Stephen Gill "Pigeons" - recenzja

Stephen Gill "Pigeons" - recenzja
Zastanawialiście się kiedyś jak mieszkają gołębie? Stephen Gill pokazuje życie tych niepozornych ptaków w londyńskich dzielnicach Hackney i Bethnal Green.
Zobacz wszystkie zdjęcia (7)

Gołębie, niewinne z pozoru ptaki, są zmorą wielu miast. Kto pamięta o hodowcach gołębi, czy gołębiach pocztowych ten wie, że mogą nosić w sobie rys szlachetności. Nawet jeśli tak było, to dawno go straciły, przynajmniej w oczach mieszczuchów. Narzekamy na nieczystości produkowane przez nie w masowej ilości, ich poranne gruchanie przeszkadza klubowiczom w odsypianiu nieprzespanych nocy. Denerwujemy się widząc stado gołębi zwabionych przez staruszków rozsypujących okruszki chleba. W skrócie - gołębie kojarzone są ze wszystkim co niechciane i wyparte ze świadomości. A gdyby tak spojrzeć na nie inaczej, wejść głębiej w gołębi świat, poświęcić im trochę uwagi...

W książce Pigeons Stephen Gill przygląda się tym pospolitym ptakom. Jego spojrzenie jest jednak dalekie od sentymentu i ckliwości. Surowe, brudne zdjęcia pokazują świat gołębi w naturalistyczny i brutalny sposób. Fotograf podchodzi bardzo blisko do ich gniazd, co sprawia, że stajemy z nimi niemal twarzą w twarz. Jak osiągnął taki efekt? Gill zamocował aparat na długiej, teleskopowej tyczce służącej do mycia okien. Fotografując używał lampy błyskowej i samowyzwalacza. Dzięki takiej metodzie mógł dotrzeć z aparatem tam, gdzie nie sięga nasz wzrok.

Specyficzna metoda pracy spowodowała, że kadrowanie jest przypadkowe, a część zdjęć nieostra lub z ostrością ustawioną poza głównym motywem. Stało się to paradoksalnie zaletą tego cyklu. Stephen Gill wykreował ciasny, klaustrofobiczny świat, który pokazuje nam z perspektywy gołębia. Fotograf po raz kolejny przygląda się swojej najbliższej okolicy (ptasich bohaterów odnalazł pod mostami londyńskich dzielnic Hackney i Bethnal Green) i pokazuje świat, który jest blisko nas, a mimo to pozostaje nieznany. Przywraca utraconą godność ptakom, które pomijamy, chociaż towarzyszą nam nieomal na każdym kroku.


Stephen Gill Pigeons
Twarda oprawa
Format: 20 x 25,2 cm
52 strony, 29 zdjęć
Nobody / Archive of Modern Conflict 2014
 
Komentarze
Polecane artykuły
Oto najlepsze polskie zdjęcia sportowe minionego roku. Wyniki IV edycji Polskiego Konkursu Fotografii Sportowej
20 Lis 2017
Dobiegła końca czwarta, rekordowa edycja Polskiego Konkursu Fotografii Prasowej.  Oto galeria najlepszych kadrów zawodowców i amatorów wybranych spośród ponad 2 tys. zgłoszeń.
0
Taylor Wessing Photographic Portrait Prize 2017 - poznaliśmy laureatów
15 Lis 2017
Portret 16-letniego uchodźcy autorstwa Césara Dezfuli został wybrany przez jurorów najlepszą pracą tegorocznej edycji Taylor Wessing Photographic Portrait Prize.
3
Fotografia przyrody na wesoło. Oto najlepsze zdjęcia z konkursu Comedy Wildlife Photography Awards 2017
9 Lis 2017
Czy natura ma poczucie humoru? Zobaczcie zdjęcia finalistów tegorocznej edycji konkursu Comedy Wildlife Photography Awards, który od trzech lat nagradza najzabawniejsze zdjęcia przyrodnicze.
0
The Anonymous Project - zbierają slajdy z całego świata, by stworzyć monumentalny portret minionej epoki. Dołącz i ty
3 Lis 2017
Tysiące amatorskich fotografii, pochowanych na naszych strychach i sprzedawanych za grosze na pchlich targach, to pamiętnik minionej epoki. The Anonymous Project pragnie ten pamiętnik zachować dla przyszłych pokoleń.
3