Aberracja chromatyczna

Wyniki testu:
Jakość obrazu:
8
Cena / Jakość:
7
Optyka:
7
Budowa:
8
Marka:
Tamron
Nasza ocena:

84%

Stabilizowany układ optyczny, precyzyjny autofokus, podwójny moduł mikroprocesorów zwiększających wydajność i szybkość pracy, a także uszczelniony tubus - oto najważniejsze cechy  testowanego Tamrona 100-400 mm f/4.5-6.3 Di VC USD.

Autor: Michał Chrzanowski

3 Marzec 2018
Artykuł na: 29-37 minut
Spis treści

Aberracja chromatyczna

Aberrację chromatyczną mierzymy dla plików RAW w najwyższej dostępnej rozdzielczości, dla najniższego ISO i z najniższymi ustawieniami odszumiania. Pomiar wykonywany jest dla trzech ogniskowych i pełnego zakresu przysłon.

Wprawdzie charakterystyka i rozkład aberracji chromatycznej sięga sporej części kadru, to jej wartości nie są duże. Największą anomalię wynoszącą 2.1 piksela odnotowaliśmy na kombinacji 400 mm i najbardziej domkniętej przysłonie f/45. Jednak wraz ze zmianą ogniskowej ta wada wyraźnie malała. Na 200 mm i f/8 wyniosła już 1.25 piksela, zaś na 100 mm i f/4.5 było to już zaledwie 1.05 piksela.

Poniższe wykresy pokazują najgorsze wartości aberracji chromatycznej dla danej ogniskowej.

100 mm, f/4.5

200 mm, f/8

400 mm, f/45

Tak więc Tamron się postarał i odpowiednio skorygował aberrację chromatyczną. W efekcie podczas normalnego fotografowania w terenie nie jest ona zauważana na zdjęciach. Nawet na mocno kontrastowych fragmentach kadru nie powinniśmy dojrzeć wyraźnych kolorystycznych przebarwień - choć czasem w wyjątkowo wymagających warunkach oświetleniowych mogą zdarzyć się pewne wyjątki. Na szczęście ten efekt będzie można w dosyć prosty sposób zminimalizować w popularnych programach graficznych.

Aberracja chromatyczna w praktyce

Dodaj ocenę i odbierz darmowy e-book
Digital Camera Polska
Spis treści
Skopiuj link

Autor: Michał Chrzanowski

Stały bywalec naszego laboratorium. Ciągle patrzy na świat przez różne ogniskowe oraz przemierza miasta i wioski obwieszony sprzętem fotograficznym. Uwielbia stylowe aparaty, a także eleganckie i funkcjonalne akcesoria. Ma słabość do monochromu i suwaków w programie Lightroom, po godzinach – do literatury faktu i muzyki country.

Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Nikon Nikkor Z 70-180 mm f/2.8 - test obiektywu [RAW]
Nikon Nikkor Z 70-180 mm f/2.8 - test obiektywu [RAW]
Mimo parametrów odpowiadających zawodowej optyce, nowy Nikkor Z 70-180 mm f/2.8 to propozycja dużo tańsza od reporterskich zoomów tej klasy. Jest przy tym lekki i kompaktowy. Sprawdzamy, co...
20
Sony FE 16-35 mm f/2.8 GM II - zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony FE 16-35 mm f/2.8 GM II - zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony kontynuuje swój pochód i wprowadza kolejny zoom drugiej generacji – mniejszy, lżejszy i jeszcze doskonalszy optycznie. Czekając na pełny test prezentujemy pierwsze zdjęcia testowe.
36
Nikon Nikkor Z 70-180 mm f/2.8 - zdjęcia przykładowe [RAW]
Nikon Nikkor Z 70-180 mm f/2.8 - zdjęcia przykładowe [RAW]
Tańszy, lżejszy i bardziej poręczny od modelu Nikkor Z 70-200 mm f/2.8 S. Nowy telezoom Nikona o zakresie ogniskowych 70-180 mm i stałej jasności f/2.8 trafił w nasze ręce. Oto pierwsze zdjęcia...
37
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (1)