Czy to już koniec kryzysu? Canon podsumował wyniki finansowe za 2021 rok

Autor:

1 Luty 2022
Artykuł na: 4-5 minut

Choć produktów sprzedało się mniej, Canon zamknął 2021 rok z bardzo dobrym wynikiem. Zyski wzrosły do poziomu sprzed 2 lat i najwyraźniej spora w tym zasługa obiektywów...

Mimo że rok 2020 Canonowi udało się zamknąć z ogólnym zyskiem, odnotował znaczny spadek przychodów ze sprzedaży aparatów fotograficznych na poziomie aż 25%. Powodem była oczywiście ogólnoświatowa pandemia. I choć w 2021 wcale się nie skończyła, a w międzyczasie pojawiły się nowe problemy w postaci załamania łańcuchów dostaw i kryzysu półprzewodnikowego, Canon wchodzi w 2022 rok z bardzo dobrym wynikiem.

Z dołka na prostą? Inwestycja w optykę chyba się opłaciła…

Rok temu przewidywania producenta na 2021 nie były specjalnie optymistyczne. Zakładały bezpiecznie 5-procentowy wzrost zysków ze sprzedaży aparatów w stosunku do 2020. Te spekulacje okazały się na szczęście mocno niedoszacowane. Canon zamknął bowiem ubiegły rok z aż 25% zyskiem, wychodząc na prostą z covidowego dołka.

Ogólny wzrost popytu producent tłumaczy m.in. większą liczbą osób, które swój dodatkowy czas wolny w czasie pandemii wykorzystały do fotografowania i nagrywania filmów z myślą o publikacji ich w serwisach społecznościowych. Sukces należy też przypisać pośrednio bezlusterkowcom Canona, bo wygląda na to, że teraz firmę ciągną w górę obiektywy do nich.

Okazuje się, że choć ogólny zysk w dziale foto wyraźnie się zwiększył, sprzedaż jednostkowa zmalała o 20 tys. sztuk. Canon zaznacza, że powodem była niewystarczająca podaż, zwłaszcza aparatów klasy entry-level, bowiem sprzedaż modeli EOS R5 i EOS R6 utrzymała się na stabilnym poziomie. Według producenta znacznie wzrosła natomiast sprzedaż jednostkowa obiektywów RF, których oferta po wprowadzeniu 8 nowych modeli rozszerzyła się do 26.

Jakie prognozy na rok 2022?

Canon liczy, że w 2022 r. wielkość rynku aparatów fotograficznych wyniesie 5,65 mln sztuk, co stanowi wzrost o 5% w stosunku do 2021 r. To założenie uwzględnia jednak przeniesienie z 2021 r. wynikające z niedoborów dostaw. W efekcie wzrost zysków ze sprzedaży foto szacuje na poziomie 10%. Ma przy tym nadzieję, że sprzedaż netto w dziale obrazowania utrzyma się na obecnym poziomie, przynosząc blisko 12% zysk.

Producent oczywiście zapowiada dalszy rozwój systemu EOS R, ale nie podaje konkretów. Zaznacza jednak, że kluczowe w utrzymaniu rentowności będzie terminowe wprowadzanie na rynek nowych produktów. Zapowiada też inwestycje nie tylko w klasyczny sprzęt foto, ale chociażby w kamery sieciowe, nowe technologie optyczne, czy czujniki samochodowe i XR.

Skopiuj link
Słowa kluczowe:
Komentarze
Więcej w kategorii: Branża
Szybko poszło. Mango prezentuje kampanię modową stworzoną przez AI
Szybko poszło. Mango prezentuje kampanię modową stworzoną przez AI
Znana marka odzieżowa wystartowała z pierwszą kampanią modową stworzoną w całości przy użyciu generatorów grafiki AI. I takich sytuacji będzie coraz więcej.
16
Konkurs Magnum Photos i Polaroid - do wygrania aparat I-2, zapas filmów i opieka mentorska agencji
Konkurs Magnum Photos i Polaroid - do wygrania aparat I-2, zapas filmów i opieka mentorska agencji
Polaroid i Magnum Photos wystartowali ze wspólna kampanią, która chce podkreślić wagę opowiadania historii za pomocą fotografii. Towarzyszy jej otwarty konkurs ukierunkowany na...
9
Aparat niedostępny z powodu dużego zainteresowania? To tylko marketingowy spin
Aparat niedostępny z powodu dużego zainteresowania? To tylko marketingowy spin
W ostatnich latach producenci sprzętu fotograficznego coraz częściej informują o niedoborach poszczególnych produktów, rzekomo spowodowanych zbyt dużym zainteresowaniem. To tylko...
25
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (1)