M.Zuiko Digital ED 20 mm f/1.4 PRO – najbardziej uniwersalna stałka w systemie Micro 4/3?

Autor: Maciej Zieliński

4 Listopad 2021
Artykuł na: 2-3 minuty

Pierwszy obiektyw zaprezentowany pod nowym szyldem OM System to kompaktowy standard, który ma łączyć niewielkie wymiary z jakością typową dla linii PRO.

Nowy model to ekwiwalent nieco zapomnianej, ale lubianej przez wielu fotografów ogniskowej 40 mm (po przeliczeniu dla pełnej klatki). W szklarni M.Zuiko należałoby go więc postawić pomiędzy modelami M.Zuiko 17 mm f/1,2 PRO i 25 mm f/1,2 (czyli klasycznymi ogniskowymi 35 i 50 mm).

Zaprezentowana „dwudziestka” ma uzupełniać linię standardowych stałek, ale jeśli jest tak dobra, jak zapewnia producent, nie wykluczone, że zastąpi oba wspomniane modele. Jest bowiem nie tylko zdecydowanie mniejsza i lżejsza (247 g!), ale też prawie o połowę tańsza (cena sugerowana to 3190 zł).

Prawdopodobnie nie odstaje od nich również pod względem jakości wykonania. Tubus został solidnie zabezpieczony przed kurzem i uszczelniony przed zachlapaniami (na poziomie IPX1) a przednią soczewkę pokryto powłoką fluorową, która odpycha wilgoć i ułatwia czyszczenie. Producent gwarantuje też pełną sprawność w niskich temperaturach (do -10 C).

Najwyższa jakość obrazu i „pierzasty” bokeh

W torze optycznym ustawiono 11 soczewek w 10 grupach, w tym soczewki Super ED, ED, Super HR oraz asferyczne. Producent podkreśla, że projektując obiektyw, duży nacisk położono również na uzyskanie ładnego oddania obszarów nieostrości („pierzasty” bokeh).

Trzeba jednak pamiętać, że, przysłona f/1,4 w systemie Micro 4/3 zapewni głębię ostrości na poziomie f/2,8 dla pełnej klatki (Czyli de facto możemy spodziewać się efektów wizualnie zbliżonych do obiektywu 40 mm f/2,8 w systemie małoobrazkowym). W spotęgowaniu rozmycia może jednak pomóc nieduża minimalna odległość ogniskowania 25 cm. 

Obiektyw M.Zuiko Digital ED 20 mm f/1.4 PRO może więc okazać się bardzo uniwersalnym obiektywem do codziennej fotografii, który sprawdzi się zarówno w fotografii krajobrazowej, podróżniczym reportażu jak i fotografii portretowej. Do sprzedaży ma trafić pod koniec listopada 2021.

Skopiuj link

Autor: Maciej Zieliński

Redaktor naczelny serwisu fotopolis.pl i miesięcznika Digital Camera Polska – wielki fan fotografii natychmiastowej, dokumentalnej i podróżniczego street-photo. Lubi małe dyskretne aparaty, kolekcjonuje albumy i książki fotograficzne.

Słowa kluczowe:
Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Mitakon Speedmaster 90 mm f/1.5 - 20 razy tańszy odpowiednik Summiluxa
Mitakon Speedmaster 90 mm f/1.5 - 20 razy tańszy odpowiednik Summiluxa
Nowy obiektyw z serii Speedmaster to jasna portretówka dla osób, które kochają Leikę, ale już mniej ceny natywnych obiektywów. Nowe szkło kosztuje 600 dolarów i będzie...
6
Venus Optics Laowa 85 mm f/5.6 2X Ultra Macro APO - najmniejszy pelnoklatkowy obiektyw makro z powiększeniem 2:1
Venus Optics Laowa 85 mm f/5.6 2X Ultra Macro APO - najmniejszy pelnoklatkowy obiektyw makro z...
Venus Optics robi to kolejny raz - Laowa 85 mm f/5.6 2X Ultra Macro APO to kolejny obiektyw chińskiego producenta, który bije rekord. Tym razem otrzymujemy najmniejsze...
8
Nowa optyka Samyang Xeen - pierwszy obiektyw anamorficzny i 3 profesjonalne stałki T1.3
Nowa optyka Samyang Xeen - pierwszy obiektyw anamorficzny i 3 profesjonalne stałki T1.3
Oferta przystępnych cenowo obiektywów kinematograficznych poszerza się o 4 nowe ciekawe konstrukcje, w tym o pierwszy w katalogu producenta model anamorficzny - XEEN...
9