Sony FE 12-24 mm f/2.8 GM - ultraszeroki, doskonały optycznie i koszmarnie drogi

Autor: Maciej Luśtyk

7 Lipiec 2020
Artykuł na: 4-5 minut

Tak w skrócie można opisać najnowszy zoom Sony, który ma szansę stać się świętym graalem dla fotografów lubujących się w fotografii krajobrazowej, architektury czy nocnego nieba.

Sony FE 12-24 mm f/2.8 GM, czyli najszerszy na rynku zoom ze światłem f/2.8 zapełnia systemową lukę, którą od niedawna bez konkurencji gospodarowała Sigma z modelem 14-24 mm f/2.8. Bo choć Sony miało już w swojej ofercie obiektyw 12-24 mm, to ze światłem f/4. Choć to raptem jedna działka przysłony a model f/4 i tak był bardzo dobrze oceniany, w przypadku niektórych to właśnie światłosiła zadecyduje o wyborze, a poza tym nie wypada, by w linii premium nie było modelu ultaszerokokątnego.

Reprezentujący serię G Master model 12-24 mm f/2.8 zachwycać ma pod wieloma względami, ale przede wszystkim dostarczać ma bezkompromisowej jakości obrazu, która sprawi, że w bezpośrednim zestawieniu z nowym obiektywem nic nie będzie miało szans. Jak zapewnia producent, nowy obiektyw zapewnia nadzwyczajne rezultaty, w całym zakresie ogniskowych, co ma być wynikiem zaawansowanego układu optycznego.

Konstrukcja optyczna z górnej półki

Obiektyw, zbudowany na bazie 17 soczewek w 14 grupach, wyposażony został w trzy precyzyjne soczewki asferyczne XA (Extreme Asprherical), w tym największą soczewkę asferyczną XA, jaka do tej pory pojawiła się w systemie Sony E. Wraz z dodatkową, standardową soczewką asferyczną, skutecznie kompensować mają one astygmatyzm, komę i dystorsję i zapewniać wyrównaną rozdzielczość. Z kolei dwie soczewki Super ED i dwie kolejne soczewki ED (o obniżonym współczynniku dyspersji) doskonale radzić mają sobie z aberracją chromatyczną.

Przeczytaj także:
Sony FE 12-24 mm f/2.8 GM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe

Najnowszy superszerokokątny zoom do systemy Sony E zapowiada się na jeden z najdoskonalszych obiektywów tego typu, jakie kiedykolwiek powstały. Konstrukcji mieliśmy okazji przyjrzeć się już przed premierą. [Czytaj więcej]

To wszystko przy akompaniamencie 9-listkowej przysłony i szybującego, rozdzielonego na dwie niezależne grupy mechanizmu ostrzenia, który zapewniać ma ponadprzeciętne rezultaty zarówno przy ustawaniu ostrości na odległe obiekty, jak i fotografowania detali w zbliżeniu. Warto też odnotować, że dla całego zakresu ogniskowych minimalna odległość ostrzenia wynosi 28 cm, a producent przyłożył dużo uwagi, by nawet w tak szerokokątnej konstrukcji rozmycie tła prezentowało się zjawiskowo, co zresztą jest jedną z głównych cech szkieł z serii GM.

4 silniki AF i powłoki antyodblaskowe nowej generacji

Jeśli zaś chodzi o samo ostrzenie, Sony FE 12-24 mm f/2.8 GM jest wyposażony w cztery szybkie i ciche silniki liniowe Sony XD (eXtreme Dynamic), które gwarantować mają nieskrępowaną pracę zarówno podczas fotografowania, jak i filmowania. „Ponieważ w każdej z grup soczewek ostrości zastosowano dwa takie silniki, system AF działa szybko i dokładnie. Nowe algorytmy sterujące skracają czas reakcji silników XD przy zapewnieniu właściwej synchronizacji między grupami soczewek ostrości.” - obiecuje producent.

W filmowaniu pomóc ma także liniowe przełożenie ruchu pierścienia ostrości oraz praktyczny zakres ogniskowych, uzyskiwany w przypadku podpięcia do kamer systemu Super 35 (18-35 mm). Z innych udogodnień otrzymujemy też przycisk funkcyjny, manualny przełącznik trybu ostrości, mocowanie na filtry żelowe (przy tylnej soczewce) oraz uszczelnienia przed kurzem i wilgocią.

Warto też odnotować, że obiektyw otrzymał powłoki antyodblaskowe nowej generacji. Technologia Nano AR Coating II zapewniać ma jeszcze lepsze tłumienie odbić światła i flar. Sam obiektyw, jak na swoją specyfikację nie jest też koszmarnie duży - mierzy 97,6 x 137 mm przy wadze 847 g. Warto przypomnieć, że lustrzankowy model Canon EF 11-24 mm f/4 waży prawie 1,2 kg.

Cena i dostępność

Ugięcie kolan powodować będą jednak nie tylko osiągi obiektywu, ale także i cena. Obiektyw kosztować ma w okolicach 15 tys. złotych. Dokładną polską cenę poznamy w ciągu najbliższych dni. Szkło trafi na rynek w sierpniu 2020 roku.

Specyfikacja:

Nazwa Sony FE 12-24 mm f/2.8 GM
Producent Sony
Typ zmiennoogniskowy
Mocowanie Sony E
Sony FE
Ogniskowa 12-24 mm
Maksymalna jasność 2.8
Maksymalna wartość przysłony 22
Liczba listków przysłony 9
Pierścień przysłony nie
Tryb bezstopniowy przysłony nie
Układ optyczny 17 elementów w 14 grupach (3 soczewki XA, 1 soczewka asferyczna, 2 soczewki Super ED, 2 soczewki ED)
Wewnętrzne ogniskowanie tak
Pole widzenia 122°-84°
Maksymalne powiększenie 0,14 x
Minimalna odległość ogniskowania 28 cm
Tryb makro nie
Średnica filtra filtr wsuwany
Mocowanie filtra żelowego tak
Autofokus tak
Manualne doostrzanie tak
Mechanizm autofokusa 4 silniki liniowe XD (szybujący mechanizm przesuwania soczewek)
Stabilizacja nie
Obudowa magnezowo-aluminiowa
Skala odległości nie
Przycisk funkcyjny tak
Uszczelnienia tak
Mocowanie statywowe nie
Osłona przeciwsłoneczna tak
przymocowana na stałe
Wymiary 97,6 x 137 mm
Waga 847 g
Cena w dniu premiery 15 000 zł

Więcej informacji o obiektywie znajdziecie pod adresem sony.pl.

Dodaj ocenę i odbierz darmowy e-book
Digital Camera Polska
Skopiuj link

Autor: Maciej Luśtyk

Redaktor prowadzący serwisu Fotopolis.pl. Zafascynowany nowymi technologiami, choć woli fotografować analogiem.

Słowa kluczowe:
Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Wiosna tkwi w szczegółach, czyli Irix 150 mm f/2.8 1:1 w specjalnej cenie
Wiosna tkwi w szczegółach, czyli Irix 150 mm f/2.8 1:1 w specjalnej cenie
Wraz z nadejściem wiosny marka Irix zachęca do przyjrzenia się światu z bliska, oferując atrakcyjne rabaty na obiektyw Irix 150 mm f/2.8 1:1 Makro. Rozbuduj swój zestaw fotograficzny o narzędzie,...
1
7Artisans 50 mm f/1.4 Tilt-Shift - supertani obiektyw z regulacją osi
7Artisans 50 mm f/1.4 Tilt-Shift - supertani obiektyw z regulacją osi
Konstrukcje typu Tilt-Shift to domena wąskiej i kosztownej oferty kierowanej dla profesjonalistów. Chińczycy z 7Artisans chcą pokazać, że można inaczej i prezentują jasną stawkę z...
7
Sony FE 16-25 mm f/2.8 G - kompaktowy, jasny, nie za długi
Sony FE 16-25 mm f/2.8 G - kompaktowy, jasny, nie za długi
Sony prezentuje kolejny po modelu 24-50 mm kompaktowy zoom ze światłem f/2.8, który łączy niewielkie wymiary ze stosunkowo przystępną ceną. Nowy szeroki kąt celuje w twórców, którym...
6
Powiązane artykuły