Ustawianie ostrości

Dziś sprawdzamy, czy nowy M.Zuiko Digital ED 45 mm f/1.2 PRO to najlepszy obiektyw portretowy, jaki możemy znaleźć w systemie Mikro Cztery Trzecie.

Skomentuj Kopiuj link
Posłuchaj
00:00
Wynik testu
Jakość obrazu:
8.5
Cena / Jakość:
6
Optyka:
7.5
Budowa:
8
Nasza ocena
80%
Spis treści
Olympus M.Zuiko Digital ED 45 mm f/1.2 PRO - test obiektywu Konstrukcja Ustawianie ostrości Rozdzielczość Rozmycie Aberracja chromatyczna Dystorsja Winietowanie Odblaski Podsumowanie Zdjęcia przykładowe

Ustawianie ostrości

Jak obiecuje producent, nowy M.Zuiko może pochwalić się także wyjątkowo sprawnym autofokusem. Obiektyw korzysta z zaawansowanego mechanizmu MSC (Movie & Still Compatible), który do ustawiania ostrości porusza tylko jedną soczewkę. Mamy więc cieszyć się wyjątkową precyzją i szybkością ustawiania ostrości podczas fotografowania oraz płynnym i cichym przeostrzaniem w trakcie filmowania.

Co więcej, najnowsza portretówka Olympusa korzysta także z systemu wewnętrznego ogniskowania. Jego zadaniem jest przesuwanie soczewek skupiających (środkowych i tylnych) oraz unieruchomienie elementów umieszczonych z przodu obiektywu. Dzięki temu nie tylko zmniejsza się czas potrzebny na ustawienie ostrości, lecz także otrzymujemy możliwość nakręcenia na tubus różnego rodzaju filtrów o średnicy 62 mm.

Autofokus to prawdziwa rewelacja tego obiektywu. Ostrzy on wyjątkowo precyzyjnie i piekielnie szybko. Wraz z aparatem OM-D E-M1 Mark II stałka tworzy zabójczy duet. Na poprawne wyostrzenie obiektu (z planu dalekiego na bliski) M.Zuiko potrzebował zaledwie 0.1 sekundy, co jest fenomenalnym wynikiem. Jednak przeostrzanie na obiekty znajdujące się w zbliżonej płaszczyźnie trwało zaledwie 0.06 sekundy! Mamy więc do czynienia z prawdziwym demonem prędkości.

Jednak pochwalić musimy także ponadprzeciętną precyzję oraz powtarzalność całego układu. Poza tym w czasie testów nie zauważyliśmy żadnego poszukiwania ostrości - nawet w bardziej wymagających sytuacjach. Do tego musimy dodać możliwość efektywnego ostrzenia z minimalnej odległości 50 cm. To w połączeniu z ogniskową o ekwiwalencie 90 mm, przysłoną f/1.2 i maksymalnym powiększeniem 0,1x (odpowiednik 35 mm: 0,2x) umożliwi nam wykonanie naprawdę ciasnych portretów z miękkimi nieostrościami i ciekawą plastyką obrazu.

Natomiast w kwestii ręcznego ostrzenia nowy M.Zuiko zaczerpnął rozwiązanie od swoich starszych braci. Otrzymujemy więc charakterystyczne sprzęgło, które zapewnia szybkie przełączanie z trybu AF na MF przez zmianę położenia pierścienia ostrzenia. Po jego przesunięciu w stronę bagnetu uzyskujemy dostęp do czytelnej skali ukazującej odległość hiperfokalną (opisaną w metrach i stopach), która ułatwia ręczne ustawianie ostrości.

Spis treści
Olympus M.Zuiko Digital ED 45 mm f/1.2 PRO - test obiektywu Konstrukcja Ustawianie ostrości Rozdzielczość Rozmycie Aberracja chromatyczna Dystorsja Winietowanie Odblaski Podsumowanie Zdjęcia przykładowe
Komentarze
Przeczytaj także
Zobacz więcej z tagiem: Olympus
logo logo
Magazyny
Zamów