Olympus M.Zuiko Digital ED 12-200 mm f/3.5-6.3 - zdjęcia przykładowe

Niespotykany zakres ogniskowych o ekwiwalencie 24-400 mm, zaawansowana optyka, szybki AF, a także kompaktowa i w pełni uszczelniona konstrukcja - tak nowy uniwersalny zoom Olympusa prezentuje się na papierze. Zobaczcie jak wypada w rzeczywistości.

2
Maciej Zieliński
13 Sierpień 2019
Artykuł na: 4-5 minut

Pokazany na początku roku obiektyw M.Zuiko Digital ED 12-200 mm f/3.5-6.3 to według producenta „najwydajniejszy zoom, który zapewnia najwyższy współczynnik powiększenia wśród obiektywów kompatybilnych z aparatami bezlusterkowymi“. W kwestii zakresu rzeczywiście trudno dla nowego szkła znaleźć na rynku konkurencję.

Na jego układ optyczny składa się 16 elementów ulokowanych w 11 grupach. Odpowiednie rozmieszenie 3 soczewek asferycznych i 2 szkieł Super ED ma przeciwdziałać występowaniu aberracji chromatycznej i eliminować zniekształcenia w całym zakresie zoomu przy zachowaniu kompaktowych wymiarów obiektywu. Do tego producent skorzystał z 1 elementu Super HR i dwóch soczewek HR, a także autorskich powłok ZERO (Zuiko Extra-low Reflection Optical), których zadaniem jest skuteczne redukowanie wszelkich refleksów, blików i flar występujących podczas pracy w trudnym i kontrastowym oświetleniu.

Obiektyw został wyposażony w sprawdzony mechanizm ustawiania ostrości MSC (Movie and Still Compatible), który podczas ogniskowania porusza tylko jedną lekką soczewką. Dzięki temu powinniśmy być w stanie bez większego problemu uchwycić w kadrze dynamiczną akcję, także w przypadku filmowania. Co więcej, obiektyw ma umożliwiać doskonałe zbliżenia - minimalna odległość ogniskowania wynosi zaledwie 10 cm.

Tyle w teorii, a jak obiektyw wypada w praktyce? Zobaczcie zdjęcia przykładowe. Fotografie wykonaliśmy korzystając z modelu OM-D E-M1 Mark II, używając standardowych ustawień aparatu, z wyłączonym systemem odszumiania plików JPEG.

Zdjęcia przykładowe do pobrania:

1/640 s, f/5.1, ISO 200, ogniskowa: 68 mm (ekwiwalent dla pełnej klatki)

1/400 s, f/6.3, ISO 200, ogniskowa: 400 mm (ekwiwalent dla pełnej klatki)

1/1000 s, f/7.1, ISO 320, ogniskowa: 400 mm (ekwiwalent dla pełnej klatki)

1/400 s, f/7.1, ISO 200, ogniskowa: 84 mm (ekwiwalent dla pełnej klatki)

1/200 s, f/5.2, ISO 1000, ogniskowa: 74 mm (ekwiwalent dla pełnej klatki)

1/200 s, f/6.3, ISO 640, ogniskowa: 24 mm (ekwiwalent dla pełnej klatki)

1/1000 s, f/9, ISO 200, ogniskowa: 50 mm (ekwiwalent dla pełnej klatki)

1/200 s, f/6.3, ISO 500, ogniskowa: 222 mm (ekwiwalent dla pełnej klatki)

 

1/400 s, f/6.3, ISO 200, ogniskowa: 400 mm (ekwiwalent dla pełnej klatki)

1/1250 s, f/6.3, ISO 200, ogniskowa: 400 mm (ekwiwalent dla pełnej klatki)

1/1000 s, f/8, ISO 200, ogniskowa: 26 mm (ekwiwalent dla pełnej klatki)

1/320 s, f/6.3, ISO 200, ogniskowa: 400 mm (ekwiwalent dla pełnej klatki)

1/1250 s, f/6.3, ISO 200, ogniskowa: 40 mm (ekiwalent dla pełnej klatki)

1/200 s, f/6.3, ISO 500, ogniskowa: 174 mm (ekwiwalent dla pełnej klatki) 

1/1600 s, f/6.3, ISO 200, ogniskowa: 50 mm (ekwiwalent dla pełnej klatki)

1/1600 s, f/7.1, ISO 200, ogniskowa: 28 mm (ekwiwalent dla pełnej klatki)

1/200 s, f/5.6, ISO 400, ogniskowa: 80 mm (ekwiwalent dla pełnej klatki)

1/1000 s, f/4, ISO 200, ogniskowa: 24 mm (ekwiwalent dla pełnej klatki)

1/1600 s, f/7.1, ISO 200, ogniskowa: 24 mm (ekwiwalent dla pełnej klatki)

1/1250 s, f/7.1, ISO 200, ogniskowa: 24 mm (ekwiwalent dla pełnej klatki)

1/400 s, f/6.3, ISO 200, ogniskowa: 160 mm (ekwiwalent dla pełnej klatki)

1/500 s, f/4, ISO 200, ogniskowa: 24 mm (ekwiwalent dla pełnej klatki)

1/1250 s, f/7.1, ISO 200, ogniskowa: 126 mm (ekwiwalent dla pełnej klatki)

1/3200 s, f/4, ISO 200, ogniskowa: 24 mm (ekwiwalent dla pełnej klatki)

1/1600 s, f/6.3, ISO 200, ogniskowa: 400 mm (ekwiwalent dla pełnej klatki)

1/1600 s, f/6.3, ISO 200, ogniskowa: 24 mm (ekwiwalent dla pełnej klatki)

Przysłony:

f/3.5, ogniskowa: 24 mm (ekwiwalent dla pełnej klatki)

f/4, ogniskowa: 24 mm (ekwiwalent dla pełnej klatki)

f/5.6, ogniskowa: 24 mm (ekwiwalent dla pełnej klatki)

f/8, ogniskowa: 24 mm (ekwiwalent dla pełnej klatki)

f/11, ogniskowa: 24 mm (ekwiwalent dla pełnej klatki)

f/16, ogniskowa: 24 mm (ekwiwalent dla pełnej klatki) 

f/22, ogniskowa: 24 mm (ekwiwalent dla pełnej klatki)

f/6.3, ogniskowa: 400 mm (ekwiwalent dla pełnej klatki)

f/8, ogniskowa: 400 mm (ekwiwalent dla pełnej klatki)

f/11, ogniskowa: 400 mm (ekwiwalent dla pełnej klatki)

f/16, ogniskowa: 400 mm (ekwiwalent dla pełnej klatki)

f/22, ogniskowa: 400 mm (ekwiwalent dla pełnej klatki)

Redaktor naczelny serwisu fotopolis.pl i miesięcznika Digital Camera Polska – wielki fan fotografii natychmiastowej, dokumentalnej i podróżniczego street-photo. Lubi małe dyskretne aparaty, kolekcjonuje albumy i książki fotograficzne.

Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Nikon Nikkor Z 58 mm f/0.95 S Noct - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe
Nikon Nikkor Z 58 mm f/0.95 S Noct - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe
Co potrafi najjaśniejsza (i najdroższa) stałka Nikon Nikkor? W nasze ręce wpadł jeden z pierwszych egzemplarzy tego niezwykłego szkła. Oto nasze pierwsze...
56
10
Sigma 14-24 mm f/2.8 DG DN ART - test obiektywu
Sigma 14-24 mm f/2.8 DG DN ART - test obiektywu
Ultraszerokokątny zoom Sigmy ma być doskonałą propozycją dla fotografów krajobrazu, architektury i miłośników nocnego nieba. Czy pod względem optyki jest tak świetny...
7
0
Fujifilm Fujinon XF 16-80 mm f/4 R OIS WR - test autorski
Fujifilm Fujinon XF 16-80 mm f/4 R OIS WR - test autorski
Fujifilm rozpędza się w segmencie średnioformatowej optyki GF, ale nie zapomina o rozwoju linii XF. Jej najmłodszym członkiem jest uniwersalny zoom 16-80 mm f/4. Grzechem byłoby go nie...
5
21
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (1)