Aberracja chromatyczna Dystorsja Winietowanie Odblaski Podsumowanie Zdjęcia przykładowe
Komentarze
Przeczytaj także
Zobacz więcej z tagiem: Sony
logo logo
Magazyny
Zamów