Sony QX100 - głębia ostrości

Sony QX100 ma dużą matrycę i jasny obiektyw, co daje ogromną przewagę nad większością smartfonów i kompaktów na rynku. Dzięki tym elementom użytkownik QX100 może lepiej panować nad głębią ostrości.
Niewielka głębia ostrości i efektownie rozmyte tło to elementy, które w ocenie wielu amatorów fotografii przesądzają o "profesjonalnym" charakterze zdjęcia. Głębia ostrości bezpośrednio zależy od trzech czynników:
  • przysłony - im bardziej domknięty obiektyw, tym większa głębia
  • ogniskowej - im krótsza, tym większa głębia
  • odległości do fotografowanego przedmiotu - im mniejsza, tym mniejsza głębia
a pośrednio od rozmiarów matrycy czy filmu. Skojarzenie niewielkiej głębi z profesjonalnym sprzętem jest uzasadnione. Zaawansowane aparaty dysponujące dużymi matrycami z założonymi jasnymi obiektywami umożliwiają praktycznie pełną kontrolę nad głębią - w zależności od decyzji fotografa w skrajnych przypadkach głębia może mieć mniej niż centymetr albo wszystkie plany mogą być ostre. (więcej szczegółowych informacji na ten temat można znaleźć w artykule "Z notatnika optyka: Głębia ostrości")

Użytkownicy typowych aparatów kompaktowych, a tym bardziej smartfonów nie mają takiej swobody w komponowaniu kadrów. Ograniczają ich niewielkie matryce i ciemne obiektywy. Oczywiście umiejętnie grając planami (fotografowany obiekt bardzo blisko, drugi plan mocno oddalony) najczęściej można lekko rozmyć tło, ale to tylko namiastka kontroli nad głębią.

Typowy aparat kompaktowy ma na pokładzie matrycę o rozmiarze 1/2,5 cala. Bardziej zaawansowane modele mogą się pochwalić większymi sensorami o rozmiarze 1/1,7 cala. Zdecydowana większość smartfonów ma natomiast mniejsze sensory - 1/3,2 lub 1/3,6 cala. Powierzchnia sensora w smartfonie to około 15 mm kwadratowych, w typowym kompakcie to 28 mm kwadratowych, a w zaawansowanym - około 43 mm kwadratowe. 1-calowa matryca aparatu Sony QX100 o powierzchni około 115 mm kwadratowych nie ma pod tym względem konkurencji. Obraz pada na nią przez obiektyw o nominalnej ogniskowej 10,4 - 37,1 mm i światłosile f/1,8 - 4,9. Taki zestaw parametrów pozwala na pozostawienie w ostrości fotografowanego obiektu i rozmycie tła. Ilustrują to powyższe zdjęcia, pierwsze zrobione smartfonem iPhone 4, drugie aparatem Sony QX100 sparowanym z tym samym iPhonem. Różnica jest widoczna mimo tego, że kadr wcale nie sprzyja rozmyciu tła (drugi plan jest stosunkowo blisko pierwszego). Na poniższych zdjęcia widać co się dzieje, gdy zbliżymy się do fotografowanego obiektu i jednocześnie zadbamy o to, by drugi plan był odpowiednio daleko. W przypadku aparatu Sony QX100 nie ma żadnego problemu aby całkowicie rozmyć tło.

Aby móc w pełni zapanować nad możliwościami aparatu trzeba jeszcze skorzystać z odpowiedniego trybu fotograficznego. Sony QX100 ma tryb A, nazywany preselekcją przysłony. Użytkownik decyduje w nim o przysłonie, a aparat ustawia wszystkie pozostałe parametry tak, aby uzyskać prawidłową ekspozycję. Zgodnie z tym co pisaliśmy wyżej, im mniejsza liczba przysłony (czyli im bardziej otwarty obiektyw), tym głębia mniejsza. Zwiększenie liczby przysłony (domknięcie obiektywu) powoduje zwiększenie głębi ostrości, co może być bardzo przydatne przy fotografowaniu krajobrazu czy architektury.

Kontrolowana głębia ostrości to jeden z podstawowych elementów kompozycji fotograficznej, pomaga ukryć to co w kadrze nieistotne i podkreślić temat zdjęcia. Duża matryca i jasny obiektyw Sony QX100 daje w tej materii coś, czego nie może dać zdecydowana większość smartfonów, a nawet zaawansowanych kompaktów.

Produkt dostępny w sklepach FOTOJOKER.

Natura, miejsca, ludzie, czyli najlepsze zdjęcia z konkursu National Geographic Photo Contest 2018
7 Gru 2018
Poznaliśmy wyniki tegorocznej edycji National Geographic Photo Contest. Finałowa galeria to zarówno piękne kadry, jak i przykład niszczącej działalności człowieka. Zobaczcie zwycięskie zdjęcia.
1
Oto wyniki Leica Street Photo 2018 - zobacz najlepsze polskie zdjęcia uliczne
28 Lis 2018
Dobiegła końca 8. edycja konkursu fotografii ulicznej organizowanego przez Leikę. Głównego zwycięzcę poznamy jutro, a już teraz możemy oglądać kompletną galerię finalistów.
4
Kalendarz Lavazza 2019 - natura jako sztuka w nowej, oryginalnej odsłonie
22 Lis 2018
4 kontynenty, 6 wyjątkowych instalacji artystycznych, kobiecie spojrzenie. Tak w skrócie można opisać najnowszą, zaskakująca edycję kalendarza Lavazza, za której sterami stanęła związana z National Geographic, sześciokrotna laureatka nagrody WPP Ami Vitale.
0
Natura na luzie, czyli nagrodzone zdjęcia w Comedy Wildlife Photography Awards
22 Lis 2018
Już po raz czwarty poznaliśmy laureatów Comedy Wildlife Photography Awards 2018 - jednego z najbardziej oryginalnych konkursów, ukazujących świat zwierząt w niecodziennej odsłonie.
0