Panasonic Lumix GF1 - test

Panasonic GF1 to kolejna propozycja aparatu systemowego z wymienną optyką, który nie jest lustrzanką, ani kompaktem. Lumix GF1 to trzeci aparat Panasonica, który współpracuje z systemem Mikro Cztery Trzecie. Po takich konstrukcjach jak G1 i GH1 oczekiwania były duże. W teście sprawdzimy jak jest w praktyce.
0
Marcin Falana
2 Październik 2009
Artykuł na: 29-37 minut
Spis treści

6. Fotografowanie

Szybkość działania
Panasonic GF1 jest gotowy do wykonania pierwszego zdjęcia po niecałej sekundzie od włączenia, gdy korzystamy z manualnego pomiaru ostrości. Do trybu odtwarzania dostajemy się natychmiast po wciśnięciu przycisku Play. Nie ma także problemów z szybkim odtwarzaniem kolejnych zdjęć, chociaż do lustrzanek trochę mu brakuje. Odczuwalnie jesteśmy w stanie zapełnić bufor zdjęciami seryjnymi i nocnymi z włączoną redukcją szumu.

GF1 według danych producenta pozwala na fotografowanie w trybie zdjęć seryjnych z najwyższą prędkością 3 kl/s co potwierdziło się w naszym teście. Przy plikach JPEG aparat osiągał nawet 4 kl/s na początku serii.

Pomiar ostrości
Pod względem szybkości działania autofokusa Panasonic wyznacza nowe standardy zbliżając detekcję kontrastu do detekcji fazowej. GF1 ostrzy szybko jak niejedna amatorska lustrzanka i myli się bardzo rzadko. Panasonic GF1 w dobrych warunkach oświetleniowych ostrzy w czasie 0,1 - 0,5 s. W trudniejszych warunkach czas ten może się wydłużyć do 1 s. Przy zastosowaniu kitowego obiektywu 14-45 mm f/3.5-5.6. Z obiektywem 20 mm f/1.7 GF1 ostrzy trochę wolniej.

Warto w tym miejscu wspomnieć o systemie wspomagania autofokusa, który działa w bardzo dobry sposób.

Pomiar światła
Panasonic GF1 jak przystało na zaawansowana konstrukcję oferuje trzy tryby pomiaru światła:
  • wielosegmentowy
  • centralnie ważony
  • punktowy

zmiana trybu pomiaru światła w Q. Menu

Podczas testu najczęściej korzystałem z najbardziej zaawansowanego pomiaru wielosegmentowego, który korzysta ze 144 pól pomiarowych. W większości przypadków dawał bardzo dobre rezultaty. W miarę potrzeby wprowadzałem delikatną korektę ekspozycji nie przekraczającą 1/2 EV.

Tryby ekspozycji
Na tarczy trybów Panasonica GF1 znajdziemy zarówno programy tematyczne (SCN), pełną automatykę (iA) jak i tryby półautomatyczne i manualne (P, A, S, M). Poza tym możemy skorzystać z trybu My Color oznaczonego paletą i pędzlem. Tryby C1 i C2 pozwalają na zapisanie do trzech parametrów w celu ich szybkiego uruchomienia podczas zdjęć. Do tego mamy do dyspozycji tryb wideo P, który umożliwia wprowadzanie korekty ekspozycji podczas nagrywania klipów wideo.
tarcza trybóew ekspozycji

zakładka trybu SCN


Bracketing
GF1 pozwala na wykonanie serii zdjęć z zaprogramowaną zmianą parametrów ekspozycji. Bracketing dostosowujemy do naszych potrzeb w czwartej zakładce menu nagrywania. Do dyspozycji mamy serię 3, 5 lub 7 zdjęć ze zmianą ekspozycji o 1.3 lub 2/3 EV do 2 EV.

Stabilizacja obrazu
Korpus GF1 nie został wyposażony w mechaniczną stabilizację obrazu. Panasonic wzorem niektórych producentów lustrzanek (Nikon, Canon) umieszcza stabilizację obrazu w obiektywie. Obecnie są dostępne trzy obiektywy ze stabilizacją obrazu:
  • G Vario HD 14-140mm F4.0-5.8 ASPH. MEGA O.I.S.
  • G Vario 14 - 45 mm f/3.5-5.6 O.I.S.
  • G Vario 45-200 mm f/4.0-5.6 O.I.S.

Test stabilizacji wykonaliśmy na ogniskowej 45 mm (ekwiwalent 90 mm dla małego obrazka). Zaczynając od zdjęć bez stabilizacji określiliśmy do jakiego czasu jesteśmy w stanie utrzymać ostre zdjęcia. Następnie włączyliśmy stabilizację i wydłużaliśmy czasy ekspozycji. Maksymalnie udało nam się go wydłużyć o 3 EV co trzeba zaliczyć do przyzwoitych rezultatów.

Balans bieli
Lumix GF1 oferuje szeroką gamę możliwości nastawienia balansu bieli. Zmiany balansu dokonujemy zarówno z poziomu menu, menu ekranowego jak i dedykowanego przycisku WB. Do dyspozycji mamy:
  • AWB - balans bieli auto
  • światło dzienne
  • pochmurno
  • w cieniu
  • światło żarowe
  • błysk
  • ustawienia na białą kartkę 1, 2
  • ustawienie w Kelvinach

zakładka balansu bieli

Automatyczny balans bieli dobrze radzi sobie ze światłem dziennym i mieszanym. Z żółtą dominantą interpretuje lampy sodowe i światło żarowe. Warto wtedy zastosować ustawienia zdefiniowane lub w Kelvinach.

Filmowanie
Panasonic GF1 pozwala na nagrywanie filmów w najwyższej jakości HD 1280 x 720 z prędkością 30 kl/s. Do dyspozycji mamy dwa formaty Motion JPEG i AVCHD Lite, pierwszy z nich jest bardziej powszechny i odtwarzany przez wiele programów, natomiast drugi charakteryzuje się wysoką kompresją połączoną z niezłą jakością. Dźwięk jest nagrywany za pomocą wbudowanego mikrofonu mono. Podczas nagrywania możemy korzystać z funkcji autofokusa. Warto w tym miejscu wspomnieć, że GF1 nie rejestruje dźwięków obiektywu kitowego G Vario 14 - 45 mm f/3.5-5.6 O.I.S. podczas ostrzenia. Gdy korzystamy z obiektywu G 20mm f/1,7 ASPH da się usłyszeć delikatne dźwięki podczas ostrzenia, są one jednak dużo cichsze niż w Olympusie E-P1.

Zachęcamy do ściągnięcia filmów nagranych w najwyższej jakości HD 1280 x 720.

Jeżeli nie posiadasz programu do odtwarzania plików AVCHD, skorzystaj z darmowego programu, który pobierzesz tutaj: VLC

Podsumowanie
Największy plus w tej części testu należy się Panasownikowi GF1 za autofokus, który jest szybki i celny. Kolejne można przyznać za skuteczną stabilizację obrazu MEGA O.I.S. i przewidywalny pomiar światła. Nie można też narzekać na funkcje filmowe. GF1 nie tylko charakteryzuje się cichą pracą autofokusa podczas filmowania ale oferuje tryb P - dzięki któremu możemy wprowadzać korektę ekspozycji i innych parametrów.

+ szybkość działania autofokusa
+ stabilizacja obrazu MEGA O.I.S.
+ pomiar światła
+ filmowanie w trybie P
+ nagrywanie filmów w formacie AVCHD Lite

Spis treści
Komentarze
Więcej w kategorii: Aparaty
Leica Q2 na ulicach Londynu - test autorski
Leica Q2 na ulicach Londynu - test autorski
Szybka i kompaktowa Leica Q to dziś jeden z ulubionych aparatów fotografów ulicznych. W drugiej generacji udoskonalono...
22
2
Nikon Z50 - pierwsze wrażenia
Nikon Z50 - pierwsze wrażenia
Po pełnej klatce przyszła pora na APS-C. Nikon pozbywa się lustra z korpusów średniej półki, a nowy Z50 ma być odpowiednikiem linii D7000 z mniejszym i lżejszym...
11
0
Sony A6400 - test aparatu
Sony A6400 - test aparatu
Następca modelu A6300 ma być doskonałym aparatem dla wymagającego amatora i pierwszym wyborem vlogera. Ciągle jednak pod pewnymi względami ustępuje obecnemu od dwóch...
6
2
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (4)