Aberracja chromatyczna

Obiektyw Sigma 35 mm f/1.4 DG HSM miał swoją premierę we wrześniu 2012 roku. To jasne, szerokokątne szkło zaprojektowane do pracy z cyfrowymi lustrzankami pełnoklatkowymi. Przekonajcie się jak wypadło w naszym teście.

Autor: Marcin Grabowiecki

22 Luty 2013
Artykuł na: 23-28 minut
Spis treści

9. Aberracja chromatyczna

Aberracja w obiektywie Sigma 35 mm f/1.4 DG HSM jest dobrze skorygowana już od maksymalnego otworu względnego. W całym zakresie przysłon jest na bardzo dobrym poziomie i nie powinna przeszkadzać w fotografowaniu. Wada ta jednak ulega znacznemu pomniejszeniu po przekroczeniu f/4, gdzie notuje wynik poniżej 1 piksela.

Aberracja na odbitkach 20x30 cm nie będzie widoczna już od najmniejszego otworu przesłony.

Wykres przedstawiający średnią oraz maksymalną aberrację chromatyczną na kadrze w pikselach
Rozłożenie aberracji chromatycznej na pikselach przy przysłonie f/1.4
Rozłożenie aberracji chromatycznej na odbitce 20x30 cm przy przysłonie f/1.4
f/2
f/2
f/4
f/4

Podłużna aberracja chromatyczna

Jasnych obiektywów dotyka problem podłużnej aberracji chromatycznej. Wpływa ona na obszary przed punktem ostrości oraz za punktem ostrości, dając im kolorową obwódkę zieloną lub magentową. Nie inaczej jest w przypadku obiektywu Sigma 35 mm f/1.4 DG HSM.

Najwyraźniej tę wadę optyczną zaobserwujemy na maksymalnym otworze względnym przysłony, czyli f/1.4. Wraz z przymykaniem jej wartości wada coraz mniej wpływa na jakość zdjęć, a przy f/4 jest już praktycznie niewidoczna. Poniżej prezentujemy wycinki z plików JPEG ilustrujące zachowanie obiektywu.

f/1.4
f/1.6
f/1.8
f/2.0
f/2.8
f/4

1. Wstęp

2. Specyfikacja

3. Konstrukcja

4. Autofokus

5. Stabilizacja

6. Rozdzielczość RAW

7. Rozdzielczość JPEG

8. Rozmycie

9. Aberracja chromatyczna

10. Dystorsja

11. Winietowanie

12. Odblaski

13. Podsumowanie

14. Zdjęcia do pobrania

Dodaj ocenę i odbierz darmowy e-book
Digital Camera Polska
Spis treści
Skopiuj link
Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Tamron 17-50 mm f/4 DI III VXD – test praktyczny (+RAW)
Tamron 17-50 mm f/4 DI III VXD – test praktyczny (+RAW)
Tamron testuje kolejny ciekawy zakres ogniskowych, tym razem przesuwając punkt ciężkości w stronę szerokiego kąta. Czy to idealny zoom dla podróżnika z krajobrazowym zacięciem? Mieliśmy okazję to...
27
OM System M.Zuiko Digital 150-600 mm f/5-6.3 IS ED - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe
OM System M.Zuiko Digital 150-600 mm f/5-6.3 IS ED - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe
Najnowszy teleobiektyw OM System pozwala na fotografowanie i filmowanie na odpowiedniku ogniskowej wynoszącym aż 1200 mm. Oto, jak M.Zuiko Digital 150-600 mm f/5-6.3 IS ED spisuje się w...
30
Tamron 70-180 mm f/2.8 Di III VC VXD G2 – zdjęcia przykładowe [RAW]
Tamron 70-180 mm f/2.8 Di III VC VXD G2 – zdjęcia przykładowe [RAW]
Druga generacja tego popularnego zooma do bezlusterkowców Sony to lepsze parametry i przeprojektowany układ optyczny. Sprawdziliśmy jak zachowuje się w połączeniu z korpusem Sony A7 III
25
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (4)