Czy to już koniec kryzysu? Canon podsumował wyniki finansowe za 2021 rok

Autor:

1 Luty 2022
Artykuł na: 4-5 minut

Choć produktów sprzedało się mniej, Canon zamknął 2021 rok z bardzo dobrym wynikiem. Zyski wzrosły do poziomu sprzed 2 lat i najwyraźniej spora w tym zasługa obiektywów...

Mimo że rok 2020 Canonowi udało się zamknąć z ogólnym zyskiem, odnotował znaczny spadek przychodów ze sprzedaży aparatów fotograficznych na poziomie aż 25%. Powodem była oczywiście ogólnoświatowa pandemia. I choć w 2021 wcale się nie skończyła, a w międzyczasie pojawiły się nowe problemy w postaci załamania łańcuchów dostaw i kryzysu półprzewodnikowego, Canon wchodzi w 2022 rok z bardzo dobrym wynikiem.

Z dołka na prostą? Inwestycja w optykę chyba się opłaciła…

Rok temu przewidywania producenta na 2021 nie były specjalnie optymistyczne. Zakładały bezpiecznie 5-procentowy wzrost zysków ze sprzedaży aparatów w stosunku do 2020. Te spekulacje okazały się na szczęście mocno niedoszacowane. Canon zamknął bowiem ubiegły rok z aż 25% zyskiem, wychodząc na prostą z covidowego dołka.

Ogólny wzrost popytu producent tłumaczy m.in. większą liczbą osób, które swój dodatkowy czas wolny w czasie pandemii wykorzystały do fotografowania i nagrywania filmów z myślą o publikacji ich w serwisach społecznościowych. Sukces należy też przypisać pośrednio bezlusterkowcom Canona, bo wygląda na to, że teraz firmę ciągną w górę obiektywy do nich.

Okazuje się, że choć ogólny zysk w dziale foto wyraźnie się zwiększył, sprzedaż jednostkowa zmalała o 20 tys. sztuk. Canon zaznacza, że powodem była niewystarczająca podaż, zwłaszcza aparatów klasy entry-level, bowiem sprzedaż modeli EOS R5 i EOS R6 utrzymała się na stabilnym poziomie. Według producenta znacznie wzrosła natomiast sprzedaż jednostkowa obiektywów RF, których oferta po wprowadzeniu 8 nowych modeli rozszerzyła się do 26.

Jakie prognozy na rok 2022?

Canon liczy, że w 2022 r. wielkość rynku aparatów fotograficznych wyniesie 5,65 mln sztuk, co stanowi wzrost o 5% w stosunku do 2021 r. To założenie uwzględnia jednak przeniesienie z 2021 r. wynikające z niedoborów dostaw. W efekcie wzrost zysków ze sprzedaży foto szacuje na poziomie 10%. Ma przy tym nadzieję, że sprzedaż netto w dziale obrazowania utrzyma się na obecnym poziomie, przynosząc blisko 12% zysk.

Producent oczywiście zapowiada dalszy rozwój systemu EOS R, ale nie podaje konkretów. Zaznacza jednak, że kluczowe w utrzymaniu rentowności będzie terminowe wprowadzanie na rynek nowych produktów. Zapowiada też inwestycje nie tylko w klasyczny sprzęt foto, ale chociażby w kamery sieciowe, nowe technologie optyczne, czy czujniki samochodowe i XR.

Skopiuj link
Słowa kluczowe:
Komentarze
Więcej w kategorii: Branża
Photographer - National Geographic rusza z serialem dokumentalnym poświęconym pracy fotografów
Photographer - National Geographic rusza z serialem dokumentalnym poświęconym pracy fotografów
Zastanawiacie się jak powstają zapierające dech w piersiach zdjęcia, które możemy oglądać na łamach National Geographic? W marcu na platformie Disney+ zadebiutuje nowy serial...
16
Apple tworzy AI do edycji obrazu przy pomocy komend. Czy nadchodzi koniec klikania?
Apple tworzy AI do edycji obrazu przy pomocy komend. Czy nadchodzi koniec klikania?
Mogłoby się wydawać, że aktualny sposób pracy z obrazem jest optymalny i nie zmieni się nigdy. Nowy projekt Apple i Uniwersytetu Kalifornijskiego to pomysł na interfejs nowego typu,...
27
Rynek aparatów w 2023 roku - uspokojenie trendów, stały wzrost i nowe przeszkody
Rynek aparatów w 2023 roku - uspokojenie trendów, stały wzrost i nowe przeszkody
Po mocnym odbiciu w 2022 roku, rynek aparatów fotograficznych kontynuuje pozytywny trend i się stabilizuje. To dobra prognoza na najbliższe lata, choć te mogą przynieść też masę...
17
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (1)