Hasselblad X1D - pierwsze wrażenia

Hasselblad X1D - pierwsze wrażenia

Podczas targów Photokina 2016 Trafiliśmy też na stoisko Hasselblada. Tu oczywiście najbardziej oblegany był stolik z modelem X1D. Mieliśmy chwilę, by bliżej mu się przyjrzeć i jesteśmy nim jeszcze bardziej zachwyceni niż podczas premiery.

Hasselblad X1D jest naprawdę mały i waży „jedynie” około 700 g, czyli tyle ile przeciętna lustrzanka. Ale nawet z podłączonym obiektywem nie wydawał nam się ciężki. Do tego dochodzi świetny design i bardzo wygodny uchwyt, który sprawia, że bez problemu będziemy w stanie fotografować z ręki.

Świetnie wypada także cały interfejs. Dwa koła nastaw i wysuwane pokrętło PASM dają nam szybką kontrolę nad trybami fotografowania i parametrami ekspozycji. Nie bardzo rozumiemy tylko umiejscowienie przycisków do zmiany trybu ostrzenia i czułości. Nie da rady dosięgnąć ich palcami prawej ręki gdy trzymamy w niej aparat. Mimo wszystko trzeba pamiętać, że raczej nikt nie będzie nowego Hasselblada używać do szybkiej fotografii. Do przycisków AF-L i AF-D na tylnym panelu nie mamy żadnych zastrzeżeń.

Ten niewielki minus nowy Hassy nadrabia świetnie działającym, 3-calowym ekranem dotykowym z bardzo przejrzystym menu. Producent zdecydował się na bardziej graficzną nawigację, co jest wygodne i ładne. Co ważne, nie obserwujemy żadnych opóźnień między ruchami pokręteł, a wyświetlaniem informacji na ekranie, lub podczas przechodzenia do trybu podglądu.

Dla osób które myślą o wykorzystaniu go na przykład w fotografii ulicznej mamy jednak złą wiadomość. X1D demonem prędkości nie jest. Dość długo trwa uruchomienie elektronicznego wizjera, a autofokus nie należy do najszybszych (choć nie można nazwać go nieefektywnym). Sporo czasu zajmuje także samo wykonanie zdjęcia. Od momentu wciśnięcia spustu migawki do pojawienia się obrazu na ekranie mija około 1,5-2 sekund, a w trybie seryjnym będziemy w stanie fotografować z maksymalą prędkością raptem 2 kl./s. Z drugiej strony może właśnie to pomoże komuś nauczyć się wyczekiwania na decydujący moment.

Hasselblad X1D na pewno ma ogromny potencjał i z pewnością znajdzie swoją niszę, której upatrywać można na przykład w użytkownikach systemu Leica, którzy chcieliby spróbować swoich sił ze średnim formatem, ale chcą pozostać mobilni. Pomoże w tym także fakt, że aparat wydaje całkiem dobrze radzić sobie na wyższych czułościach. Zdjęcia wykonane w okolicach ISO 1600, które oglądaliśmy na ekranie monitora charakteryzowały się nadal dużą szczegółowością i niewielkim zaszumieniem.

Nie wydaje się też, by jakimkolwiek zagrożeniem był dla niego zaprezentowany kilka dni temu, wykorzystujący taką samą matrycę aparat Fujifilm GFX 50S, który wygląda na kierowany do zupełnie innej grupy odbiorców. Jest też zresztą od niego dużo większy, a to właśnie gabaryty stanowią o unikalności bezlusterkowych konstrukcji średniego formatu.

Aparat zrobił na nas bardzo dobre pierwsze wrażenie. Nie możemy doczekać się aż trafi do nas na testy.

 

Tłumacz i fotograf, codziennie selekcjonuje dla Was porcję najciekawszych newsów ze świata fotografii. Zafascynowany nowymi technologiami, choć woli fotografować analogiem. Prywatnie niespełniony snowboardzista i spełniony tata.

słowa kluczowe:
 
 
Komentarze
Polecane artykuły
Czy filmy małoobrazkowe sprawdzą się we współczesnej fotografii krajobrazu?
18 Wrz 2018
Aparaty analogowe dają możliwość niedrogiego rozpoczęcia przygody z bardziej świadomym fotografowaniem. Czy jednak w obecnych czasach film nadal może konkurować z cyfrą pod względem jakości obrazu?
1
Panasonic GH5, GH5S i G9 - mistrzowskie trio
28 Sie 2018
Linia topowych korpusów Panasonic to dziś propozycja zarówno dla wymagających filmowców jak i profesjonalnych fotografów. Przyglądamy się bliżej flagowym modelom.
0
“Każde spotkanie z nimi jest wspaniałym przeżyciem”. O fotografowaniu niedźwiedzi opowiada Marcin Dobas
10 Sie 2018
Fotografia dzikich zwierząt to nie sport dla wybranych. Zapierające dech w piersiach ujęcia natury są w zasięgu większości z nas. Trzeba tylko dobrze się przygotować, planować i wiedzieć gdzie szukać interesujących nas osobników. O tym, jak fotografować dzikie niedźwiedzie opowiada fotograf i podróżnik, Marcin Dobas.
0
Notebook z górnej półki czy budżetowy monitor graficzny? O to, co lepiej sprawdzi się w edycji zdjęć zapytaliśmy eksperta
31 Lip 2018
Czy dobry notebook jest wystarczający do zawodowej pracy fotograficznej? Jak wypada w zestawieniu z najtańszymi na rynku monitorami graficznymi?  Na co zwracać uwagę przy wyborze monitora? Zapytaliśmy o to eksperta, Radka Witana ze sklepu Wzorniki.eu.
0