„To był dla mnie moment wielu przełomów”. Michał Siarek o zdjęciach nagrodzonych w konkursie WPOTY (Podcast)

Za fotografie zwierząt ratowanych z Ukrainy został wyróżniony w konkursie Muzeum Historii Naturalnej. Pytamy o kulisy ich powstania i motywacje, które pchają go w kierunku fotografowania dzikiej przyrody.

Autor: Michał Matus

7 Grudzień 2023
Artykuł na: 2-3 minuty

Choć zwierzęta odgrywają coraz ważniejsze role w jego projektach, ciężko mówić o nim jako o fotografie przyrody - historie, na których się skupia, zdecydowanie wykraczają poza przyjęte schematy opowiadania o naturze.

Rozmawiamy o przemianie, jaka w nim zaszła (w wyniku której "zmiękł") i wyzwaniach, jakie przed fotografem stawiają warunki surowej, arktycznej zimy. Opowiada o swoich spotkaniach z dziką przyrodą, pogoni za sprzętową doskonałością i o tym, jak walczy o niezależność i czas na tematy, które chce realizować.

 

Michał Siarek (fot. Grzegorz Bukalski)

Michał Siarek jest z fotografem, który specjalizuje się w opowiadaniu historii z badawczym zacięciem. Charakterystycznym elementem jego praktyki są długoterminowe projekty czerpiące z mikro-historii, jako metody [zadawania] dużych pytań w małych miejscach, łączące monumentalne fotografie z materiałem badawczym w szczegółową opowieść.

Debiutanckim cyklem Siarka był projekt Alexander, który przybrał formę wielowymiarowego badania. Projekt ten wykorzystuje mit o Aleksandrze Wielkim i jego wpływ na politykę współczesnej Macedonii, żeby przyjrzeć się konstruowaniu mitów narodowych. Narracja, łącząc wielkoformatowe ujęcia dokumentalne z wycinkami z gazet, map, fragmentów wywiadów i podsłuchanych rozmów lokalnych polityków, składa się na palimpsest, w którym wszystko ostatecznie okazuje się farsą.

Aktualnie Siarek pracuje w Północnej Norwegii, na półwyspie Nordkinn, na wybrzeżu Morza Barentsa gdzie został zaproszony jako fotograf-rezydent do realizacji projektu którego beneficjentem miała być społeczność rybackiej wsi. Rezydencja zmieniła się w wieloletni pobyt, w trakcie którego Siarek został zatrudniony jako lokalny fotograf, a potem opiekun latarni morskiej Slettnes. 

Skopiuj link

Autor: Michał Matus

Dziennikarz audio zafascynowany fotografią. Od sprzętu w fotografii woli wciągające koncepcje, co nie przeszkadza mu w kupowaniu kolejnych aparatów. Lubi słuchać fotografek i fotografów.

Komentarze
Więcej w kategorii: Podcast
Ukraina wciąż walczy. Dziś również o uwagę mediów. Rafał Milach i Mychajło Palinczak [Podcast]
Ukraina wciąż walczy. Dziś również o uwagę mediów. Rafał Milach i Mychajło Palinczak [Podcast]
„Oswajanie wojny to widok nawet bardziej przerażający niż kolejne ciało leżące na ulicy”. O realiach pracy fotoreporterów w Ukrainie i różnych formach oporu, które dokumentują, rozmawiamy ze...
18
Gdzie kończy się inspiracja a zaczyna plagiat? Kacper Kowalski i Katarzyna Sagatowska [PODCAST]
Gdzie kończy się inspiracja a zaczyna plagiat? Kacper Kowalski i Katarzyna Sagatowska [PODCAST]
Co czuje fotograf, którego pracą inspirują się inni twórcy? Kiedy zaciera się granica między czerpaniem z dorobku a kopiowaniem? O wyzwaniach, które stoją przed fotografami i fotografkami Monika...
28
Bruno Barbey - „inny” fotograf Magnum [PODCAST]
Bruno Barbey - „inny” fotograf Magnum [PODCAST]
O polskiej podróży Brunona Barbey, fascynacji malarstwem i o tym, czego można się z nauczyć odwiedzając wystawę „Zawsze w ruchu” opowiada kuratorka, Dr Weronika Kobylińska.
30
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (4)