Podsumowanie

Wyniki testu:
Jakość obrazu:
10
Cena / Jakość:
7
Optyka:
9.5
Budowa:
9.5
Marka:
Sony
Nasza ocena:

96%

Ofertę systemu Sony E wzbogacił ostatnio najszerszy na świecie pełnoklatkowy zoom ze światłem f/2.8. Czy dostarczana jakość uzasadnia niebotyczną cenę? Sprawdziliśmy to w naszym teście.

Autor: Maciej Luśtyk

31 Lipiec 2020
Artykuł na: 29-37 minut
Spis treści

Podsumowanie

Sony FE 12-24 mm f/2.8 GM to obiektyw wypadający wzorowo niemal pod każdym względem, będący najlepszym szerokokątnym zoomem w systemie Sony E i prawdopodobnie również najlepszym tego typu szkłem w historii. Jest przy tym pierwszym zoomem o zakresie 12-24 mm i świetle f/2.8 na rynku.

Szkło oferuje imponującą rozdzielczość, bardzo dobrą optymalizację optyki względem zapotrzebowań grupy docelowej, wzorową kontrastowość i doskonale radzi sobie zarówno z aberracją chromatyczną i winietowaniem, jak i dystorsją, która choć przy szerokim kącie występuję, to jest niewielka i będzie łatwa do skorygowania na etapie postprodukcji. Obiektyw jest też szybki i precyzyjny w zakresie ostrzenia, a praca pod światło to natomiast wzór do naśladowania dla innych producentów.

Jeśli można się do czegoś przyczepić, będzie to rozmycie brzegów kadru na ogniskowej 12 mm i przysłonie f/2.8, które rzuci się w oczy podczas oglądania zdjęć w powiększeniu. Należy jednak pamiętać, że w przypadku rozmiarów ekranowych i odbitek oglądanych z rozsądnej odległości będzie to problem zupełnie nieistotny. A jeśli już, szybko zniwelujemy go lekko domykając przysłonę.

Podsumowując, model FE 12-24 mm f/2.8 GM to klasa sama w sobie i świetny pokaz technicznych możliwości inżynierów Sony. Czy jednak warto wydać na niego aż 8,5 tys. złotych więcej niż na konkurencyjną Sigmę 14-24 mm f/2.8? Na to pytanie każdy będzie musiał odpowiedzieć sobie samemu.

Choć testy studyjne w najważniejszych kwestiach wskazują wyraźną przewagę konstrukcji Sony, w praktyce, pod względem jakości samego obrazka różnica ta nie będzie drastycznie zauważalna. W końcu i wspomniana Sigma to bardzo udany obiektyw. Modelem Sony na pewno powinni jednak zainteresować się ci, którym zależy na szybkości pracy - natywne szkło może pochwalić się niemal dwukrotnie szybszymi czasami reakcji w zakresie pracy AF od konkurencyjnego modelu.

Plus image
plusy:
  • Doskonała rozdzielczość
  • Szybki silnik AF
  • Znikoma winieta
  • Dobrze zminimalizowana aberracja chromatyczna
  • Niewielka dystorsja
  • Przyjemny charakter rozmycia
  • Świetne powłoki antyrefleksyjne
Minus image
minusy:
  • Cena
Naszym zdaniem
Świetny pokaz technicznych możliwości inżynierów Sony i najlepszy ultraszerokokątny zoom na rynku. Za doskonałe rezultaty musimy jednak w tym wypadku słono zapłacić.
Oceny szczegółowe
Jakość obrazu:
10
Cena / Jakość:
7
Optyka:
9.5
Budowa:
9.5
Ocena ogólna

96%

Dodaj ocenę i odbierz darmowy e-book
Digital Camera Polska
Spis treści
Skopiuj link

Autor: Maciej Luśtyk

Redaktor prowadzący serwisu Fotopolis.pl. Zafascynowany nowymi technologiami, choć woli fotografować analogiem.

Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Sony FE 16-25 mm f/2.8 G - zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony FE 16-25 mm f/2.8 G - zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony FE 16-25 mm f/2.8 G to najnowszy szerokokątny zoom z oferty Sony E, który łączy kompaktowe wymiary z przystępną ceną. Nowy obiektyw zabraliśmy na spacer po ulicach Londynu. Zobaczcie...
15
Nikon Nikkor Z 600 mm f/6.3 VR S - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
Nikon Nikkor Z 600 mm f/6.3 VR S - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
Kolejny teleobiektyw w systemie Nikon Z jest alternatywą z jednej strony dla drogich, profesjonalnych stałek, a z drugiej klasycznych zoomów do dzikiej przyrody i sportu. Sprawdzamy, czy ta...
40
Sony FE 24-50 mm f/2.8 G - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony FE 24-50 mm f/2.8 G - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Rozwiązywanie problemu którego nie ma, czy może przebłysk geniuszu? Sprawdzamy, co do zaoferowania ma Sony FE 24-50 mm f/2.8 G - kompaktowa i tańsza alternatywa dla systemowego zooma...
36
Powiązane artykuły