Autofokus

Wyniki testu:
Jakość obrazu:
10
Cena / Jakość:
7
Optyka:
9.5
Budowa:
9.5
Marka:
Sony
Nasza ocena:

96%

Ofertę systemu Sony E wzbogacił ostatnio najszerszy na świecie pełnoklatkowy zoom ze światłem f/2.8. Czy dostarczana jakość uzasadnia niebotyczną cenę? Sprawdziliśmy to w naszym teście.

Autor: Maciej Luśtyk

31 Lipiec 2020
Artykuł na: 29-37 minut
Spis treści

Autofokus

Kwestia, którą Sony FE 12-24 mm f/2.8 GM wyprzedza konkurencję jest na pewno zaawansowanie silnika AF, a właściwie czterech siniki. Nowe szkło wyposażone zostało w cztery szybkie i ciche silniki liniowe eXtreme Dynamic (po dwa na przednią i tylną grupę soczewek), które gwarantować mają nieskrępowaną pracę zarówno podczas fotografowania, jak i filmowania.

I rzeczywiście, w praktyce szkło ostrzy niemal momentalnie, przynajmniej na tyle, na ile pozwalają na to korpusy Sony. W trybie pojedynczym, przeostrzenie przez cały zakres trwa około 0,25 sekundy, co w przypadku bezlusterkowców producenta jest właściwie wynikiem nieprzekraczalnym. Podobnie sprawa ma się w przypadku ustawiania ostrości w jednej płaszczyźnie, gdzie aparat będzie potrzebował na to około 0,2 s. Warto przy tym nadmienić, że konkurencyjna Sigma oferuje wyniki około dwukrotnie gorsze.

Schemat rozmieszczenia silników AF obiektywu 12-24 mm f/2.8 GM

W praktyce szkło ostrzy cicho, pewnie i precyzyjnie, a ruch soczewek jest niewielki i mało wyczuwalny. Nie obserwujemy też problemów z "dosuwaniem" soczewek. Niewielką zadyszkę obiektyw łapie tylko niekiedy podczas fotografowania w dużym zbliżeniu, gdzie niekiedy ustawienie ostrości wymaga kilku prób, ale jest to prawdopodobnie spowodowane system AF w aparacie a nie silnikami obiektywu. Generalnie jednak obiektyw ostrzy szybko i przyjemnie, niezależnie od sytuacji.

Jak zwykle w przypadku nowszych aparatów i obiektywów systemu E, doskonałe wrażenie robi ostrzenie w trybie ciągłym, które okazuje się szybsze niż w trybie pojedynczym S-AF. Szkło, nawet mimo dużych soczewek bezbłędnie nadąża za system AF aparatu i dobrze będzie radzić sobie np. podczas filmowania z włączonym systemem wykrywania oka.

Systemowi AF trudno więc cokolwiek zarzucić. Co chyba najważniejsze, obiektyw lepiej sprawdzi się od Sigmy w ewentualnych zastosowaniach reporterskich, ale warto pamiętać, że w przypadku krajobrazu czy fotografii architektury autofokus będzie sprawą drugorzędną.

Dodaj ocenę i odbierz darmowy e-book
Digital Camera Polska
Spis treści
Skopiuj link

Autor: Maciej Luśtyk

Redaktor prowadzący serwisu Fotopolis.pl. Zafascynowany nowymi technologiami, choć woli fotografować analogiem.

Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Sony FE 16-25 mm f/2.8 G - zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony FE 16-25 mm f/2.8 G - zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony FE 16-25 mm f/2.8 G to najnowszy szerokokątny zoom z oferty Sony E, który łączy kompaktowe wymiary z przystępną ceną. Nowy obiektyw zabraliśmy na spacer po ulicach Londynu. Zobaczcie...
15
Nikon Nikkor Z 600 mm f/6.3 VR S - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
Nikon Nikkor Z 600 mm f/6.3 VR S - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
Kolejny teleobiektyw w systemie Nikon Z jest alternatywą z jednej strony dla drogich, profesjonalnych stałek, a z drugiej klasycznych zoomów do dzikiej przyrody i sportu. Sprawdzamy, czy ta...
40
Sony FE 24-50 mm f/2.8 G - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony FE 24-50 mm f/2.8 G - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Rozwiązywanie problemu którego nie ma, czy może przebłysk geniuszu? Sprawdzamy, co do zaoferowania ma Sony FE 24-50 mm f/2.8 G - kompaktowa i tańsza alternatywa dla systemowego zooma...
36
Powiązane artykuły