Podsumowanie

Wyniki testu:
Cena / Jakość:
8
Wydajność:
8
Optyka:
5
Budowa:
7
Nasza ocena:

75%

Najnowszy szerokokątny i kompaktowy Tamron 20 mm f/2.8 z jednej strony przypieczętowywać ma obecność producenta w systemie Sony E, a z drugiej być ukłonem w stronę początkujących twórców fotografii i wideo, których nie stać na kosztowne konstrukcje. Czy jednak niska cena nie została przypłacona jakością?

Autor: Maciej Luśtyk

3 Marzec 2020
Artykuł na: 23-28 minut
Spis treści

Podsumowanie

Tamron 20 mm f/2.8 Di III OSD M1:2 to wyjątkowy przypadek. Z jednej strony pochwalić się może w zasadzie jedynie ostrością i niewielkimi rozmiarami, z drugiej jest doskonałym przykładem tego, jak wiele niedociągnięć można skorygować post-factum, za pomocą profili korekcji, nakładanych przez aparaty Sony.

Szkło odznacza się ogromną dystorsją, sporą aberracją chromatyczną i dużą, zauważalną winietą. Nie wszystkim przypadnie też do gustu reprodukcją kolorów, jaką "prosto z puszki" oferuje nowy Tamron. Ale wszystkie te problemy praktycznie przestają nas dotykać w momencie gdy zdecydujemy się nałożyć korekcję na pliki JPEG, lub RAW - na etapie obróbki. Tym samym otrzymujemy dokładnie to, co obiecywał nam producent i co może stać się pewnym wzorem tego, jak stworzyć udany budżetowy obiektyw - niedrogie szkło, dobrze radzące sobie pod względem ostrości i skuteczności silnika AF, w którym obniżenie kosztów związanych z niewymagającym podejściem do wszelkich aberracji zostaje zbalansowane dobrze działających oprogramowaniem. Co ważne, w przypadku aparatów Sony korekcje aplikowane są w czasie rzeczywistym, co sprawia, że wizjerze i na ekranie widzimy obraz już "naprostowany".

Obiektyw jest też względnie szybki i skutecznie ostrzy. Nie jest co prawda bardzo cichy, ale nie stwarza też pod tym względem dużego problemu. Co najważniejsze - skutecznie ostrzy w trybie ciągłym i trybie wykrywania oka, co spodoba się osobom szukającym przystępnego obiektywu do nagrywania vlogów. Pomoże też z pewnością duża skala odwzorowania, która szerokokątnym szkłem pozwoli także ciekawie ograć detale.

Czy więc nowy Tamron to pozycja godna polecenia? Choć nie jest najjaśniejszy, zdecydowanie oferuje bardzo dobrze wyważony stosunek ceny do możliwości, zwłaszcza jeśli nie przejmuje nas zdanie się na profile korekcji. Z drugiej strony, bez systemowych ulepszaczy także ma swój urok, który wielu może przypaść do gustu. Jest też naprawdę mały i lekki, stając się doskonałym towarzyszem aparatu w sytuacjach, gdy szukamy jak najbardziej mobilnego zestawu.

Na pewno nie jest to obiektyw dla każdego, a zwłaszcza dla tych, którzy poszukują bezwzględnej perfekcji, ale amatorom i tym świadomie decydującym się na jego wady z pewnością się spodoba. Stanowi też bardzo atrakcyjną cenowo alternatywę dla wszystkich modeli 20 mm dostępnych w ofercie systemu E.

Plus image
plusy:
  • rozmiar i waga
  • ostrość
  • skuteczność AF
  • cena
  • bardzo skuteczne działanie profili korekcji wad optycznych
  • tryb makro
  • uszczelnienia
  • praca pod światło
Minus image
minusy:
  • ogromna dystorsja
  • duża winieta
  • widoczna aberracja chromatyczna w całym zakresie
Oceny szczegółowe
Cena / Jakość:
8
Wydajność:
8
Optyka:
5
Budowa:
7
Ocena ogólna

75%

Spis treści
Skopiuj link

Autor: Maciej Luśtyk

Redaktor prowadzący serwisu Fotopolis.pl. Tłumacz i fotograf, codziennie selekcjonuje dla Was porcję najciekawszych newsów ze świata fotografii. Zafascynowany nowymi technologiami, choć woli fotografować analogiem. Prywatnie niespełniony snowboardzista i spełniony tata.

Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Fujifilm Fujinon XF 18 mm f/1.4 R LM WR - zdjęcia testowe i pierwsze wnioski
Fujifilm Fujinon XF 18 mm f/1.4 R LM WR - zdjęcia testowe i pierwsze wnioski
Najnowsza zaawansowana stałka Fujinon to kombinacja dużej jasności i szerokiej ogniskowej, zamkniętych w solidnym uszczelnionym korpusie. Jak wypada w praktyce? I co oferuje pod względem jakości...
32
Olympus M.Zuiko Digital ED 8-25 mm f/4 PRO - pierwsze wnioski i zdjęcia przykładowe
Olympus M.Zuiko Digital ED 8-25 mm f/4 PRO - pierwsze wnioski i zdjęcia przykładowe
Ekwiwalent obiektywu 16-50 mm z serii PRO ma być uniwersalnym, wzorowym optycznie, kompaktowym szerokokątnym zoomem, który pokochają fotografowie krajobrazu, reportażu...
3
Sigma 28-70 mm f/2.8 DG DN Contemporary - zdjęcia przykładowe i pierwsze wnioski
Sigma 28-70 mm f/2.8 DG DN Contemporary - zdjęcia przykładowe i pierwsze wnioski
Ten jasny standardowy zoom do bezlusterkowców Sony to mniejsza, lżejsza i przede wszystkim tańsza wersja modelu z zaawansowanej linii Art. Czy będzie jego największym rywalem? Oto nasz szybki...
3
Powiązane artykuły