Sony QX100 - głębia ostrości

Sony QX100 ma dużą matrycę i jasny obiektyw, co daje ogromną przewagę nad większością smartfonów i kompaktów na rynku. Dzięki tym elementom użytkownik QX100 może lepiej panować nad głębią ostrości.
Niewielka głębia ostrości i efektownie rozmyte tło to elementy, które w ocenie wielu amatorów fotografii przesądzają o "profesjonalnym" charakterze zdjęcia. Głębia ostrości bezpośrednio zależy od trzech czynników:
  • przysłony - im bardziej domknięty obiektyw, tym większa głębia
  • ogniskowej - im krótsza, tym większa głębia
  • odległości do fotografowanego przedmiotu - im mniejsza, tym mniejsza głębia
a pośrednio od rozmiarów matrycy czy filmu. Skojarzenie niewielkiej głębi z profesjonalnym sprzętem jest uzasadnione. Zaawansowane aparaty dysponujące dużymi matrycami z założonymi jasnymi obiektywami umożliwiają praktycznie pełną kontrolę nad głębią - w zależności od decyzji fotografa w skrajnych przypadkach głębia może mieć mniej niż centymetr albo wszystkie plany mogą być ostre. (więcej szczegółowych informacji na ten temat można znaleźć w artykule "Z notatnika optyka: Głębia ostrości")

Użytkownicy typowych aparatów kompaktowych, a tym bardziej smartfonów nie mają takiej swobody w komponowaniu kadrów. Ograniczają ich niewielkie matryce i ciemne obiektywy. Oczywiście umiejętnie grając planami (fotografowany obiekt bardzo blisko, drugi plan mocno oddalony) najczęściej można lekko rozmyć tło, ale to tylko namiastka kontroli nad głębią.



Typowy aparat kompaktowy ma na pokładzie matrycę o rozmiarze 1/2,5 cala. Bardziej zaawansowane modele mogą się pochwalić większymi sensorami o rozmiarze 1/1,7 cala. Zdecydowana większość smartfonów ma natomiast mniejsze sensory - 1/3,2 lub 1/3,6 cala. Powierzchnia sensora w smartfonie to około 15 mm kwadratowych, w typowym kompakcie to 28 mm kwadratowych, a w zaawansowanym - około 43 mm kwadratowe. 1-calowa matryca aparatu Sony QX100 o powierzchni około 115 mm kwadratowych nie ma pod tym względem konkurencji. Obraz pada na nią przez obiektyw o nominalnej ogniskowej 10,4 - 37,1 mm i światłosile f/1,8 - 4,9. Taki zestaw parametrów pozwala na pozostawienie w ostrości fotografowanego obiektu i rozmycie tła. Ilustrują to powyższe zdjęcia, pierwsze zrobione smartfonem iPhone 4, drugie aparatem Sony QX100 sparowanym z tym samym iPhonem. Różnica jest widoczna mimo tego, że kadr wcale nie sprzyja rozmyciu tła (drugi plan jest stosunkowo blisko pierwszego). Na poniższych zdjęcia widać co się dzieje, gdy zbliżymy się do fotografowanego obiektu i jednocześnie zadbamy o to, by drugi plan był odpowiednio daleko. W przypadku aparatu Sony QX100 nie ma żadnego problemu aby całkowicie rozmyć tło.



Aby móc w pełni zapanować nad możliwościami aparatu trzeba jeszcze skorzystać z odpowiedniego trybu fotograficznego. Sony QX100 ma tryb A, nazywany preselekcją przysłony. Użytkownik decyduje w nim o przysłonie, a aparat ustawia wszystkie pozostałe parametry tak, aby uzyskać prawidłową ekspozycję. Zgodnie z tym co pisaliśmy wyżej, im mniejsza liczba przysłony (czyli im bardziej otwarty obiektyw), tym głębia mniejsza. Zwiększenie liczby przysłony (domknięcie obiektywu) powoduje zwiększenie głębi ostrości, co może być bardzo przydatne przy fotografowaniu krajobrazu czy architektury.


Kontrolowana głębia ostrości to jeden z podstawowych elementów kompozycji fotograficznej, pomaga ukryć to co w kadrze nieistotne i podkreślić temat zdjęcia. Duża matryca i jasny obiektyw Sony QX100 daje w tej materii coś, czego nie może dać zdecydowana większość smartfonów, a nawet zaawansowanych kompaktów.

Produkt dostępny w sklepach FOTOJOKER.
słowa kluczowe:
 
Komentarze
Polecane artykuły
Odkryj nieznane piękno świata w mikroskali na zdjęciach zwycięzców Nikon Small World 2018
15 Paź 2018
Konkurs Nikon Small World już od 1975 roku nagradza najlepsze zdjęcia tego, czego nie jesteśmy w stanie dostrzec gołym okiem. Zobaczcie najlepsze fotografie mikroskopowe tego roku. Polak wśród wyróżnionych.
0
Jacob Aue Sobol: „Gdy patrzę dziś na swoje aparaty, nawet nie chcę ich dotykać”
4 Paź 2018
O powodach odwieszenia aparatu na kołek, nowych początkach i łowieniu ryb, z fotografem Magnum Jacobem Aue Sobolem rozmawia Joanna Kinowska.
0
Michael Kowalczyk: „Fotografia jest niewyczerpanym źródłem wyzwań“
3 Paź 2018
Michael Kowalczyk urodził się w 1979 roku we Wrocławiu. Dziesięć lat później jego rodzina wyemigrowała do Niemiec, skąd Kowalczyk zaczął podróżować po całym świecie. Dziś z aparatem w ręku uwiecznia napotkane na całym globie sytuacje, promując jednocześnie fotografię uliczną.
0
Fotografie blokowisk z Radomia promują Apple. Rozmawialiśmy z ich autorem Patrykiem Wikalińskim
2 Paź 2018
- Próbuję za pomocą koloru i perspektywy zmieniać rzeczywistość - mówi pochodzący z Radomia Patryk Wikaliński, który został wyróżniony przez firmę Apple. Jego seria minimalistycznych, utrzymanych w pastelowych barwach zdjęć radomskich blokowisk, jest częścią kampanii „Shot on iPhone”. Zapytaliśmy autora zdjęć, jak to się stało, że technologiczny gigant dostrzegł jego twórczość.
0