Nikon Z 9 - Filmowanie

Wyniki testu:
Jakość obrazu:
9
Ergonomia:
9.5
Cena / Jakość:
8
Wydajność:
9
Funkcjonalność:
9.5
Nasza ocena:

91%

Nikon Z 9 rozpoczyna nową erę reporterskich korpusów. Bez migawki mechanicznej, za to z pakietem szybkich i inteligentnych funkcji. Czy dzięki nim zyska czy straci w oczach zawodowców?

Autor:

18 Luty 2022
Artykuł na: 49-60 minut
Spis treści

Filmowanie

W Nikonie Z 9 tak naprawdę opcje autofokusa i filmowania wymagają głębszego poznania, zanim zaczniemy się w nich płynnie poruszać i stosować je w odpowiednich sytuacjach. Kwestie automatycznego ostrzenia już omówiliśmy, spróbujmy teraz uporządkować opcje wideo.

W zakładce filmowego menu znajdziemy cztery typy plików wideo, zróżnicowane pod kątem kodeku, kompresji i formatu. W zakresie jednej z tych opcji możemy potem wybrać rozdzielczość klipu i klatkaż.

Najbardziej wydajną opcją jest zapis [ProRes 422 HQ 10-bit (MOV)]. Zalecany do stosowania przy najbardziej wymagających produkcjach z przeznaczeniem do późniejszej edycji. Zapisuje materiał z 10-bitowym próbkowaniem 4:2:2 w formacie MOV przy wykorzystaniu apple’owskiego kodeka ProRes, kompresując każdą klatkę z osobna (All-I). Przy tej opcji możemy wykorzystać standardową tonację SDR lub N-Log i nagrywać z rozdzielczością 4K UHD 60/50/30/25/24p lub Full HD 120/100/60/50p. Jak widać, z tym kodekiem nie można nagrywać w rozdzielczości 8K.

Ta możliwość pojawia się jeśli wybierzemy lżejszy zapis [H.265 10-bit (MOV)] - nadal 10-bitowy, ale z próbkowaniem 4:2:0 i kompresją wieloklatkową Long GOP. Poza tym tutaj dochodzi, oprócz SDR i N-Log, także HLG, a zakres rozdzielczości i klatkaży jest w tym trybie niemal nieograniczony. Można nagrywać w 8K (7680x4320 px) 30/25/24p, 4K UHD 120/100/60/50/30/25/24p lub Full HD 120/100/60/50/30/25/24p.

Dwie pozostałe opcje, czyli [H.265 8-bit (MOV)] oraz [H.264 8-bit (MP4)] dotyczą zapisu 8-bitowego 4:2:0, albo w formacie MOV, albo MP4. W obu tych przypadkach stosowana jest kompresja Long GOP, nie ma dostępnych LUT-ów, a rozdzielczość nagrywania jest ograniczona do Full HD 60/50/30/25/24p.

W każdym przypadku długość pojedynczego klipu może wynosić maksymalnie 125 minut i nie może przekroczyć 4 GB objętości.

 

Oczywiście standardowo materiał wideo rejestrowany jest z całej powierzchni matrycy, ale można go ograniczyć do formatu DX (crop rzędu 1.5x) lub cropa 2.3x. Przy DX maksymalna rozdzielczość nagrywania wynosi 4K 120p, a przy kadrowaniu 2.3x - Full HD 100p.

W opcjach menu nie zabrakło oczywiście takich funkcji jak Zebra i Focus peakinig, chociaż tego drugiego używać się będzie pewnie rzadko z racji świetnie działającego autofokusa. Podczas filmowania działa równie szybko i skutecznie co w trybie foto. Oprócz wykrywania obiektów i trzymania ostrości na oczach u ludzi i zwierząt do dyspozycji mamy świetny Subject-tracking AF po wskazaniu tematu palcem na wyświetlaczu.

Kolejnym atutem przy filmowaniu jest stabilizacja matrycy. Nawet na filmach 8K nie widać specjalnie drżenia, a przy filmowaniu 4K jest wręcz doskonale.

Nikon Z 9 - filmy przykładowe

4K UHD 120p / H.265 10-bit (MOV)
8K 30p / H.265 10-bit (MOV)
4K UHD 60p / ProRes 422 HQ 10-bit (MOV)
Full HD 120p / ProRes 422 HQ 10-bit (MOV)
8K 30p / H.265 10-bit (MOV)
4K UHD 25p / H.265 10-bit (MOV)
Full HD 120p / H.265 10-bit (MOV)
Full HD 60p / H.264 8-bit (MP4)
4K UHD 120p / H.265 10-bit (MOV)
4K UHD 60p / ProRes 422 HQ 10-bit (MOV)
Spis treści
Skopiuj link
Słowa kluczowe:
Komentarze
Więcej w kategorii: Aparaty
Sony ZV-E10 II - pierwsze wrażenia
Sony ZV-E10 II - pierwsze wrażenia
Druga generacja vlogerskiego korpusu APS-C ma być wreszcie idealnym rozwiązaniem dla początkujących, ale ambitnych twórców internetowej rozrywki. Sony ZV-E10 II to jednak także prawie...
13
Canon EOS R5 Mark II – pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe [RAW]
Canon EOS R5 Mark II – pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe [RAW]
Nowa warstwowa matryca 45 Mp, wideo 8K 60p, dodatkowy procesor, który „patrzy na scenę” i oczywiście jeszcze więcej AI, które wspiera AF i wprowadza funkcje znane dotychczas tylko z zewnętrznych...
53
Pentax 17 - sprawdziliśmy najnowszy analogowy kompakt [RECENZJA]
Pentax 17 - sprawdziliśmy najnowszy analogowy kompakt [RECENZJA]
Pierwszy od ponad 20 lat zaawansowany analogowy kompakt otwiera nowy rozdział rynku fotografii analogowej. Czy jednak ma do zaoferowania coś więcej niż konstrukcje dostępne powszechnie...
54
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (5)