TIPA 2005 - znamy zwycięzców!

Stowarzyszenie Technical Image Press Association, zrzeszające 31 pism branżowych z 12 krajów, przyznało nagrody dla najlepszych produktów fotograficznych 2005 roku. Jak można się było spodziewać, dominują cyfrowe technologie obrazowania.
Stowarzyszenie Technical Image Press Association, zrzeszające 31 pism branżowych z 12 krajów, przyznało nagrody dla najlepszych produktów fotograficznych 2005 roku. Jak można się było spodziewać, dominują cyfrowe technologie obrazowania.



Najlepsze produkty fotograficzne roku 2005 zdaniem członków Technical Image Press Association: czytaj>>>; Najlepsza cyfrowa lustrzanka półprofesjonalna: Fujifilm FinePix S3 Pro czytaj>>>;Najlepsza cyfrowa lustrzanka profesjonalna: Canon EOS 1Ds Mark II czytaj>>>;Najlepszy mały cyfrowy aparat kompaktowy: Sony Cyber-shot T7 czytaj>>>;Najlepszy cyfrowy aparat kompaktowy: Nikon Coolpix 7900 czytaj>>>;Najlepszy aparat cyfrowy z superzoomem: Panasonic Lumix DMC-FZ20 czytaj>>>;Najlepszy obiektyw konsumencki: Tamron AF 18-200 mm f/3,5-6,3 XR Di-II LD Aspherical (IF) Macro czytaj>>>;Najlepszy obiektyw profesjonalny: AF-S VR Nikkor 200 mm f/2G IF-ED czytaj>>>;Najbardziej prestiżowy aparat: Epson R-D1 czytaj>>>;Najlepsza cyfrowa ścianka do średniego formatu: Sinarback eMotion 22;Najlepszy skaner filmowy: Konica Minolta DiMAGE Scan Elite 5400 II;Najlepszy skaner płaski: Epson Perfection 4990 Photo czytaj>>>;Najlepsza drukarka małoformatowa: Hewlett Packard Photosmart 375 czytaj>>>;Najlepsza fotograficzna drukarka A4: Canon Pixma IP8500 czytaj>>>;Najlepsza fotograficzna drukarka A3: Epson Stylus Photo R1800 czytaj>>>;Najlepszy papier do druku atramentowego typu "fine art": Hahnemuhle Digital FineArt Collection;Najlepszy fotograficzny papier do druku atramentowego: Ferrania OptiJet Professional Plus;Najlepszy system zarządzania kolorem: linia Gretag Macbeth Eye-One;Najlepszy cyfrowy projektor: Canon XEED SX50;Najlepszy nośnik pamięci: SanDisk Extreme III czytaj>>>;Najlepszy back-up nośników pamięci: Epson P-2000 czytaj>>>;Najlepsze oprogramowanie fotograficzne: Adobe Photoshop CS2;Najlepszy film: Kodak Professional Elite Color 200 i 400;Najlepsza lustrzanka małoobrazkowa: Nikon F6 czytaj>>>;Najlepsze "przenośne" urządzenie obrazujące: Sony Ericksson K750i;Najbardziej innowacyjny projekt: Olympus [mju:] mini Digital S] {LNK|n.php?n=2704;czytaj>>>;Najlepsza technologia: Picture Archiving and Sharing Standard (PASS);Najlepszy cyfrowy minilab: Noritsu dDP-421/ 621;Najlepszy foto-kiosk: linia Kodak PictureMaker;Najlepszy monitor: EIZO ColorEdge CG220]

Krótki komentarz do werdyktu. Na 30 kategorii tylko 2 nie mają nic wspólnego z cyfrą - ciekawe, jak będzie za rok, ponieważ z edycji na edycję obserwujemy stopniowe wypieranie tradycyjnych technologii i rozwiązań. Kto wie - może w przyszłym roku zniknie kategoria "Najlepsza lustrzanka małoobrazkowa"? Ale to już wróżenie z fusów, przyjrzyjmy się faktom. Zwraca uwagę wprowadzenie jasnego i szerszego niż rok temu podziału na kategorie dla lustrzanek cyfrowych. I tak - mamy lustrzankę amatorską (Canon 350D), półprofesjonalną (Fujifilm S3 Pro) i profesjonalną (Canon 1Ds Mark II). Również cyfrowe kompakty zyskały trzystopniowy podział na te najmniejsze, "standardowe" i z megazoomami. Wybierajac najlepszy obiektyw konsumencki jurorzy kierowali się chyba jak największą wszechstronnością, a pod tym względem trudno przebić nagrodzonego Tamrona AF 18-200 mm f/3,5-6,3 XR Di-II LD Aspherical (IF) Macro. Zresztą trudno się nie zgadzać z werdyktem w poszczególnych kategoriach - w bardziej subiektywnych (jak np. najlepszy obiektyw profesjonalny) wybór mógłby byc inny, ale ten faktyczny z pewnością się broni. Z kolei w kategoriach najważniejszych w tej chwili (choćby lustrzanek cyfrowych) wygrały modele, które z pewnością na to zasłużyły.

Co roku z zainteresowaniem obserwujemy przetasowania w kategoriach - nie tylko zmienia się ich ilość (w tym roku jest ich 30, czyli o 4 więcej niż rok temu), ale też charakter. Wypadły kategorie wideo, tani kompakt cyfrowy zastąpiono cyfrówką z superzoomem, nie ma też nagrody dla najlepszej drukarki termosublimacyjnej. Pojawiła się za to kategoria foto-kiosku. Jak zwykle liderem wśród zwycięzców jest Canon (4 nagrody - jak rok temu), ale zrównał się z nim Epson (również 4 nagrody - w tym dla najbardziej prestiżowego aparatu dla dalmierzowego modelu R-D1), a po piętach depcze Canonowi tradycyjnie największy rywal na rynku foto, czyli Nikon (3 nagrody). Uhonorowany w zeszłej edycji aż 3 nagrodami Olympus w tym roku musi się zadowolić tylko jedną.

Jak widać, jurorzy coraz bardziej stawiają na cyfrę - tak jak cały świat zresztą. Powoli też wyklarowuje się w miarę czytelny podział rynku na poszczególne kategorie aparatów cyfrowych. Warto też zauważyć rosnące znaczenie nośników do druku atramentowego, który staje się najpopularniejszym sposobem samodzielnego przenoszenia fotografii na papier. Za znak czasów należy uznać przyznanie jednej z nagród aparatowi komórkowemu...

Gratulujemy wszystkim nagrodzonym i liczymy na kolejny, równie ciekawy rok w fotografii.

Czytaj także:
Nagrody TIPA 2004-2005 rozdane czytaj...
Najlepsze produkty według stowarzyszenia TIPA za sezon 2003-2004: czytaj...
Najlepsze produkty według stowarzyszenia TIPA za sezon 2002-2003: czytaj...
Komentarze
Polecane artykuły
Sony A9 i FE 400 mm f/2.8 GM OSS - jak radzą sobie w wymagającej fotografii sportowej?
21 Sty 2019
Topowy korpus systemu E pretenduje do miana najlepszego reporterskiego aparatu na rynku. Wraz z niezbędnym w fotografii sportowej obiektywem 400 mm f/2.8 tworzy obecnie najlżejszy tego typu pełnoklatkowy zestaw na rynku. Zobaczcie, jak poradził sobie w wymagających warunkach.
2
SanDisk Extreme Portable SSD - test dysku SSD
18 Sty 2019
Wytrzymały, pojemny i szybki a do tego naprawdę mały. Najnowszy dysk przenośny SSD SanDisk to jedno z najciekawszych rozwiązań tego typu na rynku. Sprawdziliśmy, jak spisuje się w praktyce!
0
Tokina FíRIN 20 mm f/2 FE AF - zdjęcia przykładowe
8 Sty 2019
Zaawansowana optyka z wyrazistym i kontrastowym obrazem oraz ultraszybki autofokus współpracujący z systemem Sony Fast Hybrid AF - to główne cechy Tokiny FíRIN 20 mm f/2 FE AF. Zobaczcie, jak stałka poradziła sobie w praktyce.
0
Tamron SP 15-30 mm f/2.8 Di VC USD G2 - test obiektywu
31 Gru 2018
Dziś sprawdzamy czy druga odsłona Tamrona SP 15-30 mm f/2.8 Di VC USD G2 to krok w dobrą stronę i faktyczny konkurent systemowych odpowiedników. Producent zapewnia, ze zmiany są zauważalne, a my przyglądamy się im bliżej.
1