Sony FE 12-24 mm f/2.8 GM, czyli najszerszy na rynku zoom ze światłem f/2.8 zapełnia systemową lukę, którą od niedawna bez konkurencji gospodarowała Sigma z modelem 14-24 mm f/2.8. Bo choć Sony miało już w swojej ofercie obiektyw 12-24 mm, to ze światłem f/4. Choć to raptem jedna działka przysłony a model f/4 i tak był bardzo dobrze oceniany, w przypadku niektórych to właśnie światłosiła zadecyduje o wyborze, a poza tym nie wypada, by w linii premium nie było modelu ultaszerokokątnego.
Reprezentujący serię G Master model 12-24 mm f/2.8 zachwycać ma pod wieloma względami, ale przede wszystkim dostarczać ma bezkompromisowej jakości obrazu, która sprawi, że w bezpośrednim zestawieniu z nowym obiektywem nic nie będzie miało szans. Jak zapewnia producent, nowy obiektyw zapewnia nadzwyczajne rezultaty, w całym zakresie ogniskowych, co ma być wynikiem zaawansowanego układu optycznego.
Konstrukcja optyczna z górnej półki
Obiektyw, zbudowany na bazie 17 soczewek w 14 grupach, wyposażony został w trzy precyzyjne soczewki asferyczne XA (Extreme Asprherical), w tym największą soczewkę asferyczną XA, jaka do tej pory pojawiła się w systemie Sony E. Wraz z dodatkową, standardową soczewką asferyczną, skutecznie kompensować mają one astygmatyzm, komę i dystorsję i zapewniać wyrównaną rozdzielczość. Z kolei dwie soczewki Super ED i dwie kolejne soczewki ED (o obniżonym współczynniku dyspersji) doskonale radzić mają sobie z aberracją chromatyczną.
Najnowszy superszerokokątny zoom do systemy Sony E zapowiada się na jeden z najdoskonalszych obiektywów tego typu, jakie kiedykolwiek powstały. Konstrukcji mieliśmy okazji przyjrzeć się już przed premierą. [Czytaj więcej]
To wszystko przy akompaniamencie 9-listkowej przysłony i szybującego, rozdzielonego na dwie niezależne grupy mechanizmu ostrzenia, który zapewniać ma ponadprzeciętne rezultaty zarówno przy ustawaniu ostrości na odległe obiekty, jak i fotografowania detali w zbliżeniu. Warto też odnotować, że dla całego zakresu ogniskowych minimalna odległość ostrzenia wynosi 28 cm, a producent przyłożył dużo uwagi, by nawet w tak szerokokątnej konstrukcji rozmycie tła prezentowało się zjawiskowo, co zresztą jest jedną z głównych cech szkieł z serii GM.
4 silniki AF i powłoki antyodblaskowe nowej generacji
Jeśli zaś chodzi o samo ostrzenie, Sony FE 12-24 mm f/2.8 GM jest wyposażony w cztery szybkie i ciche silniki liniowe Sony XD (eXtreme Dynamic), które gwarantować mają nieskrępowaną pracę zarówno podczas fotografowania, jak i filmowania. „Ponieważ w każdej z grup soczewek ostrości zastosowano dwa takie silniki, system AF działa szybko i dokładnie. Nowe algorytmy sterujące skracają czas reakcji silników XD przy zapewnieniu właściwej synchronizacji między grupami soczewek ostrości.” - obiecuje producent.
W filmowaniu pomóc ma także liniowe przełożenie ruchu pierścienia ostrości oraz praktyczny zakres ogniskowych, uzyskiwany w przypadku podpięcia do kamer systemu Super 35 (18-35 mm). Z innych udogodnień otrzymujemy też przycisk funkcyjny, manualny przełącznik trybu ostrości, mocowanie na filtry żelowe (przy tylnej soczewce) oraz uszczelnienia przed kurzem i wilgocią.
Warto też odnotować, że obiektyw otrzymał powłoki antyodblaskowe nowej generacji. Technologia Nano AR Coating II zapewniać ma jeszcze lepsze tłumienie odbić światła i flar. Sam obiektyw, jak na swoją specyfikację nie jest też koszmarnie duży - mierzy 97,6 x 137 mm przy wadze 847 g. Warto przypomnieć, że lustrzankowy model Canon EF 11-24 mm f/4 waży prawie 1,2 kg.
Cena i dostępność
Ugięcie kolan powodować będą jednak nie tylko osiągi obiektywu, ale także i cena. Obiektyw kosztować ma w okolicach 15 tys. złotych. Dokładną polską cenę poznamy w ciągu najbliższych dni. Szkło trafi na rynek w sierpniu 2020 roku.
Specyfikacja:
| Nazwa | Sony FE 12-24 mm f/2.8 GM |
| Producent | Sony |
| Typ | zmiennoogniskowy |
| Mocowanie | Sony E Sony FE |
| Ogniskowa | 12-24 mm |
| Maksymalna jasność | 2.8 |
| Maksymalna wartość przysłony | 22 |
| Liczba listków przysłony | 9 |
| Pierścień przysłony | nie |
| Tryb bezstopniowy przysłony | nie |
| Układ optyczny | 17 elementów w 14 grupach (3 soczewki XA, 1 soczewka asferyczna, 2 soczewki Super ED, 2 soczewki ED) |
| Wewnętrzne ogniskowanie | tak |
| Pole widzenia | 122°-84° |
| Maksymalne powiększenie | 0,14 x |
| Minimalna odległość ogniskowania | 28 cm |
| Tryb makro | nie |
| Średnica filtra | filtr wsuwany |
| Mocowanie filtra żelowego | tak |
| Autofokus | tak |
| Manualne doostrzanie | tak |
| Mechanizm autofokusa | 4 silniki liniowe XD (szybujący mechanizm przesuwania soczewek) |
| Stabilizacja | nie |
| Obudowa | magnezowo-aluminiowa |
| Skala odległości | nie |
| Przycisk funkcyjny | tak |
| Uszczelnienia | tak |
| Mocowanie statywowe | nie |
| Osłona przeciwsłoneczna | tak przymocowana na stałe |
| Wymiary | 97,6 x 137 mm |
| Waga | 847 g |
| Cena w dniu premiery | 15 000 zł |
Więcej informacji o obiektywie znajdziecie pod adresem sony.pl.