Rozmycie

Obiektywy z serii Art już od 5 lat rozpieszczają fotografów, a najnowsza Sigma 135 mm f/1.8 DG HSM ART może okazać się prawdziwym klejnotem w koronie całej linii. Sprawdzamy, czy tak będzie w istocie.

Skomentuj Kopiuj link
Posłuchaj
00:00
Wynik testu
Jakość obrazu:
9
Cena / Jakość:
6
Optyka:
8.5
Budowa:
8.5
Nasza ocena
88%
Spis treści
Sigma 135 mm f/1.8 DG HSM ART - test obiektywu Konstrukcja Ustawianie ostrości Rozdzielczość Rozmycie Aberracja chromatyczna Dystorsja Winietowanie Odblaski Podsumowanie Zdjęcia przykładowe

Rozmycie

Wartość BxU dostarczana przez DxO Analyzer opisuje jak ostry dla ludzkiego oka jest obraz planu fotograficznego. Bierze ona pod uwagę nie tylko ostrość obiektywu ale także jakość sensora i procesy obróbki obrazu w aparacie. Skala BxU jest dość prosta: 0 oznacza drastyczne przejście pomiędzy czernią i bielą, co w kryteriach obrazu jest zbyt ostre. 1 oznacza idealny obraz. Gdy rozmycie staje się bardziej widoczne, jego rozmiar określamy w pikselach. Ponieważ jednak liczba pikseli znajdująca się na określonym obszarze jest związana z rozdzielczością sensora i jego rozmiarem, skala BxU nie może być używana do porównywania aparatów z różną specyfikacją matrycy. Dlatego wartości BxU są także określane na odbitkach o rozmiarze 20 x 30. Dane są porównywane z uwzględnieniem wielkości matrycy i jej rozdzielczości:

Wartości dla matrycy:

  • poniżej 0.5 - obraz zbyt ostry
  • 0.5-1.5 - obraz ostry
  • 1.5-2.5 - delikatne rozmycie
  • 2.5-3.5 - rozmycie widoczne
  • 3.5-4.5 - rozmycie jest denerwujące
  • powyżej 4.5 - rozmycie nie do przyjęcia

Nowa Sigma wyjątkowo pięknie maluje - nieostrości dalszego planu są odpowiednio rozmyte (nie mamy charakterystycznego „mydła“). Również bokeh prezentuje się bardzo dobrze - jako równe okręgi. Poza tym kombinacja ogniskowej 135 mm i światła f/1.8 sprawia, że fotografowany obiekt jest wyraźnie odseparowany od tła, co jest cechą pożądaną w portrecie. Poza tym od obiektywu portretowego powinniśmy oczekiwać ostrego obrazu w centrum kadru i plastycznych rozmyć, które stopniowo zwiększają się ku brzegom. I taką właśnie plastykę z małą głębią zapewnia najmłodszy reprezentant linii Art.

Wartości dla odbitki 20 x 30 cm:

  • poniżej 10 - obraz zbyt ostry
  • 10-20 - obraz ostry
  • 20-30 - delikatne rozmycie
  • 30-40 - rozmycie widoczne
  • 40-50 - rozmycie jest denerwujące
  • powyżej 50 - rozmycie nie do przyjęcia

Również wyniki jakie zanotowaliśmy dla odbitki 20 x 30 cm świadczą o wysokiej jakości optycznej nowej Sigmy. Otrzymany obraz jest bardzo ostry i wyrazisty nie tylko w centrum, lecz także na brzegach kadru, dzięki czemu rozmycia i nieostrości nie będą denerwujące. Ponadto, charakterystyka wykresu BxU jest wyrównana i płaska, co oznacza brak wyraźnych rozbieżności w jakości obrazu pomiędzy poszczególnymi fragmentami planu fotograficznego. Nie pozostaje więc nic innego, jak tylko pochwalić producenta za skonstruowanie wyjątkowego układu optycznego.

Rozmycie obrazu w praktyce - przysłona f/1.8

Spis treści
Sigma 135 mm f/1.8 DG HSM ART - test obiektywu Konstrukcja Ustawianie ostrości Rozdzielczość Rozmycie Aberracja chromatyczna Dystorsja Winietowanie Odblaski Podsumowanie Zdjęcia przykładowe
Komentarze
Przeczytaj także
Zobacz więcej z tagiem: Sigma
logo logo
Magazyny
Zamów