Wielkoformatowa kamera cyfrowa? Wyjątkowy projekt 18-letniego fotografa

Wielkoformatowa kamera cyfrowa? Wyjątkowy projekt 18-letniego fotografa

Cyfrowe aparaty wielkoformatowe praktycznie nie istnieją, nie mówiąc już uzyskaniu za ich pomocą ruchomego obrazu. Dzięki pomysłowości, plastykę wielkiego formatu przełożył jednak na język filmowy 18-letni amerykański fotograf Zev Hoover.

Wszyscy chyba podatni jesteśmy na czar i plastykę fotografii wykonywanych aparatami wielkoformatowymi. Z wyjątkowo płytką głębią ostrości i bogactwem detali zawartych w kadrze nadal nie może równać się większość cyfrowych aparatów mniejszego formatu.

Na chwilę obecną cyfrowe aparaty wielkoformatowe właściwie nie istnieją. Na rynku dostępne są jedynie działające na zasadzie skanera przystawki do analogowych aparatów wielkoformatowych. Ich cena, sięgająca od kilku do kilkunastu tysięcy dolarów sprawia jednak, że dla większości osób są one nieosiągalne. W 2017 roku miała pojawić się też pierwsza wielkoformatowa “cyfra” firmy Large Sense. Jak na razie jednak nie doczekaliśmy się gotowego produktu.

Pierwsza na świecie cyfrowa kamera wielkoformatowa?

 

Nie oznacza to jednak, że analogowego aparatu tego typu nie możemy zaadaptować na potrzeby fotografii cyfrowej, o czym przekonuje nas projekt 18-letniego amerykańskiego fotografa Zeva Hoovera. Pomysłowość pozwoliła mu na uzyskanie wielkoformatowej plastyki przy pomocy aparatu pełnoklatkowego. Co więcej, jego konstrukcja pozwala też na nagrywanie filmów.

Wszystko bazuje tu na wykorzystaniu klasycznego wielkoformatowego aparatu w celu rzucenia obrazu na swojego rodzaju matówkę, na której obraz jest następnie fotografowany lub filmowany przez tradycyjny aparat cyfrowy, w tym wypadku modelu Sony A7S. W celu jak najlepszej realizacji swojej idei u uniknięcia zniekształceń wynikających z umieszczenia aparatów w innej płaszczyźnie, Hoover stworzył szczegółowy projekt swojego pomysłu w profesjonalnym programie do grafiki 3D i użył adaptera tilt-shift.

Wszystko ma swoją cenę - minusy konstrukcji

Oczywiście z racji takiej, a nie innej konstrukcji, nie możemy tu mówić o prawdziwym wielkoformatowym aparacie cyfrowym, mimo to pomysł Hoovera bardzo dobrze spełnia swoje zadanie. Minusem jest jednak bardzo duża utrata światła (rzędu 6 EV), która sprawia, że nawet taki aparat, jak A7S, który przystosowany jest do pracy na wysokich czułościach, nie radzi sobie wystarczająco dobrze w przypadku zdjęć wykonywanych we wnętrzach.

Więcej ciekawych projektów fotografa znajdziecie na blogu fiddleoak.wordpress.com oraz na jego profilu w serwisie Facebook.

 

Tłumacz i fotograf, codziennie selekcjonuje dla Was porcję najciekawszych newsów ze świata fotografii. Zafascynowany nowymi technologiami, choć woli fotografować analogiem. Prywatnie niespełniony snowboardzista i spełniony tata.

Komentarze
Polecane artykuły
Leica na czarnej liście chińskiego rządu. Wszystko przez najnowszy film promocyjny „The Hunt”
22 Kwi 2019
Chiński rząd zbanował słowo „Leica” w mediach społecznościowych, ponieważ… najnowsze wideo promocyjne niemieckiego producenta „The Hunt” odnosi się do słynnego zdjęcia „Tank Man” zrobionego na placu Tiananmen podczas zamieszek w 1989 roku.
1
Monza AirCross 2, Mini-S I Slypod - rozwiązania dla entuzjastów filmowania
19 Kwi 2019
AirCross 2, gimbal do lustrzanek i bezlusterkowców, Mini-S, stabilizator do smartfonów i Slypod, zmotoryzowany monopod - oto trzy nowości firmy Gudsen, które poszerzają ofertę linii Moza.
0
Fotograficzna Publikacja Roku 2019 czeka na zgłoszenia
19 Kwi 2019
Trwa nabór do siódmej edycji konkursu na Fotograficzną Publikację Roku. Swoje propozycje tytułów, w których fotografia zajmuje centralne miejsce, możecie nadsyłać do 15 maja.
0
PHOTO-MATCH - rusza nabór do przeglądu portfolio w ramach Fotofestiwalu
19 Kwi 2019
To nietypowa, wciąż udoskonalana formuła przeglądu. Kładziemy w niej nacisk na networking, publiczne wystąpienia oraz równą rolę kuratorów i artystów” - mówią organizatorzy. Zgłoszenia do 17 maja.
0