Nikon D4 - filmowanie

0
Michal Grzegorczyk
3 Kwiecień 2012
Artykuł na: 4-5 minut
Filmowanie lustrzankami zaczęło się od Nikona D90. Nowe profesjonalne korpusy tego producenta - D4 i D800 - robią to tak dobrze, że w wielu zastosowaniach mogą wyręczyć profesjonalne kamery.

Gdy w cyfrowych lustrzankach pojawiła się funkcja "live view" było jasne, że prędzej czy później będą one mogły również rejestrować filmy. Pierwszym filmującym modelem był Nikona D90 i od jego premiery praktycznie wszystkie nowe lustrzanki mają taką funkcjonalność. Okazało się, że mają one dużą przewagę jakościową nad amatorskimi, a nawet półprofesjonalnymi kamerami wideo. W takich kamerach ograniczeniem jest niewielki przetwornik oraz niewymienna optyka. Duże matryce lustrzanek oferują doskonałą jakość obrazu praktycznie w dowolnych warunkach oświetleniowych (różnica w jakości jest szczególnie widoczna podczas filmowania z niewielką ilością światła, przy użyciu wysokiej czułości) oraz niewielką głębię ostrości obrazu. Wymiennie obiektywy pozwalają w kilka chwil dostosować sprzęt do potrzeb konkretnej sceny - w przypadku tanich kamer w najlepszym wypadku można użyć konwertera optycznego.


Nikon D4 (a także D800) oferuje wyjątkowo zaawansowane funkcje filmowe. Nagrywanie rozpoczyna się osobnym, dedykowanym do tego celu przyciskiem. Aparat potrafi zarejestrować bez przerw 29 minut i 59 sekund materiału w formacie MOV (kodowanie H.264/MPEG-4 AVC) w następujących rozdzielczości:
  • 1920 x 1080 pikseli (Full HD) z prędkościami 30, 25 i 24 klatek na sekundę
  • 1280 x 720 pikseli (HD) z prędkościami 60, 50, 30 i 25 klatek na sekundę
  • 640 x 424 pikseli z prędkościami 30 i 25 klatek na sekundę
Procesor Expeed 3 gwarantuje zminimalizowanie efektu "rolling shutter", pojawianie się szumów i artefaktów. Warto jeszcze w tym miejscu wspomnieć o funkcji redukcji migotania powodowanego przez lampy wyładowcze: świetlówki, monitory kineskopowe, która w Nikonie D4 ma pozycję "Auto".


O poważnym podejściu japońskiego producenta do tematu wideo świadczy też obecność ustawień indywidualnych dla filmów. Użytkownik może wybrać rolę spustu migawki w trakcie filmowania:
  • wykonywanie zdjęć w dużej rozdzielczości z zatrzymaniem filmowania
  • wykonywanie zdjęć bez zatrzymania filmowania w rozdzielczości 2 megapikseli
  • uruchomienie podglądu na żywo oraz rozpoczęcie/zakończenie filmowania, co daje możliwość użycia do tego zdalnego sterowania
Przycisk funkcyjny "Fn" może służyć do wprowadzania i oznaczania indeksów ułatwiających nawigację po nagranym materiale.

rozdzielczość Full HD osiągana z wykorzystaniem różnych fragmentów matrycy

Projektanci Nikona D4 dobrze wykorzystali atut dużej matrycy. Aparat nie tylko nagrywa filmy o świetnej jakości nawet przy minimalnym oświetleniu, ale także pozwala na "wycięcie" fragmentu sensora i korzystanie tylko z jego części. Dostępny jest format DX (a więc można korzystać z niepełnoklatkowych obiektywów Nikkor), ale również format korzystający jedynie ze środkowego prostokąta o wymiarach 1920 x 1080 pikseli. W tym trybie, bez utraty jakości, ekwiwalent ogniskowych zwiększa się o mnożnik 2,7-raza. Dzięki temu stosunkowo popularnym i poręcznym teleobiektywem Nikkor 70-200 milimetrów można filmować z kątem widzenia odpowiadającym obiektywowi o ogniskowej 540 milimetrów z zachowaniem normalnej jakości obrazu.


Nikon D4 może być narzędziem profesjonalistów. Do aparatu można podłączyć za pomocą portu HDMI zewnętrzną nagrywarkę i nagrywać na nią nieskompresowany materiał wideo w formatach Apple ProRes. Rewolucję stanowi też możliwość kontroli nagrywanego dźwięku, co do tej pory było piętą achillesową filmujących lustrzanek.


D4 ma wejście mikrofonowe (można na przykład użyć systemowego mikrofonu ME-1), a także umożliwia manualne ustawienie poziomu dźwięku z podglądem na ekranie LCD. Dzięki temu bez problemu można prawidłowo zarejestrować nawet bardzo głośne dźwięki. Wśród złącz znalazło się wyjście słuchawkowe, które dodatkowo ułatwia monitorowanie poziomu głośności.


Jest jeszcze jeden powód, dla którego profesjonalna lustrzanka Nikona spodoba się kreatywnym twórcom. To możliwość tworzenia efektu "time-lapse", czyli filmów poklatkowych, które idealnie nadają się do prezentowania zjawisk zachodzących na tyle wolno, że nagranie ich tradycyjną metodą jest praktycznie niemożliwe (klasyczny przykład to rozwijający się kwiat). Nikon D4 rejestruje klatki w ustalonych odstępach czasu, a następnie zapisuje je jako film i odtwarza z normalną prędkością. Umiejętne dobranie interwału i czasu zapisu pozwala przyspieszyć czas od 24 do 36000 razy.

Słowa kluczowe:
Komentarze
Więcej w kategorii: Poradniki
Nie wiesz jaki film wybrać? Strona Filmtypes rozwieje twoje wątpliwości
Nie wiesz jaki film wybrać? Strona Filmtypes rozwieje twoje wątpliwości
Na początku przygody z fotografią analogową zorientowanie się w dostępnych materiałach i ich właściwościach może przysporzyć bólu głowy. Z pomocą przychodzi nowa...
61
0
Brak ci motywacji? Oto 29 porad od najbardziej wpływowych fotografów w branży
Brak ci motywacji? Oto 29 porad od najbardziej wpływowych fotografów w branży
Gdybyś miał najważniejszą radę odnośnie pracy fotografa, co by to było? Takie pytanie fotograf Taylor Jackson zadał jednym z najbardziej rozpoznawalnych współczesnych...
63
0
Wybierasz się na zasłużony urlop? Oto sprzętowe pomysły i praktyczne sztuczki, które warto rozważyć
Wybierasz się na zasłużony urlop? Oto sprzętowe pomysły i praktyczne sztuczki, które warto rozważyć
Letni sezon to czas podróży, odkrywania odległych miejsc i… fotografowania. Dlatego przygotowaliśmy kilka praktycznych porad oraz zestawienie przydatnych akcesoriów,...
3
0
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (3)