Rozmycie

Wyniki testu:
Jakość obrazu:
8
Cena / Jakość:
6.5
Optyka:
8
Budowa:
8
Marka:
Samyang
Nasza ocena:

78%

Nowy Samyang AF 50 mm f/1.4 FE to nie tylko pierwszy w historii firmy obiektyw wyposażony w silnik AF, ale też konstrukcja, która w systemie Sony ma wyznaczać zupełnie nowe standardy. Przekonajcie się, czy tak jest naprawdę.

Autor: Michał Chrzanowski

29 Lipiec 2016
Artykuł na: 23-28 minut
Spis treści

Rozmycie

Wartość BxU dostarczana przez DxO Analyzer opisuje jak ostry dla ludzkiego oka jest obraz planu fotograficznego. Bierze ona pod uwagę nie tylko ostrość obiektywu ale także jakość sensora i procesy obróbki obrazu w aparacie. Skala BxU jest dość prosta: 0 oznacza drastyczne przejście pomiędzy czernią i bielą, co w kryteriach obrazu jest zbyt ostre. 1 oznacza idealny obraz. Gdy rozmycie staje się bardziej widoczne, jego rozmiar określamy w pikselach. Ponieważ jednak liczba pikseli znajdująca się na określonym obszarze jest związana z rozdzielczością sensora i jego rozmiarem, skala BxU nie może być używana do porównywania aparatów z różną specyfikacją matrycy. Dlatego wartości BxU są także określane na odbitkach o rozmiarze 20 x 30. Dane są porównywane z uwzględnieniem wielkości matrycy i jej rozdzielczości:

Wartości dla matrycy:

poniżej 0.5 - obraz zbyt ostry
0.5-1.5 - obraz ostry
1.5-2.5 - delikatne rozmycie
2.5-3.5 - rozmycie widoczne
3.5-4.5 - rozmycie jest denerwujące
powyżej 4.5 - rozmycie nie do przyjęcia

Niestety nowy Samyang nie najlepiej wypadł pod względem rozmycia obrazu. Niemniej jednak mogliśmy się tego spodziewać po ultrajasnej stałce. Najwyższy wskaźnik BxU wygenerowany dla pełnoklatkowej matrycy otrzymaliśmy na najszerzej otwartej przysłonie f/1.4. Wartości wyniosły 5.11-9.88 dla brzegów i 6.49-8.48 dla centrum kadru. W praktyce oznacza to, że rozmycie obrazu jest nie do przyjęcia na całej powierzchni planu fotograficznego. Rzuca się w oczy także fakt, że wygenerowany wykres utworzył bardzo nierównomierną powierzchnię. Rozbieżności pomiędzy poszczególnymi fragmentami kadru są spore i zauważalne, co nie przekłada się na dobrą i wyrównaną jakość zdjęć wykonanych na przysłonie f/1.4. Sytuacja zmienia dopiero na f/4. Powierzchnia trójwymiarowego wykresu ulega znacznemu wyrównaniu. Niemniej jednak wartości rozmycia BxU wciąż nie są akceptowalne.

Wartości dla odbitki 20x30 cm:

poniżej 10 - obraz zbyt ostry
10-20 - obraz ostry
20-30 - delikatne rozmycie
30-40 - rozmycie widoczne
40-50 - rozmycie jest denerwujące
powyżej 50 - rozmycie nie do przyjęcia

Zdecydowanie lepiej prezentuje się wykres utworzony dla odbitki 20 x 30 cm. Obraz jest ostry i wyrazisty nie tylko w centrum, lecz także na brzegach planu fotograficznego. Co więcej, różnice rozmycia są minimalne i w praktyce niezauważalne, co zaowocuje dobrą jakością obrazu w całym zakresie przysłon od f/1.4 do f/16. Nie pozostaje więc nic innego jak tylko pochwalić producenta za wykonanie konstrukcji charakteryzującej się ponadprzeciętną optyką.

Rozmycie obrazu w praktyce

przysłona f/1.4
Dodaj ocenę i odbierz darmowy e-book
Digital Camera Polska
Spis treści
Skopiuj link

Autor: Michał Chrzanowski

Stały bywalec naszego laboratorium. Ciągle patrzy na świat przez różne ogniskowe oraz przemierza miasta i wioski obwieszony sprzętem fotograficznym. Uwielbia stylowe aparaty, a także eleganckie i funkcjonalne akcesoria. Ma słabość do monochromu i suwaków w programie Lightroom, po godzinach – do literatury faktu i muzyki country.

Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Sony FE 16-25 mm f/2.8 G - zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony FE 16-25 mm f/2.8 G - zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony FE 16-25 mm f/2.8 G to najnowszy szerokokątny zoom z oferty Sony E, który łączy kompaktowe wymiary z przystępną ceną. Nowy obiektyw zabraliśmy na spacer po ulicach Londynu. Zobaczcie...
13
Nikon Nikkor Z 600 mm f/6.3 VR S - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
Nikon Nikkor Z 600 mm f/6.3 VR S - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
Kolejny teleobiektyw w systemie Nikon Z jest alternatywą z jednej strony dla drogich, profesjonalnych stałek, a z drugiej klasycznych zoomów do dzikiej przyrody i sportu. Sprawdzamy, czy ta...
40
Sony FE 24-50 mm f/2.8 G - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony FE 24-50 mm f/2.8 G - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Rozwiązywanie problemu którego nie ma, czy może przebłysk geniuszu? Sprawdzamy, co do zaoferowania ma Sony FE 24-50 mm f/2.8 G - kompaktowa i tańsza alternatywa dla systemowego zooma...
36
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (8)