Dzięki tym zaślepkom gorącej stopki już nigdy nie zapomnisz, jaki film włożyłeś do swojego analoga

Dzięki tym zaślepkom gorącej stopki już nigdy nie zapomnisz, jaki film włożyłeś do swojego analoga

Czy kiedykolwiek zdarzyło Ci się zapomnieć, jaką czułość ISO ma film, który jakiś czas temu załadowałeś do swojego analoga? Jeśli tak, to tak proste rozwiązanie jak numeryczne zaślepki do gorącej stopki mogą być dla Ciebie pomocne.

Potrzeba jest matką wynalazków - to stare jak świat przysłowie do serca wziął sobie Guy Sie, fotograf i miłośnik analoga. Na codzień pracuje on na Leice M3, czyli w pełni manualnym aparacie dalmierzowym z lat pięćdziesiątych. Jednak w tym modelu pokrętło wskaźnika czułości filmu osiąga tylko ISO 200, czyli największą dostępną w tym czasie czułość. 

- Teraz przy kliszach sięgających ISO 3200 ta tarcza jest w zasadzie bezużyteczna, więc muszę pamiętać, jaki film ostatnio włożyłem do aparatu. Czy to była Delta 3200? Czy to był T-Max 100? A może Neopan 400? - powiedział Guy Sie. Postanowił więc opracować proste, ale wyjątkowo funkcjonalne rozwiązanie - wydrukowane w trójwymiarowej drukarce zaślepki gorącej stopki z naniesionymi czułościami ISO.

Jak sam podkreśla jest to banalny, ale mocno pomocny gadżet. Wystarczy załadować analoga filmem i wsunąć w gorącą stopkę zaślepkę z odpowiednią czułością ISO. - Już nigdy nie zapomnisz z jakiego materiału światłoczułego korzystasz - dodaje.

Projekt pokrywa zaślepki z oznaczeniem ISO 100, 125, 160, 200, 320, 400, 800, 1600 i 3200. Co więcej są one podniesione, dzięki czemu będziesz w stanie zakolorować cyfry. I tak na przykład te pomalowane na czarno mogą oznaczać film monochromatyczny, a te na biało kliszę kolorową. Projekty zaślepek ISO można pobrać ze strony www.thingiverse.com i samodzielnie wydrukować na drukarce 3D lub zamówić wykonanie poprzez serwis umożliwiający trójwymiarowy druk. 

Stały bywalec naszego laboratorium. Ciągle patrzy na świat przez różne ogniskowe oraz przemierza miasta i wioski obwieszony sprzętem fotograficznym. Uwielbia stylowe aparaty, a także eleganckie i funkcjonalne akcesoria. Ma słabość do monochromu i suwaków w programie Lightroom, po godzinach – do literatury faktu i muzyki country.

Komentarze
Polecane artykuły
Sony A9 i FE 400 mm f/2.8 GM OSS - jak radzą sobie w wymagającej fotografii sportowej?
21 Sty 2019
Topowy korpus systemu E pretenduje do miana najlepszego reporterskiego aparatu na rynku. Wraz z niezbędnym w fotografii sportowej obiektywem 400 mm f/2.8 tworzy obecnie najlżejszy tego typu pełnoklatkowy zestaw na rynku. Zobaczcie, jak poradził sobie w wymagających warunkach.
2
SanDisk Extreme Portable SSD - test dysku SSD
18 Sty 2019
Wytrzymały, pojemny i szybki a do tego naprawdę mały. Najnowszy dysk przenośny SSD SanDisk to jedno z najciekawszych rozwiązań tego typu na rynku. Sprawdziliśmy, jak spisuje się w praktyce!
0
Tokina FíRIN 20 mm f/2 FE AF - zdjęcia przykładowe
8 Sty 2019
Zaawansowana optyka z wyrazistym i kontrastowym obrazem oraz ultraszybki autofokus współpracujący z systemem Sony Fast Hybrid AF - to główne cechy Tokiny FíRIN 20 mm f/2 FE AF. Zobaczcie, jak stałka poradziła sobie w praktyce.
0
Tamron SP 15-30 mm f/2.8 Di VC USD G2 - test obiektywu
31 Gru 2018
Dziś sprawdzamy czy druga odsłona Tamrona SP 15-30 mm f/2.8 Di VC USD G2 to krok w dobrą stronę i faktyczny konkurent systemowych odpowiedników. Producent zapewnia, ze zmiany są zauważalne, a my przyglądamy się im bliżej.
1