Rozdzielczość

Wyniki testu:
Cena / Jakość:
8
Wydajność:
8
Optyka:
5
Budowa:
7
Nasza ocena:

75%

Najnowszy szerokokątny i kompaktowy Tamron 20 mm f/2.8 z jednej strony przypieczętowywać ma obecność producenta w systemie Sony E, a z drugiej być ukłonem w stronę początkujących twórców fotografii i wideo, których nie stać na kosztowne konstrukcje. Czy jednak niska cena nie została przypłacona jakością?

Autor: Maciej Luśtyk

3 Marzec 2020
Artykuł na: 23-28 minut
Spis treści

Rozdzielczość

W informacji prasowej producent zapewniał o wysokiej rozdzielczości, informując jednocześnie, że ewentualne zniekształcenia i aberracje będą dobrze niwelowane przez system korekcji wad optycznych w aparatach. Jak prezentuje się to w rzeczywistości?

W praktyce szkło prezentuje dobrą rozdzielczość w centrum kadru i zadowalającą na brzegach. Należy pamiętać, że wyniki rzędu 54 pl/mm są nieco zawyżone przez fakt, że obiektyw testowany był na 64-megapikselowym body Sony A7R IV, ale i w tym wypadku dopiero przy zakresie f/22 zaczynają balansować na granicy akceptowalności (na brzegach niestety także i przy f/2.8).

Samo szkło prezentuje też względnie równą ostrość w całym zakresie przysłon. Oczywiście różnica między środkiem, a brzegami jest zauważalna, ale nawet przy nominalnym otworze jest ona stosunkowo mała. Co ciekawe centrum kadru jest też ostrzejsze w przypadku przysłony f/2.8 niż f/4, ale różnica ta raczej nie będzie zauważalna gołym okiem. Obserwujemy też widoczne wyrównywanie się rozdzielczości w w centrum i brzegach kadru, już od przysłony f/4 w górę.

Jeżeli chodzi o same zdjęcia, pod względem ostrości obiektywowi nie ma właściwie co zarzucić. Inaczej - jest świetnie. Szkło jest ostre w całym zakresie przysłon, a gorsza ostrość na brzegach raczej nie będzie widoczna podczas oglądania zdjęć w rozmiarach ekranowych.

Rozdzielczość w praktyce:

f/2.8

f/4

f/5.6 

f/8

f/11

f/16

f/22

Spis treści
Skopiuj link

Autor: Maciej Luśtyk

Redaktor prowadzący serwisu Fotopolis.pl. Zafascynowany nowymi technologiami, choć woli fotografować analogiem.

Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Sony FE 16-25 mm f/2.8 G - zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony FE 16-25 mm f/2.8 G - zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony FE 16-25 mm f/2.8 G to najnowszy szerokokątny zoom z oferty Sony E, który łączy kompaktowe wymiary z przystępną ceną. Nowy obiektyw zabraliśmy na spacer po ulicach Londynu. Zobaczcie...
15
Nikon Nikkor Z 600 mm f/6.3 VR S - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
Nikon Nikkor Z 600 mm f/6.3 VR S - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
Kolejny teleobiektyw w systemie Nikon Z jest alternatywą z jednej strony dla drogich, profesjonalnych stałek, a z drugiej klasycznych zoomów do dzikiej przyrody i sportu. Sprawdzamy, czy ta...
40
Sony FE 24-50 mm f/2.8 G - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony FE 24-50 mm f/2.8 G - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Rozwiązywanie problemu którego nie ma, czy może przebłysk geniuszu? Sprawdzamy, co do zaoferowania ma Sony FE 24-50 mm f/2.8 G - kompaktowa i tańsza alternatywa dla systemowego zooma...
36
Powiązane artykuły