Aberracja chromatyczna

Wyniki testu:
Jakość obrazu:
8
Cena / Jakość:
7
Optyka:
7
Budowa:
8
Marka:
Tamron
Nasza ocena:

84%

Stabilizowany układ optyczny, precyzyjny autofokus, podwójny moduł mikroprocesorów zwiększających wydajność i szybkość pracy, a także uszczelniony tubus - oto najważniejsze cechy  testowanego Tamrona 100-400 mm f/4.5-6.3 Di VC USD.

Autor: Michał Chrzanowski

3 Marzec 2018
Artykuł na: 29-37 minut
Spis treści

Aberracja chromatyczna

Aberrację chromatyczną mierzymy dla plików RAW w najwyższej dostępnej rozdzielczości, dla najniższego ISO i z najniższymi ustawieniami odszumiania. Pomiar wykonywany jest dla trzech ogniskowych i pełnego zakresu przysłon.

Wprawdzie charakterystyka i rozkład aberracji chromatycznej sięga sporej części kadru, to jej wartości nie są duże. Największą anomalię wynoszącą 2.1 piksela odnotowaliśmy na kombinacji 400 mm i najbardziej domkniętej przysłonie f/45. Jednak wraz ze zmianą ogniskowej ta wada wyraźnie malała. Na 200 mm i f/8 wyniosła już 1.25 piksela, zaś na 100 mm i f/4.5 było to już zaledwie 1.05 piksela.

Poniższe wykresy pokazują najgorsze wartości aberracji chromatycznej dla danej ogniskowej.

100 mm, f/4.5

200 mm, f/8

400 mm, f/45

Tak więc Tamron się postarał i odpowiednio skorygował aberrację chromatyczną. W efekcie podczas normalnego fotografowania w terenie nie jest ona zauważana na zdjęciach. Nawet na mocno kontrastowych fragmentach kadru nie powinniśmy dojrzeć wyraźnych kolorystycznych przebarwień - choć czasem w wyjątkowo wymagających warunkach oświetleniowych mogą zdarzyć się pewne wyjątki. Na szczęście ten efekt będzie można w dosyć prosty sposób zminimalizować w popularnych programach graficznych.

Aberracja chromatyczna w praktyce

Dodaj ocenę i odbierz darmowy e-book
Digital Camera Polska
Spis treści
Skopiuj link

Autor: Michał Chrzanowski

Stały bywalec naszego laboratorium. Ciągle patrzy na świat przez różne ogniskowe oraz przemierza miasta i wioski obwieszony sprzętem fotograficznym. Uwielbia stylowe aparaty, a także eleganckie i funkcjonalne akcesoria. Ma słabość do monochromu i suwaków w programie Lightroom, po godzinach – do literatury faktu i muzyki country.

Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Tamron 50-400 mm f/4.5-6.3 Di III VC VXD - pierwsze wrażenia i zdjęcia testowe (RAW)
Tamron 50-400 mm f/4.5-6.3 Di III VC VXD - pierwsze wrażenia i zdjęcia testowe (RAW)
Najnowszy superzoom z mocowaniem Sony FE to przedłużony klasyk 100-400 mm. Obiektyw ma być kompaktową i uniwersalną propozycją dla wymagających amatorów. Pierwszy w Polsce egzemplarz zabraliśmy...
64
Nikon Nikkor Z 400 mm f/4.5 VR S - zdjęcia przykładowe [RAW]
Nikon Nikkor Z 400 mm f/4.5 VR S - zdjęcia przykładowe [RAW]
Jeden z najbardziej obiecujących teleobiektywów wchodzi na rynek. Jak Nikkor Z 400 mm f/4.5 VR S spisuje się w praktyce? Obejrzyjcie pierwsze zdjęcia testowe. Udostępniamy także RAW-y.
39
Canon RF 16 mm f/2.8 STM - pierwsze wnioski i zdjęcia przykładowe (RAW)
Canon RF 16 mm f/2.8 STM - pierwsze wnioski i zdjęcia przykładowe (RAW)
Kompaktowy Canon RF 16 mm f/2.8 STM to jedno z najtańszych szkieł w systemie RF i jeden z najtańszych systemowych obiektywów szerokokątnych w ogóle. Czy w tej cenie...
32
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (1)