Facebook zapłaci użytkownikom 650 mln dolarów za bezprawne zbieranie danych biometrycznych ze zdjęć

Autor: Maciej Luśtyk

3 Marzec 2021
Artykuł na: 2-3 minuty

Technologiczny gigant idzie na ugodę z użytkownikami z Illinois. Czy to krok w stronę większego bezpieczeństwa naszych danych w sieci?

Po aferze z Cambridge Analytica nikt już chyba nie ma wątpliwości, że nasze prywatne dane udostępniane platformom społecznościowym nie są zupełnie bezpieczne i mogą posłużyć do niecnych celów. Czy jednak w dobie handlu danymi na masową skalę i systemów rozpoznawania twarzy utrzymanie jakiejkolwiek prywatności w sieci jest w ogóle możliwe?

Facebook bezprawnie stosował systemy rozpoznawania i tagowania twarzy na zdjęciach

Krokiem w tym kierunku jest ugoda, jaką Facebook zawarł z użytkownikami jego serwisu z Illinois w USA, którzy w 2015 roku oskarżyli platformę o naruszenie ich prywatności poprzez bezprawne pozyskiwanie danych biometrycznych. W tym wypadku chodziło o znaną nam dobrze funkcję automatycznego tagowania twarzy osób znajdujących się na zdjęciach, co miało naruszać stanowe rozporządzenie Biometric Information Privacy Act, zabraniające prywatnym firmom pozyskiwanie podobnych danych bez wcześniejszego powiadomienia i uzyskania pisemnej zgody.

fot. Annie Spratt / Unsplash.com

Choć Facebook oczywiście starał się wskazywać, że opcja rozpoznawania twarzy możliwa jest do wyłączenia, sąd przychylił się do argumentacji pozywających i nakazał zwiększenie proponowanej wcześniej przez korporację kwoty ugody (550 mln dolarów). W ten sposób każda osoba biorąca udział w zbiorowym pozwie otrzyma przynajmniej 345 dolarów na rękę.

"Ogromne zwycięstwo konsumentów"

W skali działalności na całym świecie 650 mln dolarów to zapewne kropla w morzu obrotów Facebooka, ale tak czy siak jest to jedna z największych kwot jakie przyszło firmom do tej pory zapłacić za naruszanie prywatności użytkowników, a dodatkowo cała sprawa ustanawia ważny precedens.

- Ta ugoda to ogromne zwycięstwo konsumentów w obszarze cyfrowej prywatności - mówi sędzia James Donato. - W przypadku tego zagadnienia, ugoda ta ma tym większe znaczenie, gdyż staje w opozycji do działań Facebooka i innych firm technologicznych, które walczą o to, by praktyki naruszające ustawowe prawa w zakresie ochrony danych nie były uznawane za szkodliwe.

Źródło: uk.finance.yahoo.com

Skopiuj link

Autor: Maciej Luśtyk

Redaktor prowadzący serwisu Fotopolis.pl. Zafascynowany nowymi technologiami, choć woli fotografować analogiem.

Komentarze
Więcej w kategorii: Branża
Szybko poszło. Mango prezentuje kampanię modową stworzoną przez AI
Szybko poszło. Mango prezentuje kampanię modową stworzoną przez AI
Znana marka odzieżowa wystartowała z pierwszą kampanią modową stworzoną w całości przy użyciu generatorów grafiki AI. I takich sytuacji będzie coraz więcej.
16
Konkurs Magnum Photos i Polaroid - do wygrania aparat I-2, zapas filmów i opieka mentorska agencji
Konkurs Magnum Photos i Polaroid - do wygrania aparat I-2, zapas filmów i opieka mentorska agencji
Polaroid i Magnum Photos wystartowali ze wspólna kampanią, która chce podkreślić wagę opowiadania historii za pomocą fotografii. Towarzyszy jej otwarty konkurs ukierunkowany na...
9
Aparat niedostępny z powodu dużego zainteresowania? To tylko marketingowy spin
Aparat niedostępny z powodu dużego zainteresowania? To tylko marketingowy spin
W ostatnich latach producenci sprzętu fotograficznego coraz częściej informują o niedoborach poszczególnych produktów, rzekomo spowodowanych zbyt dużym zainteresowaniem. To tylko...
25
Powiązane artykuły