"Jestem na TAK", czyli fotografia ślubna w praktyce - część 4: wesele

Autor: Michal Grzegorczyk

11 Styczeń 2011
Artykuł na: 9-16 minut
Zapraszamy na ostatnią część cyklu poświęconego fotografii ślubnej. Autorzy - fotografowie z Bujak Studio - skupili się tym razem na zabawie weselnej. Rady mogą się przydać zarówno amatorom poproszonym o zdjęcia przez rodzinę czy przyjaciół, jak i tym, którzy z fotografią ślubną wiążą swoją zawodową przyszłość.

Ostatnim opisywanym przez nas elementem reportażu ślubnego jest zabawa weselna. Jest to etap dosyć trudny, wymagający od fotografa doświadczenia oraz odpowiedniego sprzętu.

Ważne detale

Postaraj się być na miejscu zabawy weselnej przed Młodymi. Da Ci to możliwość sfotografowania sali weselnej czekającej na przybycie gości. Zwróć uwagę na detale. Czasami zdjęcia elementów wystroju wyrażą więcej niż szeroki kadr przedstawiający całą salę. Czekając na parę młodą, postaraj się uwiecznić tabliczki z ich imionami, kieliszki czekające na gości wypełnione szampanem, eleganckie elementy wystroju sali, apetycznie zaprezentowane przekąski czy obsługę oczekującą gości. Fotografując postaraj się operować na małej głębi ostrości, tak aby wydobyć pierwszy plan z rozmazanym tłem. Pomocne okażą się szkła takie jak: 50mm f/1,8, 35mm f/2 czy 85mm f/1,4.

Chleb i sól

Kiedy para przybędzie na salę czeka Cię jeden z ważniejszych momentów całego dnia - przywitanie chlebem i solą. Upewnij się, że masz założony szeroki obiektyw, tak aby uwiecznić na zdjęciu rodziców i parę młodą. My zazwyczaj jesteśmy uzbrojeni w obiektywy od 24 mm do 35mm. Użycie zbyt szerokiego obiektywu, typu 16mm czy 20mm może zbytnio przerysować kadr. Znajdź dogodne dla siebie miejsce, mając na uwadze, że zaraz po przywitaniu młodzi będą rzucać kieliszkami za siebie. Polecamy kadr zaa pleców rodziców aby uchwycić twarze młodych, lub zza pary młodej aby uchwycić kieliszki w locie. Bądź przygotowany na szybki ruch - przejdź na tryb zdjęć seryjnych tak abyś mógł później wybrać najlepsze ujęcie.

Zdjęcie grupowe

Przybycie młodej pary oraz gości na miejsce wesela stwarza jeden z lepszych momentów aby uwiecznić wszystkich. Postaraj się stanąć wyżej niż cała grupa, lub odwrotnie - poproś zgromadzonych o ustawienie się na schodach. Młodych ustaw w centrum kadru. W zebraniu i ustawieniu gości niezbędna może okazać się pomoc dj'a, wodzireja lub świadków. Aby mieć pewność, że wszyscy na zdjęciu będą widoczni, poproś gości by stanęli tak, aby każdy widział ciebie. Tuż przed naciśnięciem spustu migawki ostrzeż zgromadzonych o tym że właśnie robisz zdjęcie. Będziesz miał wtedy pewność, że duża liczba osób będzie miała otwarte oczy. Zdjęcie grupowe to szeroki plan. Z pomocą przyjdą nam obiektywy o ogniskowych pomiędzy 20 a 35 mm.

Pierwszy taniec

Pierwszy taniec rozpoczyna etap zabaw gości. Przed jego rozpoczęciem dowiedz się do jakiego utworu muzycznego oraz jaką choreografię przygotowała para młoda. Ustal też z dj'em jakie światła będą wykorzystywane. Na początku polecamy stosować szerokie kadry, potem radzimy przerzucić się na węższe szkła. Szersze kadry pomogą uzyskać ostre zdjęcia, przy wąskich szczególną uwagę zwracaj na czas naświetlania. Pamiętaj aby skrócić czas przy szybszych tańcach.

Staraj się nie stać miejscu, fotografuj parę pod różnymi kątami. Jeżeli goście dość ciasno oplatają tańczącą parę, dobrym wyjściem z sytuacji jest wejście na krzesło lub podwyższoną scenę, tak aby mieć łatwiejszy dostęp do pary. Nie zapomnij ustawić ostrości na twarze gości podziwiających pierwszy taniec. Wzruszenie rodziców uwiecznione na zdjęciu będzie cenną pamiątką tego momentu.

Ustawienia aparatu i lamp

Fotografowanie zabaw weselnych nie należy do najłatwiejszych. Wszystko zależy od ilości i rodzaju światła zastanego oraz dyskotekowego. Tak jak pisaliśmy w poprzednich odcinkach nie jesteśmy zwolennikami używania lamp błyskowych.

Masz do wyboru trzy najważniejsze tryby pracy aparatu:

  • tryb preselekcji czasu
  • tryb preselekcji przesłony
  • tryb manualny

Podczas fotografowania najczęściej używamy trybu manualnego, ponieważ daje on pełną kontrolę praktyczne nad wszystkim. Przy ciągle zmieniającym się oświetleniu dyskotekowym masz gwarancję, że Twoje ustawienia czasu oraz przesłony oddadzą w kadrze klimat momentu oraz sali, nawet gdy zdjęcia będą lekko niedoświetlone. Wybierając inne tryby nie masz wpływu na czas czy przesłonę jaką wybierze za Ciebie "puszka". Wybierając tryb manualny nie zapominaj o systematycznym sprawdzaniu na wyświetlaczu rezultatów Twojej pracy.

Kolorowe i ciągle zmieniające się światła to zmora fotografów, także jeżeli chodzi o balans bieli. Polecamy fotografować w formacie pliku RAW. W czasie post-processingu daje on nieopisaną swobodę w ustawieniu odpowiedniej kolorystki zdjęcia.

Nauczeni doświadczeniem, możemy śmiało napisać, że przy fotografowaniu tańców weselnych bez użycia lampy, chcąc uzyskać wyraźne zdjęcia, nie powinniśmy ustawiać czasu naświetlania poniżej 1/250 sekundy. Jeżeli chcesz zachować jakość oraz ostrość zdjęcia nie używaj też czułości ISO wyższej niż 1600. W lustrzankach Nikona (na których pracujemy) z pomocą przychodzi funkcja preselekcji ustawień, gdzie z łatwością możemy zdefiniować wartości czasu oraz ISO, których aparat nie może przekroczyć. Pracując z lampą oczywiście możemy wydłużyć zaproponowany przez nas czas, ale o tym napiszemy w dalszej części artykułu.

Fotografując tańce zawsze radzimy eksperymentować. Jest to ten element podczas całego reportażu weselnego, kiedy masz więcej czasu, aby dokładnie i na spokojnie zdefiniować ustawienia aparatu oraz lampy.

Do najczęściej wykorzystywanych zabiegów pracy z lampą należą:

  • wydłużenie czasu naświetlania, tak aby zamrozić pierwszy plan a tło pozostawić rozmyte,
  • odbijanie błysku flesza od ścian bocznych czy od podłogi,
  • używanie wielu fleszy ustawionych w rożnych częściach sali (tu także w lustrzankach Nikona z pomocą przychodzi nam funkcja bezprzewodowego wyzwalania błysku za pomocą błysku lampy ustawionej jako główna).

Każdy z powyższych zabiegów pozwoli uciec od nieciekawych, płaskich zdjęć z lampą.

Kiedy sala weselna obfituje w kolorowe światła dyskotekowe, masz więcej okazji do eksperymentowania. Fotografując pod światło bez użycia flesza możesz uzyskać pełne magii zdjęcia przedstawiające kontury bawiących się osób. Możesz także delikatnie posilić się światłem z lampy aby rozjaśnić sylwetki i twarze fotografowanych osób.

Odwrotną sytuacją jest fotografowanie ze światłem. Będziesz jednak musiał wykazać się refleksem, aby złapać ten krótki moment, w którym błyskające światło dyskotekowe rozjaśni sylwetki bawiących się osób. Pamiętaj, aby w takich warunkach fotografować w trybie manualnym. Pozostałe tryby nie zdadzą egzaminu przy ciągłych zmianach natężenia i koloru światła.

Emocje a światło

Pracując wśród tańczących gości musisz mieć oczy dookoła głowy. Wyławiaj emocje, niebanalne sytuacje, romantyczne i wzruszające momenty. Traktuj oświetlenie, jako narzędzie podkreślające klimat danej chwili. Wykorzystuj delikatne snopy światła padające na wtuloną w siebie parę. Kolorowe światła pomogą wyeksponować zabawę, energię i radość malującą się na twarzach gości.

Oczepiny i tort

Podczas oczepin wokół panny młodej czy pana młodego goście mogą tworzyć krąg, który może utrudniać dostęp do młodych. Radzimy dwa wyjścia z sytuacji: stań w środku i używając szerokiego szkła fotografuj na pierwszym planie młodego czy młodą z tłem wirujących gości, albo przygotuj sobie krzesło i fotografuj zza "kręgu" z góry. Pamiętaj aby przejść na tryb zdjęć seryjnych, tak aby uwiecznić lecącą muchę lub welon.

Na chwilę przed tym, gdy na salę wjedzie tort weselny najczęściej nastaje kompletna ciemność. Tort przyozdobiony racami świetlnymi wjeżdża zazwyczaj na środek sali. Poproś młodych, aby stanęli blisko tortu, tak żeby światło rac ich oświetlało. Dzięki temu nie będziesz musiał używać lampy błyskowej, a Twoje zdjęcie nabierze niepowtarzalnego klimatu. Fotografuj parę kiedy razem kroją tort i częstują nim gości.

Ogólne wskazówki

Nie bój się stosować skośnych kadrów. Nadadzą one zdjęciom bardziej dynamiczny odbiór. Staraj się opowiadać historie zdjęciami przy użyciu wielu planów. Nie zawsze pierwszy plan jest najważniejszy - ostrość skierowana na drugi plan może być ciekawsza.

Przed weselem lub w czasie jego trwania uprzedź parę młodą, że nie możesz zagwarantować, że wszyscy goście będą uchwyceni na zdjęciach. Jest to niemożliwe, zwłaszcza, jeśli na zabawie jest kilkuset gości. Spytaj młodych, czy są osoby, bez których nie wyobrażają sobie albumu ślubnego. Dla fotografa zdjęcia "pozowane" z babcią czy chrzestną może nie są ulubionym rodzajem fotografii, jednak nie każde zdjęcie musi mieć walory artystyczne, aby było dla młodych ważną pamiątką z tego wyjątkowego dla nich dnia.

Gdy już przebrnąłeś przez wszystkie elementy zabawy weselnej i powoli myślisz o powrocie do domu bogaty w znakomite kadry, nie zapomnij o sfotografowaniu miejsca wesela z zewnątrz. Najlepiej, jeśli uda Ci się uchwycić nazwę miejsca, w którym odbywa się zabawa. Statyw pomoże Ci oddać nastrojowe oświetlenie.

Zanim spakujesz się i zbierzesz do domu na zasłużony odpoczynek, koniecznie pożegnaj się z Parą Młodą i podziękuj za wspólnie spędzony czas. Jeśli jeszcze nie złożyłeś młodym życzeń będziesz miał ku temu ostatnią okazję!

Ponieważ to ostatni odcinek naszego poradnika chcielibyśmy również skorzystać z okazji i życzyć Wam wszystkim przyjemności z robienia zdjęć ślubnych. Wasza pasja i zaangażowanie będą widoczne na każdym zdjęciu. Jeśli jej zabraknie zdjęcia to zdemaskują. Dlatego bawcie się fotografią, szukajcie nowych miejsc na plenery, rozwijajcie się, eksperymentujcie. Życzymy Wam cudownych par i samych niesamowitych kadrów w sezonie 2011! Dziękujemy że byliście z nami.

Ewa i Józek Bujak

Zdjęcia i tekst: Bujak Studio

Skopiuj link
Słowa kluczowe:
Komentarze
Więcej w kategorii: Poradniki
Jak zrobić oryginalne zdjęcie na walentynki? Zapytaliśmy ChatGPT
Jak zrobić oryginalne zdjęcie na walentynki? Zapytaliśmy ChatGPT
Nadal myślisz, że najlepszym pomysłem na walentynkowe zdjęcie jest serce narysowane na zaparowanej szybie? Zobaczcie, co na ten temat ma do powiedzenia sztuczna inteligencja.
4
Oświetlenie filmowe w fotografii portretowej - GlareOne LED 300 BiColor D w praktyce
Oświetlenie filmowe w fotografii portretowej - GlareOne LED 300 BiColor D w praktyce
Filmowo-fotograficzny świat nie mógłby istnieć bez światła. W tym artykule fotograf Piotr Werner na przykładzie lamp GlareOne 300 BiColor D pokazuje trzy filmowe ustawienia...
12
Jak wybrać kartę pamięci – pojemną, szybką, niekoniecznie drogą
Jak wybrać kartę pamięci – pojemną, szybką, niekoniecznie drogą
Wybór nośnika pamięci zależy nie tylko od tego, jaki typ kart akceptuje nasz aparat, kamera lub dron, ale także, a może przede wszystkim, od rodzaju materiałów, jakie za pomocą tych urządzeń...
19
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (1)