M.Zuiko Digital ED 20 mm f/1.4 PRO – najbardziej uniwersalna stałka w systemie Micro 4/3?

Autor: Maciej Zieliński

4 Listopad 2021
Artykuł na: 2-3 minuty

Pierwszy obiektyw zaprezentowany pod nowym szyldem OM System to kompaktowy standard, który ma łączyć niewielkie wymiary z jakością typową dla linii PRO.

Nowy model to ekwiwalent nieco zapomnianej, ale lubianej przez wielu fotografów ogniskowej 40 mm (po przeliczeniu dla pełnej klatki). W szklarni M.Zuiko należałoby go więc postawić pomiędzy modelami M.Zuiko 17 mm f/1,2 PRO i 25 mm f/1,2 (czyli klasycznymi ogniskowymi 35 i 50 mm).

Zaprezentowana „dwudziestka” ma uzupełniać linię standardowych stałek, ale jeśli jest tak dobra, jak zapewnia producent, nie wykluczone, że zastąpi oba wspomniane modele. Jest bowiem nie tylko zdecydowanie mniejsza i lżejsza (247 g!), ale też prawie o połowę tańsza (cena sugerowana to 3190 zł).

Prawdopodobnie nie odstaje od nich również pod względem jakości wykonania. Tubus został solidnie zabezpieczony przed kurzem i uszczelniony przed zachlapaniami (na poziomie IPX1) a przednią soczewkę pokryto powłoką fluorową, która odpycha wilgoć i ułatwia czyszczenie. Producent gwarantuje też pełną sprawność w niskich temperaturach (do -10 C).

Najwyższa jakość obrazu i „pierzasty” bokeh

W torze optycznym ustawiono 11 soczewek w 10 grupach, w tym soczewki Super ED, ED, Super HR oraz asferyczne. Producent podkreśla, że projektując obiektyw, duży nacisk położono również na uzyskanie ładnego oddania obszarów nieostrości („pierzasty” bokeh).

Trzeba jednak pamiętać, że, przysłona f/1,4 w systemie Micro 4/3 zapewni głębię ostrości na poziomie f/2,8 dla pełnej klatki (Czyli de facto możemy spodziewać się efektów wizualnie zbliżonych do obiektywu 40 mm f/2,8 w systemie małoobrazkowym). W spotęgowaniu rozmycia może jednak pomóc nieduża minimalna odległość ogniskowania 25 cm. 

Obiektyw M.Zuiko Digital ED 20 mm f/1.4 PRO może więc okazać się bardzo uniwersalnym obiektywem do codziennej fotografii, który sprawdzi się zarówno w fotografii krajobrazowej, podróżniczym reportażu jak i fotografii portretowej. Do sprzedaży ma trafić pod koniec listopada 2021.

Skopiuj link

Autor: Maciej Zieliński

Redaktor naczelny serwisu fotopolis.pl i kwartalnika Digital Camera Polska – wielki fan fotografii natychmiastowej, dokumentalnej i podróżniczego street-photo. Lubi małe dyskretne aparaty, kolekcjonuje albumy i książki fotograficzne.

Słowa kluczowe:
Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Breaking News: Sigma i Tamron wchodzą do systemu Canona
Breaking News: Sigma i Tamron wchodzą do systemu Canona
Po latach prowadzenia polityki zamkniętego systemu, Canon otwiera wreszcie swoje mocowanie na zewnętrznych producentów. Już niebawem w systemie RF zobaczymy aż 7 nowych obiektywów. Nie...
25
7Artisans AF 27 mm f/2.8 - kolejny supertani obiektyw z AF. Tym razem do APS-C
7Artisans AF 27 mm f/2.8 - kolejny supertani obiektyw z AF. Tym razem do APS-C
7Artisans wprowadza kolejny budżetowy obiektyw z silnikiem AF. Drugie szkło z autofokusem w ofercie producenta to mały i niedrogi ekwiwalent obiektywu 40 mm, kierowany do aparatów z...
1
Wiosna tkwi w szczegółach, czyli Irix 150 mm f/2.8 1:1 w specjalnej cenie
Wiosna tkwi w szczegółach, czyli Irix 150 mm f/2.8 1:1 w specjalnej cenie
Wraz z nadejściem wiosny marka Irix zachęca do przyjrzenia się światu z bliska, oferując atrakcyjne rabaty na obiektyw Irix 150 mm f/2.8 1:1 Makro. Rozbuduj swój zestaw fotograficzny o narzędzie,...
1