DaVinci Resolve 19 - nowe funkcje AI, dokładniejszy grading, zarządzanie chmurą i setki usprawnień dla zawodowców

Autor: Maciej Luśtyk

15 Kwiecień 2024
Artykuł na: 9-16 minut

Blackmagic Design prezentuje najnowszą wersję swojego programu do edycji wideo. W 19. odsłonie DaVinci Resolve znajdziemy masę usprawnień i nowe funkcje, które znacznie przyspieszą wymagający montaż. Co najważniejsze, w podstawowej wersji program nadal jest darmowy.

Jeden z najlepszych i najbardziej popularnych programów do szeroko pojętej edycji wideo doczekał się kolejnej wersji. Nowości jak zwykle jest całe mnóstwo, ale kilka funkcjonalności zasługuje na szczególną uwagę.

Wśród najciekawszych nowinek znajdujemy między innymi: opartą na sieciach neuronowych redukcję szumów Ultra NR, która precyzyjnie pozbywać ma się zakłóceń nie wpływając jednocześnie na kolorystykę i ostrość scen, nową sześciowektorową paletę do kolorktorekcji ColorSlice, która zapewnić ma dokładniejszą kontrole nad poszczególnymi barwami, nowe narzędzie do symulacji wyglądu filmów analogowych, nowe panele do jednoczesnej pracy z materiałami pochodzącymi z wielu źródeł i obsługi powtórek w przypadku realizacji na żywo czy w końcu nowe opcje organizacji pracy zespołu w ramach chmury Blackmagic Cloud.

Oprócz tego otrzymujemy także szereg pomniejszych nie mniej ciekawych funkcjonalności, jak możliwość montażu w oparciu o transkrypcję dialogów, automatyczne tworzenie napisów, możliwość natywnego importowania plików VDB do panelu Fusion bez konieczności konwersji , automatyczne panoramowanie dźwięku w oparciu o to, co dzieje się w obrębie sceny czy możliwość łatwej separacji i rozmywania tła.

Więcej o najważniejszych nowościach możecie przeczytać w poniższej informacji prasowej lub na stronie https://www.blackmagicdesign.com/pl/products/davinciresolve/whatsnew. Niestety wiele z najciekawszych nowości dostępnych jest jedynie w płatnej wersji Studio (cena 1309 zł), ale jest też dobra wiadomość. Jeżeli wasza praca ogranicza się do podstawowych działań z zakresu montażu i color gradingu, co potrzebne wam do szczęścia nadal otrzymacie w ramach podstawowej wersji darmowej.

Informacja prasowa:

NAB 2024, Las Vegas, Stany Zjednoczone - piątek, 12 kwietnia 2024 r. - Blackmagic Design ogłosił dziś DaVinci Resolve 19, istotną aktualizację, która dodaje nowe narzędzia SI, ponad 100 aktualizacji funkcji, takich jak IntelliTrack AI, redukcja szumów Ultra NR, sześciowektorowa korekcja koloru ColorSlice, narzędzie FX do tworzenia wyglądu filmowego, montaż Multi Source, nowe narzędzia do rotoskopowania MultiPoly, nowe panoramowanie dźwięku Fairlight do wideo oparte na SI, Ducker Track FX i ambisoniczny dźwięk przestrzenny, jak również nowe funkcje w Blackmagic Cloud dla dużych firm. Wersja publiczna beta DaVinci Resolve 19 jest już dostępna do pobrania ze strony internetowej Blackmagic Design.

DaVinci Resolve 19 oferuje nowe, zaawansowane narzędzia SI DaVinci Neural Engine i ponad 100 aktualizacji funkcji. Montażyści mogą pracować bezpośrednio z transkrybowanym dźwiękiem, aby zlokalizować mówców i montować klipy na osi czasu, a koloryści tworzyć bogate filmowe odcienie za pomocą sześciowektorowej palety ColorSlice oraz kinowe obrazy dzięki nowemu efektowi uzyskanemu za pomocą narzędzia do tworzenia wyglądu filmu, które emuluje fotometryczne procesy filmowe. IntelliTrack AI w Fairlight można użyć do śledzenia ruchu i automatycznego panoramowania dźwięku. Artyści VFX w Fusion zyskują rozszerzony zestaw narzędzi USD i nowe narzędzie do rotoskopowania MultiPoly. Strona Cięcia zawiera nowe narzędzia do montażu powtórek transmisji na żywo z wielu kamer, odtwarzania i powtórek z kontrolą prędkości.

Nowa aplikacja Organizations w Blackmagic Cloud umożliwia większym firmom zdefiniować pojedynczą organizację lub firmę. Teraz można tworzyć grupy lub zespoły i szybko udostępniać projekty całej grupie, a także zarządzać dostępem do pamięci masowej, udostępniać prezentacje i skonfigurować pojedyncze logowanie. Pozwala również klientom kupować lub dzierżawić licencje DaVinci Resolve Studio. Ułatwia to firmom przypisywanie i zarządzanie alokacją licencji w dużych grupach. Licencje mogą być zakupione do realizacji konkretnych projektów, a następnie anulowane po ich zakończeniu.

Ulepszenia w przepływie pracy transkrypcji pozwalają na montaż klipów w oparciu o transkrybowany tekst bezpośrednio na osi czasu. Analizator jest teraz w stanie wykryć wiele głosów, umożliwiając przypisywanie nazw różnym mówcom i udoskonalanie operacji wyszukiwania i zastępowania tekstu.

Strona Cięcia obsługuje teraz wybór nagrań z kamery na żywo w czasie rzeczywistym do natychmiastowego odtwarzania na antenie powtórek w zwolnionym tempie i stingerów. Nowe okno Multi Source pozwala użytkownikom oglądać wszystkie kamery na żywo, a nawet same klipy ze wspólnym kodem czasowym, na jednym ekranie multiview. Można przewijać, odtwarzać i wybierać ujęcia, aby dodać je do osi czasu lub po prostu transmitować, a nawet przełączać się na żywo z dowolnego dostępnego ujęcia. Podczas oglądania obrazu z kamer na żywo lub klipów w multiview użytkownik może natychmiast uchwycić ważne zdarzenie za pomocą znacznika punktu zainteresowania, czyli POI. Jest on umieszczany jednocześnie na wszystkich klipach, co pozwala szybko odszukać wydarzenie, odtworzyć je na antenie, a nawet automatycznie utworzyć oś czasu najważniejszych wydarzeń.

Tempo telewizji na żywo jest szalone, dlatego nowa paleta do zarządzania powtórkami na stronie Cięcia jest przejrzysta i szybka w nawigacji. Można ustawić punkt zainteresowania jednym przyciskiem, wybrać kamerę i przewinąć do zdarzenia, a następnie uruchomić, aby automatycznie odtwarzać na antenie przy użyciu ATEM. Można też przełączać kamery lub po zakończeniu przygotować następną powtórkę. Dostępne są również nowe przejścia stinger. Te ruchome grafiki i przejścia dźwiękowe informują widza, że nastąpiło przełączenie programu z transmisji na żywo na powtórkę, a następnie z powrotem lub na nową scenę. To najszybszy sposób na wyświetlanie obrazu na żywo z wszystkich kamer i montaż na osi czasu, przy zachowaniu ciągłości nagrywania przez kamery.

UltraNR to nowy tryb odszumiania DaVinci Neural Engine w palecie redukcji szumu przestrzennego na stronie Koloru. Koloryści mogą go używać do radykalnej redukcji szumu cyfrowego z klatki przy jednoczesnym zachowaniu klarowności obrazu. Połączenie z czasową redukcją szumów zapewnia jeszcze skuteczniejsze odszumianie obrazów z ruchem. Nowe narzędzie do tworzenia wyglądu filmu umożliwia dodawanie kinowych wyglądów, które odwzorowują filmowe cechy, takie jak halacja, efekt bloom, ziarno, migotanie, splot typu gate i winietowanie. Koloryści mogą dostosować ekspozycję w stopniach i użyć subtraktywnego nasycenia, zarządzać bogactwem i rozdzielaniem odcieni, aby uzyskać wygląd typowy dla dużego ekranu.

Nowa paleta do sześciowektorowej korekcji koloru ColorSlice wykorzystuje subtraktywne przetwarzanie kolorów do dostosowywania gęstości, nasycenia i odcienia kolorów obrazu, umożliwiając uzyskanie bogatych filmowych kolorów i wyglądu. Parametry w każdym konfigurowalnym wycinku wektorowym pozwalają kolorystom wzmocnić i pogłębić kolor bez rozlania w naturalnie wyglądający sposób.

Na stronie Fusion uVolume pozwala artystom VFX bezpośrednio importować wolumetryczne pliki VDB do Fusion, eliminując czasochłonne konwersje. Dodaje również kreatywną kontrolę nad importowanymi efektami, takimi jak dym, ogień, chmury i eksplozje. Zapewnia pełną kontrolę nad parametrami gęstości, temperatury i kolorów pliku VDB w DaVinci. Nowe narzędzie MultiPoly wyświetla wszystkie maski artystów VFX na jednej liście, eliminując potrzebę przełączania się między węzłami w celu szybszego i dokładniejszego rotoskopowania. Idealne do złożonych projektów, pozwala przeglądać, wybierać, dodawać i modyfikować określone kształty, dostosowywać ich widoczność i parametry z jednego miejsca.

Nowy IntelliTrack AI jest zasilany przez DaVinci Neural Engine i może być również używany w Fairlight do automatycznego generowania precyzyjnego panoramowania dźwięku poprzez śledzenie osób lub obiektów poruszających się w przestrzeni 2D i 3D. Dzięki funkcji SI panoramowania dźwięku do wideo można szybko przesuwać wielu aktorów w scenie, kontrolując ich pozycje głosowe w środowisku miksowania. Oparty na SI separator dialogów FX pozwala zrównoważyć dialogi z dźwiękiem tła i pogłosem pomieszczenia. Dostępne są elementy sterujące głosem, tłem i atmosferą, co pozwala redukować, remiksować lub usuwać nachodzące na siebie dźwięki. Jest idealny do nagrań w terenie i wywiadów w głośnych miejscach.

Ducker Track FX pozwala jednej ścieżce automatycznie dostosować poziom innej ścieżki bez konieczności ustawiania złożonej kompresji łańcucha bocznego lub krzywych automatyzacji. Można automatycznie przyciszyć muzykę lub szumy w tle podczas dialogów, a następnie precyzyjnie dopracować miksowanie dźwięku za pomocą zaawansowanych elementów sterujących. Remikser muzyki Track FX pozwala dostosować muzykę do typu programu. Elementy sterujące obejmują wyciszenie i regulację poziomu głosu, perkusji, podkładu, gitary i nie tylko. Można przekształcić utwór wokalny w instrumentalny, zautomatyzować zmiany i przekierować miks muzyczny na konkretne instrumenty.

Ambisoniczny dźwięk przestrzenny to nowy format sferyczny, który umożliwia inżynierom dźwięku nagrywanie, miksowanie, monitorowanie i dostarczanie w pełni przestrzennych ścieżek dźwiękowych. W Fairlight dostępna jest teraz w pełni zintegrowana natywna obsługa z magistralami i ścieżkami od 1. do 5. rzędu, natywne przetwarzanie efektów, panoramowanie sferyczne 2D i 3D, monitorowanie binauralne i oparte na kanałach, dynamiczny pomiar w oknie montażowym i obsługa śledzenia znacznika.

Charakterystyka DaVinci Resolve 19:

  • Tracker punktów IntelliTrack AI do śledzenia i stabilizacji.
  • Obsługuje DaVinci Resolve Replay Editor.
  • Strona Cięcia jako odtwarzacz multimedialny i system odtwarzania.
  • Nowa opcja multiview na taśmie źródłowej do wyświetlania materiałów zsynchronizowanych czasowo.
  • Możliwość dodawania punktów zainteresowania i tworzenia powtórek z multiview i osi czasu.
  • Możliwość montażu zawartości osi czasu na podstawie transkrypcji klipu źródłowego.
  • Nowa sześciowektorowa paleta do korekcji koloru ColorSlice.
  • Oparta na SI redukcja szumów UltraNR do odszumiania przestrzennego.
  • Funkcja Node Stack umożliwia zarządzanie złożonymi procesami korekcji koloru.
  • Narzędzie do tworzenia wyglądu filmu.
  • Nowa funkcja Defocus Background oddziela pierwszy plan za pomocą rozmycia.
  • Narzędzie MultiPoly ułatwia rotoskopowanie złożonych obiektów.
  • Ulepszenia USD dla Material X i zaawansowane cieniowanie wolumetryczne.
  • Wiele ulepszeń zestawu narzędzi kształtów.
  • W pełni zintegrowany natywny, ambisoniczny przepływ pracy.
  • Panoramowanie audio dzięki IntelliTrack do wideo w Fairlight.
  • Music Remixer FX do remiksowania głosu, perkusji, basu, gitary i innych źródeł.
  • Dialogue Separator FX do oddzielania ścieżek dialogowych, tła lub atmosfery.
  • Ducker Track FX do automatycznego zarządzania poziomem ścieżek względem dialogu.

Więcej informacji i możliwość pobrania aplikacji znajdziecie na stronie blackmagicdesign.com.

Skopiuj link

Autor: Maciej Luśtyk

Redaktor prowadzący serwisu Fotopolis.pl. Zafascynowany nowymi technologiami, choć woli fotografować analogiem.

Komentarze
Więcej w kategorii: Software
Adobe Content Authenticity - producent przygotowuje aplikację webową do przypisywania i podglądu certyfikatów autentyczności
Adobe Content Authenticity - producent przygotowuje aplikację webową do przypisywania i podglądu...
W ramach rozwoju inicjatywy CAI / C2PA Adobe wprowadza platformę, która ułatwić ma przypisywanie i podgląd specjalnych metadanych poświadczających oryginalność cyfrowych plików.
6
Skylum Aperty - program AI do automatycznego retuszu portretów już oficjalnie
Skylum Aperty - program AI do automatycznego retuszu portretów już oficjalnie
Skylum zaprezentowało w końcu zapowiadany od wakacji program Aperty. Bazująca na rozwiązaniach AI aplikacja ma zrewolucjonizować proces retuszu zdjęć portretowych. Czy tak się...
8
Zamień Nikona w RED-a - oficjalne tabele LUT dla formatu N-Log
Zamień Nikona w RED-a - oficjalne tabele LUT dla formatu N-Log
Nikon wprowadza oficjalne, darmowe, opracowane we współpracy z RED-em tabele LUT dla formatu N-Log, które pozwolą zbliżyć wygląd nagrań rejestrowanych aparatami Nikon do tych nagranych...
8
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (3)