Zabawny i gorzki portret świata XX wieku. Fotofestiwal 2020 rusza już w sierpniu

Autor: Redakcja Fotopolis

16 Czerwiec 2020
Artykuł na: 6-9 minut

Spragnionych obcowania z kulturą poza siecią, Fotofestiwal zaprasza do Łodzi między 6 a 23 sierpnia. Program skupiać się będzie wokół nietypowych, autorskich, odważnych kolekcji fotograficznych. Wystawy w tym roku będą dostępne także w wersji online.

Dzięki determinacji i wsparciu partnerów, artystów i kuratorów tegoroczna edycja Międzynarodowego Festiwalu Fotografii w Łodzi odbędzie się tradycyjnie w pofabrycznych przestrzeniach Art_Inkubatora, dwa miesiące później od pierwotnie planowanej daty - między 6 a 23 sierpnia.

Ze względów bezpieczeństwa program wydarzenia skupi się głównie na wystawach, spotkania z widownią zostaną ograniczone i przeniesione do Internetu, czeka nas jednak także parę wydarzeń specjalnych. Dwie ekspozycje - w Muzeum Sztuki ms1 i budynku uniwersyteckim Motyl UŁ - zostaną otwarte jesienią.

Obsesja kolekcjonowania

Z serii "Autoportret XX wieku", z kolekcji Jean-Marie Donat

Wystawy, na jakie w tym roku organizatorzy zapraszają do Łodzi, skupiają się wokół tematu kolekcjonowania - jako sztuki, nawyku, pasji, a czasem obsesji. Co takiego kryje się za potrzebą gromadzenia, posiadania i katalogowania fotografii? Czy kolekcjonowanie może przerodzić się w obsesję? Co stanowi o wartości fotografii, które chcemy zatrzymać przy sobie? Co stanowi o wartości fotografii, które chcemy zatrzymać? - pytają organizatorzy festiwalu

Podczas tegorocznej edycji Fotofestiwalu poznamy sylwetki niezwykłych kolekcjonerów. Wszyscy z nich przez lata budowali unikatowe zbiory - autorskie, oparte o niekonwencjonalne kryteria i często pochodzące z zaskakujących źródeł. Dzięki ich determinacji i oryginalnemu gustowi powstały nieoczywiste opowieści o współczesnym społeczeństwie i przełomowych momentach w historii XX i XXI wieku. Obok fotografii amatorskiej pojawią się prace prezentowane w prestiżowych światowych muzeach i podczas wielu międzynarodowych festiwali. Wspólnym mianownikiem wszystkich wystaw jest m.in. to, że sami kolekcjonerzy wcielą się tu w rolę głównych narratorów i kuratorów.

Zobacz świat oczami prawdziwych pasjonatów

Acme US Army Air Force "Round-The-Clock Aircraft Production", z kolekcji W.M.Hunta

„oo’s & iii’s” to wybór prac z dwóch kolekcji nowojorskiego kuratora W.M. Hunta: „Dancing Bear” („Tańczący niedźwiedź”), na którą składają się magiczne, intrygujące fotografie ludzi z zamkniętymi, przysłoniętymi bądź z innego powodu niewidocznymi oczami oraz z kolekcji „Blind Pirate” („Ślepy pirat”), która jest zbiorem pochodzących sprzed 1950 r. fotografii rozmaitych grup, m.in. amerykańskich żołnierzy, robotników czy studentów. Efekt? Parada kształtów, w której oczy, głowy i twarze układają się na kształt tytułowych „oo”, zaś niemal bliźniaczych sobie ludzkich sylwetek jest tak dużo, że przypominają litery „ii” z drugiej części tytułu. W kolekcjach Hunta zdjęcia znalezione w pobliskim sklepie ze starociami pojawiają się tuż obok prac takich artystów jak Diane Arbus czy Robert Frank.

Jean-Marie Donat poszukuje wyłącznie zdjęć amatorskich. Zbiera je na pchlich targach na całym świecie, znajduje w Internecie i tworzy kompilacje publikowane w formie książek fotograficznych. Zdjęcia najczęściej łączą powtarzające się motywy: mężczyźni prężący się przy samochodach, wydrapane twarze nielubianych osób, wakacyjne portrety rodzinne z „białym niedźwiedziem”. Wszystko to składa się na zabawny i gorzki zarazem autoportret świata w XX wieku.

Z serii "Autoportret XX wieku", z kolekcji Jean-Marie Donat

Dopełnieniem międzynarodowej części programu głównego festiwalu będzie węgierska kolekcja Fortepan, której twórcą jest Miklós Tamási. Ten wnikliwie opracowany kuratorsko przez Istvána Virágvölgyi z Robert Capa Center w Budapeszcie zbiór fotografii stanowi obecnie jeden z najciekawszych cyfrowych archiwów fotografii wernakularnej, jaki został udostępniony w Internecie.

A wszystko rozpoczęło się od torby zdjęć znalezionej w koszu na śmieci. Kolekcja składająca się obecnie z setek tysięcy zdjęć, które trafiły tam z piwnic, śmietników, antykwariatów, ale także zostały przekazane przez prywatne osoby i instytucje - od początku swojego istnienia udowadnia, że w każdej rodzinie jest uzdolniony artysta.

"Przeszłość jest Wasza", z wystawy kolekcji Fortepan

"Przeszłość jest Wasza", z wystawy kolekcji Fortepan

Wystawą zamykającą - nietypowo, bo na jesień - program festiwalu będzie zaprezentowana w Muzeum Sztuki w Łodzi wybitna kolekcja, którą przez ponad 30 lat tworzył znany francuski popularyzator sztuki oraz marszand - Antoine de Galbert, założyciel prywatnego muzeum La Maison Rouge w Paryżu.

W jego zbiorach znajduje się ponad trzy tysiące eksponatów. Kolekcjoner znany jest z nietypowego podejścia do ekspozycji swoich prac. Jedna z jego poprzednich wystaw zatytułowana „Ściana” została przygotowana we współpracy z specjalistą IT, przy użyciu „metody Monte-Carlo”. Losowo wygenerowany algorytm wybierał prace wyłącznie na podstawie dwóch wskaźników: wielkości obrazu i numeru inwentarza.

fot. Roman Cieślewicz, "Monstre I", z kolekcji Antoine de Galbert, dzięki uprzejmości galerie Sti Down, z wystawy "Burning House" w MS1

fot. Yan Morvan, Zachodni Beirut , 1982, z kolekcji Antoine de Galbert, dzięki uprzejmości galerie Sti Down, z wystawy "Burning House" w MS1

Dla Fotofestiwalu Antoine de Galbert przygotował kuratorską wystawę pt. „Płonący dom”, która pokazuje współczesny świat w kryzysie. Znajdą się na niej prace artystów zaangażowanych politycznie i społecznie, wśród nich m.in.: Christian Boltanski, Boris Mikhailov, Jonathan Horowitz, David Goldblatt, Mikhael Subotzky, Yoho Tsuda.

Program Otwarty, czyli spojrzenie współczesnych twórców

W programie festiwalu znajdzie się jak zawsze wystawa Programu Otwartego (wcześniej Grand Prix Fotofestiwal) - wynik corocznego naboru i pracy z międzynarodowym jury. Projekty szóstki wybranych artystów prezentują najbardziej aktualne nurty i tematy współczesnej fotografii. Poruszają zagadnienia takie jak: fabryki selfie w USA, polska przedwojenna, emigracja w Ameryce Południowej, obozy militarne dla dzieci i młodzieży w Europie Wschodniej czy problem odpadów promieniotwórczych. W tym roku swoje prace pokażą: Jorge Fuembuena, Kata Geibl, Máté Bartha, Marcel Rickli, Katarzyna i Marianna Wąsowskie oraz Sheili Weiler.

fot. Jorge Fuembuena, z projektu "Inside Insects"

Organizatorzy, w odpowiedzi na sytuację w kraju i na świecie, zdecydowali się ograniczyć liczbę spotkań z widownią, część przenieść do sieci, a także zmniejszyć cenę biletu do symbolicznej opłaty. Program tegorocznej edycji zachęca do tego, aby poświęcić więcej czasu na obcowanie z wystawami i wyjątkowymi przestrzeniami unikalnej Łodzi.

Kiedy i gdzie?

Tegoroczny Fotofestiwal odbędzie się w dniach 6-23 sierpnia 2020 roku w przestrzeniach Art_Inkubatora, przy ul. ks. bp. Wincentego Tymienieckiego 3 w Łodzi. Dokładne daty otwarcia jesiennych wystaw nie są jeszcze znane, wszystkie jednak będzie można oglądać także w w internecie.

Wszelkie aktualności związane z programem znajdziecie na stronie facebookowej wydarzenia oraz pod adresem fotofestiwal.com.

Fotofestiwal

Fotofestiwal powstał w 2001 roku. Było to jedno z pierwszych wydarzeń fotograficznych w Polsce: mała, spontaniczna inicjatywa studentów socjologii. Dziś to międzynarodowe wydarzenie, które co roku odwiedza ponad 20.000 widzów. Festiwal odbywa się w Łodzi - mieście z niezwykłą przemysłową historią, która od początku jest dla organizatorów inspiracją. Wystawy pokazywane są w pofabrycznych przestrzeniach: centrum festiwalowe Art_Inkubator w dawnym magazynie bawełny czy imponującym kompleksie OFF Piotrkowska w sercu miasta, co roku nowe lokalizacje otwierane są specjalnie na festiwalowe wydarzenia. W całym mieście można zobaczyć ponad 30 wystaw, organizowanych we współpracy z lokalnymi galeriami.

Gośćmi festiwalu na wystawach, warsztatach i spotkaniach byli artyści tacy jak: Alex Webb, Roger Ballen, Joan Fontcuberta, Vivianne Sassen, Christina de Middel czy Martin Kollar. Fotofestiwal opracował autorski przegląd portfolio Photo-Match, który jeszcze skuteczniej tworzy sieci współpracy, jednocześnie zmniejszając dystans między ekspertami i artystami. Formuła ta przyjęła się już na innych festiwalach na świecie, takich jak PhotoLux we Włoszech czy Triennale Fotografii w Hamburgu.

Festiwal jest przestrzenią eksperymentów i nowych doświadczeń nie tylko w zakresie ekspozycji sztuki, ale i organizacji wydarzeń kulturalnych, dlatego już od kilku lat organizatorzy realizują go jako kolektyw złożony z kuratorów, specjalistów od promocji i finansów oraz managerów kultury. Działają bez szefa, dopracowując turkusową strukturę zarządzania instytucją kultury.

Skopiuj link
Słowa kluczowe:
Komentarze
Więcej w kategorii: Wydarzenia
Liczy się dobra fotografia - rusza Wschodni Festiwal Fotografii 2025
Liczy się dobra fotografia - rusza Wschodni Festiwal Fotografii 2025
6 czerwca w lublinie rusza druga edycja Wschodniego Festiwalu Fotografii. To przestrzeń spotkań z fotografią artystyczną, dokumentalną i reportażową w najbardziej wyrazistych i...
6
Opolski Festiwal Fotografii po raz pierwszy latem. "Przesilenie" startuje już 27 czerwca
Opolski Festiwal Fotografii po raz pierwszy latem. "Przesilenie" startuje już 27 czerwca
OFF przechodzi na czas letni. 15. edycja Opolskiego Festiwalu Fotografii skupia się wokół tematu przesilenia, prezentując zarówno projekty związane z cyklami natury, jak i osobiste...
2
Ucz się fotografii od dokumentalistów ze Sputnik Photos - startuje nabór do Programu Podstawowego
Ucz się fotografii od dokumentalistów ze Sputnik Photos - startuje nabór do Programu Podstawowego
Rusza 3. edycja Programu Podstawowego Sputnik Photos. To program edukacyjny czołowych polskich dokumentalistów, stworzony z myślą o osobach, które dopiero rozpoczynają swoją przygodę z...
6
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (6)