Niemieccy kucharze mogą pozwać Cię za fotografowanie potraw

Autor: Maciej Luśtyk

18 Sierpień 2015
Artykuł na: 2-3 minuty

W ostatnie prima aprilis żartowaliśmy, że producenci żywności chcą objąć wizerunek poszczególnych potraw prawami autorskimi. Jak jednak dowiadujemy się z dziennika Die Welt, nasze żarty nie były aż tak bardzo oderwane od rzeczywistości. Według niemieckiego prawa potrawy serwowane w restauracjach są dziełem kucharzy, a ich wizerunek podlega ochronie.

Gdy 1 kwietnia publikowaliśmy artykuł o ochronie wizerunku potraw, nie wiedzieliśmy, że jego treść wcale daleko nie mija się z prawdą. Okazuje się bowiem, że udostępniając na profilach społecznościowych zdjęcia potraw z niemieckich restauracji możemy naruszać prawo autorskie. Według tamtejszego prawa misterne ułożenie potraw na talerzu jest uznawane za dzieło kucharzy, do którego wieńczą oni prawa. Zanim więc zdecydujemy się udostępnić zdjęcie, powinniśmy uzyskać zgodę twórcy potrawy. Co więcej, prawo to można naciągnąć na każdy rodzaj potrawy, jeśli tylko właściciel lokalu umieści informację o zakazie fotografowania.

Skąd wzięły się takie absurdalne rozporządzenia? Wszystko ma swoje źródło w decyzji niemieckiego sądu z listopada 2013 roku, która znacznie rozszerza możliwości prawnej ochrony dzieł z zakresu sztuki użytkowej. Niestety prawo to można interpretować również na korzyść kucharzy i restauracji, które chcą chronić wizerunek własnych potraw.

Biorąc pod uwagę liczbę publikowanych codziennie zdjęć kulinarnych w serwisach społecznościowych, restauracjom raczej nie będzie łatwo śledzić incydenty naruszające prawa autorskie serwowanych przez nie potraw. Niemniej jednak sama możliwość zostania pozwanym za fotografowanie jedzenia, za które bądź co bądź płacimy jest absurdalna i przerażająca. Zwłaszcza, że w czasach gdy popularność biją blogi poświęcone jedzeniu, z pewnością znajdą się „twórcy”, którym nie w smak będzie to, że ktoś promuje się zdjęciami ugotowanych przez nich potraw.

Więcej na ten temat znajdziecie na stronie welt.de.

Skopiuj link

Autor: Maciej Luśtyk

Redaktor prowadzący serwisu Fotopolis.pl. Zafascynowany nowymi technologiami, choć woli fotografować analogiem.

Komentarze
Więcej w kategorii: Branża
Prawda ma znaczenie. Adobe zmienia politykę dotyczącą sprzedaży obrazów AI
Prawda ma znaczenie. Adobe zmienia politykę dotyczącą sprzedaży obrazów AI
Po niedawnych kontrowersjach dotyczących handlu wygenerowanymi obrazami, mającymi ilustrować prawdziwe wydarzenia, Adobe obiecuje zmienić zasady dotyczące zgłaszania prac do Adobe...
8
World Press Photo chciało dopuścić do konkursu obrazy AI. Teraz wycofuje się ze swojej decyzji
World Press Photo chciało dopuścić do konkursu obrazy AI. Teraz wycofuje się ze swojej decyzji
W ostatnich latach konkurs WPP obrał zupełnie inne tory. W nadchodzącej edycji jury zamierzało dopuścić do konkursu „fotografie” wytworzone generatorach AI. Po fali krytyki...
8
Sony i Associated Press kończą testy systemu certyfikowania zdjęć w aparacie
Sony i Associated Press kończą testy systemu certyfikowania zdjęć w aparacie
Sony nie będzie pierwsze, ale dzięki swojej pozycji ma szansę sprawić, że certyfikowanie autentyczności zdjęć już na etapie ich wykonywania stanie się standardem. Firma właśnie...
6
Powiązane artykuły