Sesja od kuchni: overpowering the sun

Autor: Michał Chrzanowski

1 Sierpień 2016
Artykuł na: 4-5 minut

Naszym dzisiejszym tematem jest fotografia mody w pełnym słońcu. Jak sobie z nim radzić, pokaże Wam Paweł Księżopolski – fotograf mody oraz wykładowca Akademii Fotografii.

Jak sprawić, by nasze sesje plenerowe były ciekawsze oraz jak poradzić sobie z fotografowaniem w pełnym słońcu? W tym wydaniu pokażemy Wam, jak opanować technikę rejestrowania w podekspozycji ze wsparciem światła błyskowego. Jednym z głównych problemów – z jakimi zmagamy się podczas sesji w tych, wbrew pozorom, trudnych warunkach – są bardzo głębokie kontrasty i cienie.

Miejsce

Chcielibyśmy, by tłem naszej sesji były chmury… A znaleźć w Warszawie miejsce, w dużej, otwartej przestrzeni, w której linia horyzontu byłaby czysta i stanowiła granicę między niebem a ziemią – to nie lada wyzwanie. Chyba że... no właśnie, z pomocą przyszedł nam Teatr Studio, dzięki którego uprzejmości mogliśmy wykonać zdjęcia na dachu powyższej instytucji, mieszczącej się w budynku Pałacu Kultury i Nauki.

Światło

Tym razem pracujemy przy dwóch zasilanych generatorami jednostkach Profoto Pro-B2. Do każdej z nich możemy wpiąć 2 lampy. Na nasze potrzeby w zupełności wystarczą jednak 3 lampy. Główne światło to centralnie skierowany biały beauty dish. Po obu stronach dodamy dwie kontry, na które założyliśmy garnki (Profoto silver reflector). Warto wspomnieć, że nasze główne światło jest w kontrze do słońca. W czasie kiedy Justyna (hair & make-up artist) przygotowuje modelkę, razem z asystentami rozstawiamy i testujemy światło. Posługujemy się aparatem Canon 5D MKIII z obiektywem 70–200 mm f/2,8L IS. Powodem wyboru tego szkła jest efekt kompresji perspektywy, który da nam wrażenie małego dystansu między modelką a tłem (chmurami).

Wybór właściwego obiektywu, kąta, pod jakim trzymamy aparat, oraz odległości od modelki jest bardzo ważny! Nie chcemy, by perspektywa zniekształciła proporcje modelki

Parametry ekspozycji ustawiamy na tło. Pierwszy plan (czyli modelkę) będziemy doświetlać błyskiem. W przypadku gdybyśmy ustawili prawidłowe parametry na modelkę, bez uwzględnienia doświetlania światłem błyskowym, niestety, tło wyglądałoby na rozbielone – jasno i nieciekawie. Z kolei, przy dobraniu parametrów na tło, w mocnym słońcu, modelka byłaby ciemna i niedoświetlona. W naszym przypadku ustawienia parametrów aparatu to ISO 100 (jak zwykle, najniższe ISO dla zachowania najlepszej jakości szczegółów), przysłona f/16 i czas 1/200 s. Dodatkową trudnością jest to, że fotografujemy modelkę stojącą na znacznym podwyższeniu. Wybór właściwego obiektywu, kąta, pod jakim trzymamy aparat, oraz odległości od modelki jest tu bardzo ważny! Nie chcemy, by perspektywa zniekształciła proporcje modelki.

Zdjęcie nr 1, z poprawnymi ustawieniami, bez użycia błysku, wygląda płasko i bez wyrazu, na modelce jest zbyt mało światła. Doświetlenie modelki przy ekspozycji ustawionej na niebo (zdjęcie nr 2) może dawać naprawdę spektakularne rezultaty!

Najlepsza pora

Według mnie, najlepsze i najciekawsze efekty przy zastosowaniu tej techniki możemy zaobserwować w tak zwanej „złotej godzinie” – czyli po wschodzie oraz przed zachodem słońca. Zachęcam też do eksperymentowania z obiektywami szerokokątnymi lub z kadrami, w których „zmieścimy” słońce. Dzięki temu możemy osiągnąć dodatkowo interesujące efekty, wzbogacając tym samym nasze fotografie. Pamiętajmy, aby odpowiednio obciążyć statywy z lampami. Pozwoli nam to uniknąć katastrofy, a co z tymi idzie, nieprzewidzianych, dodatkowych wydatków.

Uważaj na makijaż

Przy fotografowaniu modelek w mocnym słońcu – pamiętajmy, że gdy tylko robimy przerwę albo zmieniamy ustawienia lamp, powinniśmy umożliwić im odpoczynek w zacienionym miejscu lub zapewnić ochronę przed słońcem. Nawet najlepiej wykonany makijaż nie wytrzyma zbyt długo w wysokiej temperaturze!

Paweł Księżopolski - fotograf mody i reżyser. Szlify zdobywał jako asystent Fabrice’a Dall’anese’a oraz Harry’ego Rankina przy sesjach m.in. dla Vanity Fair i Numero. Film odkrywał dzięki współpracy z legendarnym Harmony Korinem czy też reżyserami ze stajni Ridleya Scotta, a także reżyserując teledyski dla muzyków znanych wytwórni, takich jak Polydor, Mercury, Decca, Universal i nowojorskie Blue Note. Koncentruje się głównie na fotografii mody i portrecie.Przed jego obiektywem stali: Plan B, Ellie Goulding, Andrea Bocelli, Maverick Sabre, Sienna Miller oraz znana m.in. z„Gry o tron” wnuczka Charliego Chaplina – Oona Chaplin i inni.  Ma na koncie kampanie dla wiodących marek kosmetycznych. Publikuje w czasopismach w kraju i za granicą. Współpracuje z agencjami na całym świecie. Wykładowca Akademii Fotografii w Warszawie.

Skopiuj link

Autor: Michał Chrzanowski

Stały bywalec naszego laboratorium. Ciągle patrzy na świat przez różne ogniskowe oraz przemierza miasta i wioski obwieszony sprzętem fotograficznym. Uwielbia stylowe aparaty, a także eleganckie i funkcjonalne akcesoria. Ma słabość do monochromu i suwaków w programie Lightroom, po godzinach – do literatury faktu i muzyki country.

Komentarze
Więcej w kategorii: Poradniki
Jak dobrać kabel HDMI do filmowania i streamingu?
Jak dobrać kabel HDMI do filmowania i streamingu?
Jak wybrać kabel HDMI, żeby nie mieć problemów na planie i uzyskać optymalną jakość? W tym poradniku przyglądamy się odpowiednim kablom do filmowania na przykładzie oferty marki...
17
Jak zrobić oryginalne zdjęcie na walentynki? Zapytaliśmy ChatGPT
Jak zrobić oryginalne zdjęcie na walentynki? Zapytaliśmy ChatGPT
Nadal myślisz, że najlepszym pomysłem na walentynkowe zdjęcie jest serce narysowane na zaparowanej szybie? Zobaczcie, co na ten temat ma do powiedzenia sztuczna inteligencja.
4
Oświetlenie filmowe w fotografii portretowej - GlareOne LED 300 BiColor D w praktyce
Oświetlenie filmowe w fotografii portretowej - GlareOne LED 300 BiColor D w praktyce
Filmowo-fotograficzny świat nie mógłby istnieć bez światła. W tym artykule fotograf Piotr Werner na przykładzie lamp GlareOne 300 BiColor D pokazuje trzy filmowe ustawienia...
16
Powiązane artykuły