Aberracja chromatyczna

Najnowszy szerokokątny i kompaktowy Tamron 20 mm f/2.8 z jednej strony przypieczętowywać ma obecność producenta w systemie Sony E, a z drugiej być ukłonem w stronę początkujących twórców fotografii i wideo, których nie stać na kosztowne konstrukcje. Czy jednak niska cena nie została przypłacona jakością?

Skomentuj Kopiuj link
Posłuchaj
00:00
Wynik testu
Cena / Jakość:
8
Wydajność:
8
Optyka:
5
Budowa:
7
Nasza ocena
75%
Spis treści
Tamron 20 mm f/2.8 Di III OSD M1:2 - test obiektywu Specyfikacja Konstrukcja Ustawianie ostrości Rozdzielczość Rozmycie Aberracja chromatyczna Dystorsja Winietowanie Odblaski Podsumowanie Zdjęcia przykładowe

Aberracja chromatyczna

Piętą achillesową obiektywu jest niestety duża aberracja chromatyczna sięgająca nawet 1,88 px. Najbardziej ekstremalne wartości notujemy oczywiście na brzegach kadru, ale będzie ona widoczna także bliżej centrum.

Schemat aberracji dla przysłony f/2.8

Schemat aberracji dla przysłony f/8

Schemat aberracji dla przysłony f/22

Choć nie zawsze będzie ona widoczna podczas oglądania zdjęć w rozmiarach ekranowych (tylko gdzieniegdzie w koronach drzew da się zauważyć charakterystyczne zaróżowienie), to już przy powiększeniu dostrzeżemy ją niemal wszędzie. W praktyce nie jest to więc bardzo palący problem, ale jednak lepiej, gdyby nie było go w ogóle. Co najważniejsze problem ten jest mało dostrzegalny w przypadku zdjęć makro.

Aberracja chromatyczna w praktyce:

1/200 s, f/8, ISO 100, ogniskowa: 20 mm

1/125 s, f/8, ISO 200, ogniskowa: 20 mm

1/500 s, f/4, ISO 100, ogniskowa: 20 mm
Spis treści
Tamron 20 mm f/2.8 Di III OSD M1:2 - test obiektywu Specyfikacja Konstrukcja Ustawianie ostrości Rozdzielczość Rozmycie Aberracja chromatyczna Dystorsja Winietowanie Odblaski Podsumowanie Zdjęcia przykładowe
Komentarze
Przeczytaj także
Zobacz więcej z tagiem: Tamron
logo logo
Magazyny
Zamów