Nikon i naukowcy z Uniwersytetu w Berkeley podają wzór na doskonałe zdjęcia na Facebooka

Autor: Michal Grzegorczyk

22 Maj 2013
Artykuł na: 2-3 minuty
Z przeprowadzonych przez firmę Nikon i naukowców z Uniwersytetu w Berkeley badań wyniknęło coś, o czym wie każdy użytkownik serwisu Facebook. Najwięcej "like'ów" dostają fotografie malowniczych krajobrazów i słodkich zwierzaków.

Firma Nikon oraz naukowcy z Uniwersytetu w Berkeley opracowali wzór na "doskonałe zdjęcia na Facebooka." W skrócie: najwięcej "like'ów" dostają fotografie malowniczych krajobrazów i słodkich zwierząt. Mniej pozytywnych reakcji wywołują indywidualne lub grupowe portrety wykonywane podczas imprez czy wydarzeń. Duże znaczenie dla odbioru fotografii mają również aspekty techniczne - zdjęcia w niskiej rozdzielczości lub nieostre są "lubiane" rzadziej, a dobrze doświetlone zawsze będą odbierane lepiej niż ciemne czy prześwietlone.

W informacji prasowej czytamy:

Aby przyciągnąć uwagę znajomych, należy zatem robić głównie zdjęcia krajobrazów (K) lub zwierząt (Z) i uwzględniać w kompozycji coś inspirującego (I), na przykład zachód słońca, coś wesołego lub zabawnego (W) oraz coś ładnego (Ł). Kluczowe znaczenie mają też prawidłowa ekspozycja (PE), czyli odpowiednia ilość światła oraz właściwa ostrość, a więc zminimalizowanie efektu poruszenia (P).

Na podstawie tych wyników badacze opracowali specjalny wzór:

Badanie zostało prowadzone na grupie 500 osób z całej Europy. W ramach projektu zespół badaczy Uniwersytetu Kalifornijskiego w Berkeley, we współpracy z ekspertami marki Nikon COOLPIX, przygotował 35 fotografii, należących do pięciu kategorii tematycznych, które często pojawiają się w serwisach społecznościowych. Respondenci mieli wyobrazić sobie, że każde zdjęcie oglądają wśród wiadomości pojawiających się na stronie głównej Facebooka i że publikuje je ktoś spośród ich znajomych. Potem pytano ich, czy kliknęliby "Lubię to" przy danym zdjęcie i proszono o komentarz na temat jego atrakcyjności oraz wywoływanych odczuć.

Oceniane były fotografie ludzi i krajobrazów, zestaw zdjęć z imprez, takich jak urodziny czy śluby, a także zdjęcia zwierząt i potraw. Niektóre obrazy pokazywano dwukrotnie, ale były one modyfikowane pod względem różnych parametrów fotografowania, takich jak rozdzielczość, ekspozycja i poruszenie. Różnice w reakcjach na dwie wersje tego samego zdjęcia były następnie analizowane, aby ustalić czy jakość obrazu i jego kompozycja decydują o kliknięciu "Lubię to".

Skopiuj link
Słowa kluczowe:
Komentarze
Więcej w kategorii: Branża
Rusza głosowanie na zdjęcie XX-lecia konkursu Grand Press Photo
Rusza głosowanie na zdjęcie XX-lecia konkursu Grand Press Photo
Trwa XX edycja Ogólnopolskiego Konkursu Fotografii Reporterskiej – Grand Press Photo. Z okazji jubileuszu internauci mogą wskazać Zdjęcie XX-lecia. Głosować można do 10 maja br.
6
Focus Nordic przejmuje wyłączną dystrybucję Ilford Photo
Focus Nordic przejmuje wyłączną dystrybucję Ilford Photo
Materiały światłoczułe kultowej marki Ilford mają nowego dystrybutora. Od teraz wyłącznym przedstawicielem firmy na polskim rynku zostaje Focus Nordic.
6
Nowy salon CEWE Fotojoker w Bydgoszczy - promocje z okazji otwarcia
Nowy salon CEWE Fotojoker w Bydgoszczy - promocje z okazji otwarcia
CEWE Fotojoker, renomowana marka branży fotograficznej, otworzyła nowy salon w Galerii Zielone Arkady, w sercu Bydgoszczy. Z tej okazji, na klientów czeka wiele atrakcji i specjalnie...
8
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (2)