Zostań w domu, zamów taniej!
Nie wychodź z domu i zamów online swoje ulubione pisma 20% taniej. Skorzystaj z kodu rabatowego: czytajwdomu

Aberracja chromatyczna

Wyniki testu:
Jakość obrazu:
10
Cena / Jakość:
7
Optyka:
9.5
Budowa:
9.5
Marka:
Sony
Nasza ocena:

96%

Ofertę systemu Sony E wzbogacił ostatnio najszerszy na świecie pełnoklatkowy zoom ze światłem f/2.8. Czy dostarczana jakość uzasadnia niebotyczną cenę? Sprawdziliśmy to w naszym teście.

2

Autor: Maciej Luśtyk

31 Lipiec 2020
Artykuł na: 29-37 minut
Spis treści

Aberracja chromatyczna

Aberrację chromatyczną mierzymy dla plików RAW w najwyższej dostępnej rozdzielczości, dla najniższego ISO i z najniższymi ustawieniami odszumiania. Pomiar wykonywany jest dla pełnego zakresu przysłon. Poniższe wykresy przedstawiają rozłożenie aberracji w kadrze i jej wartości dla przysłon f/2.8, f/8 i f/22.

Zobaczmy teraz, jak Sony FE 12-24 mm f/2.8 GM radzi sobie z jednym z największych wrogów konstrukcji szerokokątnych, czyli aberracją sferyczna. Według producenta, 4 soczewki ED w torze optycznym mają zapewniać doskonałą minimalizację tego problemu. A jak jest w rzeczywistości?

Schemat aberracji dla ogniskowej 12 mm:

Schemat aberracji dla ogniskowej 24 mm:

 

Jak widzimy na powyższych wykresach, ewentualny, większy problem dotyka właściwie jedynie krańców kadru, ale aberracja ta i tak będzie mało widoczna przy rozmiarach rzędu 1,40 px. W zasadzie dostrzeżemy ją wyłącznie oglądając fotografie w dużym powiększeniu. Przy ogniskowej 12 mm problem nieco nasila się wraz z domknięciem przysłony powyżej wartości f/5.6, gdzie zacznie na dotyczyć także partii obrazu znajdujących się bliżej centrum kadru, ale sam jej rozmiar jeszcze zmaleje, dlatego i w tym wypadku nie powinno to stanowić jakiejkolwiek przeszkody w fotografowaniu.

W przypadku ogniskowej 24 mm, maksymalny rozmiar aberracji jest nieco większy (2,2 px) i w przypadku przysłony f/2.8 może ona już być widoczna gołym okiem podczas oglądania zdjęcia w rozmiarach ekranowych. W przypadku wyższych wartości przysłony, w większości wypadków pozostanie niezauważalna.

Jeżeli zaś chodzi o praktykę, to musieliśmy się mocno namęczyć, by wspomnianą aberrację w ogóle uchwycić na zdjęciu. W 90% przypadków będzie ona widoczna jedynie w przypadku mocno kontrastujących obiektów i prześwietlania zdjęcia. Brawo Sony. Warto jednak wspomnieć, że konkurencyjna Sigma pod względem aberracji w naszym teście wypadła nawet nieco lepiej.

Aberracja chromatyczna w praktyce:

12 mm, f/2.8

12 mm, f/5.6

24 mm, f/2.8

24 mm, f/5.6
Dodaj ocenę i odbierz darmowy numer DCP
Digital Camera Polska
Spis treści

Autor: Maciej Luśtyk

Redaktor prowadzący serwisu Fotopolis.pl. Tłumacz i fotograf, codziennie selekcjonuje dla Was porcję najciekawszych newsów ze świata fotografii. Zafascynowany nowymi technologiami, choć woli fotografować analogiem. Prywatnie niespełniony snowboardzista i spełniony tata.

Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Tamron 70-300 mm f/4.5-6.3 Di III RXD - zdjęcia przykładowe i pierwsze wnioski
Tamron 70-300 mm f/4.5-6.3 Di III RXD - zdjęcia przykładowe i pierwsze wnioski
Najnowszy pełnoklatkowy zoom Tamrona z mocowaniem Sony E, to konstrukcja na pewno lekka i uniwersalna. A jak wypada pod względem optycznym? W nasze ręce trafił już...
3
1
Nikon Nikkor Z 14-24 mm f/2.8 S - zdjęcia przykładowe
Nikon Nikkor Z 14-24 mm f/2.8 S - zdjęcia przykładowe
Nikon Nikkor Z 14-24 mm f/2.8 S to najnowszy szerokokątny zoom do bezlusterkowców Nikon Z. Prezentujemy zdjęcia przykładowe wykonane tym obiektywem w połączeniu z najnowszym aparatem Nikon Z6...
6
1
Samyang AF 35 mm f/1.8 FE - zdjęcia przykładowe
Samyang AF 35 mm f/1.8 FE - zdjęcia przykładowe
Najnowsza 35-tka Samyanga proponuje alternatywę dla natywnego obiektywu Sony w dużo niższej cenie. Czy przypłacimy to jakością obrazu? Zobaczcie zdjęcia...
14
3
Powiązane artykuły