Obiektywy
Viltrox AF 28 mm f/4.5 - znamy polską cenę ultrakompaktowego „naleśnika”
Paweł Pierściński był jednym z najważniejszych polskich dokumentalistów i pejzażystów. Jego dorobek to kilkaset tysięcy fotografii, kilkaset wystaw i szereg publikacji. Jego część można podziwiać w nowo powstałym, internetowym archiwum.
W archiwum-mapie znajdziemy 2500 wybranych fotografii, zdigitalizowanych zarówno z negatywów, jak i diapozytywów Pawła Pierścińskiego - na początek upowszechniania wiedzy o dorobku artysty. Ze zdjęciami artysty zetknął się na przestrzeni ostatnich kilkudziesięciu lat prawie każdy - występowały w wielu rodzimych publikacjach artystycznych, turystycznych, krajoznawczych, przyrodniczych i historycznych.
Paweł Pierściński, „Autoportret na Klonówce”, 1984. Dzięki uprzejmości Fundacji Jednostka
Pierściński podróżował z aparatem fotograficznym po Polsce, zwłaszcza po ukochanej kielecczyźnie, którą nazywał swoją artystyczną ojczyzną, od lat 50. XX. niemal do końca życia. Fotografował duże miasta, odwiedzał maleńkie osady, przemierzał kilometry polnych dróg. Z jego archiwum wyłania się obraz stosowanej wszędzie metody pracy. Każdy budynek, każdy zakład przemysłowy, każde drzewo, każde pole, każdy widok oglądał z wielu stron. Czasami można odnieść wrażenie, że przesuwał się o centymetry, aby jeszcze lepiej wydobyć sedno oglądanej sceny. Z jego fotografii można by zrobić model 3D obiektów, które odwiedził. Model 3D współczesnej mu Polski. Reagował też na niespodzianki. Spotykanych ludzi, zaskakujący detal, nieoczekiwane światło, zwierzęta.
Był nie tylko dokumentalistą, ale również artystą, który niestrudzenie eksperymentował z medium fotografii. Sięgał po różne techniki fotograficzne, jak izohelia, relief czy fotomontaż. Szachownice i pasy świętokrzyskich pól przetworzone przez Pierścińskiego to klasyka polskiej fotografii artystycznej.
Paweł Pierściński, „Krajobraz falisty”, 1958, seria „Geometria Krajobrazu” z cyklu „Portret Ziemi Kieleckiej”. Dzięki uprzejmości Fundacji Jednostka
Pierwsza grupa zdjęć udostępnionego archiwum prezentować będzie sylwetkę twórcy oraz ogólnie jego dorobek, który charakteryzuje się szerokim użyciem fotograficznego medium - eksperymenty artystyczne, zdjęcia krajobrazowe propagujące ideę Kieleckiej Szkoły Krajobrazu, aż po fotografię dokumentalną industrializacji i urbanizacji Polski.
Paweł Pierściński, „Rozeta I”, 1984, montaż wielokrotny, seria „Rekonstrukcja krajobrazu. MULTIPLIKACJE” z cyklu „Ziemia Kielecka”. Dzięki uprzejmości Fundacji Jednostka
Drugi zbiór obejmie jeden z najbardziej uniwersalnych tematów interesujących fotografa: architekturę zmieniającej się Polski - od lat 50. XX wieku do pierwszej dekady XXI wieku. Zaprezentowany jako mapa pozwoli odbyć podróż po kraju śladami Pierścińskiego, a także dostrzec to, co wydaje się być najważniejsze w jego postawie – bezgraniczne poświęcenie fotografii i wiara w jej moc zachowania obrazu rzeczywistości. Wracał do tych samych miejsc wielokrotnie, w różnych porach roku. Dziś dzięki niemu na archiwalnych już fotografiach możemy śledzić rozbudowę kraju, restaurację zabytków, budowę nowych osiedli. I ludzi.
Paweł Pierściński, „Walcownia ostrowieckiej huty”, 1967, seria „Kielecczyzna przemysłowa” z cyklu „Ziemia Kielecka”. Dzięki uprzejmości Fundacji Jednostka
Nowo powstałe archiwum Pawła Pierścińskiego można oglądać na stronie pawelpierscinski.pl. Zostało ono podzielone według czterech motywów głównych pojawiających się w twórczości artysty: architektury, krajobrazu, przedmiotu i przyrody. Znajdziemy tam też autorskie kolekcje przygotowane przez twórców kultury, propozycje spacerów śladami działalności fotografa czy scenariusze lekcji dotyczących krajoznawstwa dla nauczycieli.
Więcej informacji znajdziecie na stronie pawelpierscinski.pl.