"Jestem na TAK", czyli fotografia ślubna w praktyce - część 1: w kościele

Zaczynamy nowy cykl artykułów poradnikowych poświęconych fotografii ślubnej. Doświadczeni fotografowie z Bujak Studio - autorzy cyklu - przygotowali zestaw praktycznych rad i wskazówek, które mogą się przydać zarówno amatorom poproszonym o zdjęcia przez rodzinę czy przyjaciół, jak i tym, którzy z fotografią ślubną wiążą swoją zawodową przyszłość.


Fotografowanie ceremonii zaślubin to jeden z najważniejszych etapów pracy fotografa podczas całodniowego reportażu ślubnego. Jednocześnie jest to etap trudny, wymagający odpowiedniego doświadczenia i przygotowania ze strony fotografa - w umiejętności oraz odpowiedni sprzęt.

Czynniki wpływające na jakość zdjęć
Sesje w kościele mogą być wyzwaniem ze względu na warunki jakie tam zastaniemy. Oświetlenie, ogólny wygląd kościoła, kolory ścian, wysokość stropu, miejsce gdzie siedzi Para Młoda i dostęp do niego. To wszystko będzie miało wpływ na jakość naszych zdjęć i różnorodność kadrów.

Niemałe znaczenie będzie też miał fakt, czy duchowny, który będzie prowadził mszę da nam swobodę w poruszaniu się po kościele. Czy trafimy na kamerzystę, który będzie respektował nie tylko swoje, ale również i nasze potrzeby. Czy w końcu nie okaże się, że poza nami jest jeszcze w kościele spora gromadka fotografów "z małpkami", którzy będą chcieli wykazać się refleksem podczas przysięgi młodych i w kluczowej chwili wyskoczą przed Twój obiektyw.


Podczas ślubu bywają momenty stresujące i nieprzewidywalne. Presja czasu i świadomość niepowtarzalności chwil podczas ceremonii mogą potęgować wasze obawy. Dlatego warto dobrze przygotować się do każdej ceremonii. Wolna głowa i pewność siebie sprawią, że będziecie bardziej kreatywni, wasze zdjęcia ciekawsze a Para Młoda zadowolona. I oto chodzi.

JAK SIĘ PRZYGOTOWAĆ

Warunki w kościele - niezbędny sprzęt, ustawienia aparatu

Wcześniej poznaj kościół

Warto, abyś przyjechał do kościoła przed Parą Młodą. Poznaj jego zakamarki, sprawdź jakie Ci będzie dawał możliwości. Zobacz, gdzie będzie siedziała Para Młoda, czy będą siedzieć blisko siebie, czy moment zaślubin będzie łatwo dostępny. Jeśli korzystasz z lampy błyskowej, upewnij się, że będziesz mógł odbić błysk od którejś ze ścian. Zapoznaj się z oświetleniem kościoła - czy będziesz miał możliwość korzystać z naturalnych smug światła wpadających przez witraże, jakiego koloru są ściany i jaki "white balance" ustawić z związku z tym. Ustawiony na auto nie do końca może zdawać egzamin. Spróbuj preselekcji robiąc zdjęcie jasnej białej powierzchni lub ustaw balans używając temperatury Kelwina. Często inny balans może być przydatny w miejscu samych zaślubin, a inny przy obszarze wyjścia z kościoła. Przydatna okazuje się wtedy możliwość zapisywania własnych ustawień balansu bieli w funkcjach aparatu.


Zaopatrz się w odpowiedni sprzęt
Ciemny kościół
to zmora każdego fotografa, ale jest możliwa do pokonania również dzięki wyposażeniu w odpowiedni sprzęt. Podczas naszej pracy korzystamy z aparatów pełno klatkowych D700 firmy Nikon, których wysokie wartości czułości ISO są w pełni użyteczne, oraz z jasnych stałoogniskowych obiektywów (24mm@1.4, 35mm@2.0, 50mm@1.8, 85mm@1.4) Dają one możliwość skrócenia czasu potrzebnego do zarejestrowania zdjęcia, a także użycia niższego ISO. Dodatkowo w naszej torbie można znaleźć 16mm@2.8 fisheye, teleobiektyw 70-200@2.8 VR oraz 2 lampy błyskowe SB-900 Speedlight.


Porozmawiaj z księdzem
Warto, abyś przed ceremonią miał możliwość porozmawiać z księdzem. To on jest tu gospodarzem - może się zdarzyć, że będzie Cię traktował jako zło konieczne, ale najczęściej będzie przychylny i pomocny, pod warunkiem, że będziesz respektował zasady obowiązujące w "jego domu". Radzimy zapytać go przed ceremonią czy są jakieś szczególne momenty, podczas których nie życzy sobie fotografowania, czy miejsca gdzie nie powinieneś stać, wchodzić. Może zdarzyć się tak, że będziesz miał pełną dowolność w realizacji swojej wizji reportażu. Niezależnie od wszystkiego zawsze powinieneś pamiętać o odpowiednim - schludnym i w miarę eleganckim stroju, (w którym jednocześnie będziesz czuł się swobodnie i wygodnie) oraz o respektowaniu podstawowych zasad zachowania w kościele takich jak np. wykonywanie znaku krzyża podczas przechodzenia obok ołtarza.


Ważny papierek
Jeśli myślisz poważnie o tym, aby zająć się fotografowaniem ślubów, jak najszybciej powinieneś odbyć kurs z zakresu przygotowania liturgicznego w zakresie fotografowania i filmowania w czasie uroczystości religijnych. Może się zdarzyć, że jeżeli nie wylegitymujesz się zaświadczeniem ukończenia tego kursu, ksiądz nie pozwoli Ci fotografować w kościele. Słyszeliśmy o takich przypadkach.


Dogadaj się z kamerzystą
Jeżeli Parze Młodej towarzyszy także kamerzysta i nie miałeś okazji zapoznać się z nim podczas przygotowań, warto zrobić to przed rozpoczęciem ceremonii. Ustalcie zasady "współpracy" tak, abyście nawzajem nie wchodzi sobie w kadr.

Poznaj "scenariusz" ceremonii
Na kilka dni przed ślubem postaraj się porozmawiać z parą na temat "scenariusza" mszy. Ile czasu będzie trwała, czy pojawią się jakieś specjalne momenty, na które powinniśmy być szczególnie przygotowani. Przed mszą powinniśmy poznać najbliższą rodzinę Państwa Młodych - nie sposób sfotografować wszystkich gości, ale zdjęcia rodziców i dziadków podczas ceremonii powinny się znaleźć w każdym albumie nowożeńców.


Poruszanie się w kościele - obowiązkowe kadry

Tuż przed

Przed rozpoczęciem ceremonii warto zrobić zdjęcie całego pustego kościoła, pustych czekających na parę młodą krzeseł, pisma świętego z pustym kościołem w tle, czy wchodzących powoli gości.

Jeżeli w tym czasie przyjechał już pod kościół Pan młody, warto zająć mu kilka chwil i spróbować złapać kilka kadrów z nim samym i ze świadkiem.


Nie możesz spóźnić się na moment przyjazdu Panny Młodej pod kościół. Postaraj się sfotografować ją przez szybę w samochodzie.Czasami warto w tym momencie ustawić tryb autofokusa na manualny, aby być pewnym, że ostrość jest nie na szybie, a na twarzy głównej bohaterki planu.


Gdy goście zajmą już swoje miejsca w ławach, a Młodzi czekają na przywitanie księdza i wejście do kościoła, często na ich twarzach bardzo wyraźnie pojawiają się emocje... radość, wzruszenie, czasem przerażenie. Warto uchwycić ten moment.


Koniecznie należy zatrzymać w kadrze wejście Panny Młodej prowadzonej do ołtarza przez ojca i reakcję Pana Młodego na widok przyszłej żony. Równie wzruszającym i godnym zatrzymania w obiektywie widokiem są dzieci kroczące przed Parą Młodą z koszyczkami pełnymi płatków róż.


Jeśli pracujesz w parze z drugim fotografem lub asystentem, sfotografuj wchodzącą do kościoła Parę z chóru. Taki kadr polecamy szczególnie w przypadku, gdy Panna Młoda ma długi tren lub welon. Ten kadr jest także często wykorzystywany po zakończeniu ceremonii.

W trakcie
Podczas samej ceremonii staraj się unikać monotonni kadrów. Staraj się przemieszczać po kościele nie zwracając na siebie szczególnej uwagi. Najlepiej podczas momentów ogólnego rozluźnienia, czyli pieśni, podawania sobie dłoni przy przekazywaniu znaku pokoju (ten moment również warto uwiecznić!).



Moment samej przysięgi jest bardzo ważny. Skup się na emocjach jakie okazują nie tylko Państwo Młodzi, ale również ich rodzice i bliscy. Staraj się łapać kadry szerokie, pokazujące cały plan, ale także wąskie, samych twarzy, rąk, obrączek. W czasie przysięgi nie będziesz miał czasu na zmianę szkieł. Warto dlatego zapatrzyć się w dwa aparaty, tak aby do jednego z nich podpięty był obiektyw szerokokątny (np. 24mm), a do drugiego portretowy (np. 85mm). Jeśli fotografujecie w parze, możecie umówić się kto będzie odpowiedzialny za fotografowanie gości, a kto za fotografowanie Pary Młodej. Moment przysięgi trwa krótko, ale jeśli dobrze się do niego przygotujesz może być owocny w przepiękny materiał zdjęciowy.


Warto uwiecznić portrety Młodych po przysiędze. Zwrócić szczególną uwagę na detale takie jak obrączki już na dłoniach Młodych. Gdy Państwo Młodzi wrócą po przysiędze do krzeseł najprawdopodobniej razem spojrzą się na swoją nowa "biżuterię", wymienią też radosne spojrzenia. Są już zrelaksowani, czują ulgę, wcześniejsze zdenerwowanie przeradza się we wspólną radość. Musisz być teraz cierpliwy i czekać z palcem na spuście migawki na odpowiedni moment.


Masz teraz też chwilę, aby udać się na chór i pokazać całą ceremonię z góry. Przechadzając się po kościele staraj się nie zwracać na siebie uwagi, pamiętaj także, aby założyć ciche buty. Gdy fotografujesz gości szczególną uwagę zwracaj na małe dzieci wychylające się z ławek czy biegające po kościele. Bądź czujny i miej oczy naokoło głowy.


Komunia Święta to kolejny ważny moment podczas ceremonii. Będziesz miał możliwość nie tylko sfotografowania Państwa Młodych , ale także rodziców, rodziny i najważniejszych gości. Postaraj się wcisnąć spust migawki zaraz przed przyjęciem komunii tak, aby uchwycić moment wyczekiwania. Ładnym kadrem możemy również chwila, kiedy Ksiądz wręcza Młodym kielich z winem. Pamiętaj także o kadrze modlących się i skupionych już po komunii Młodych. Gdy pozostali goście czekają na przyjecie komunii może uda Ci się wejść przed ołtarz i uchwycić skupionych Młodych z innej perspektywy, z pozostałymi gośćmi przyjmującymi komunie w tle.


Ostatnim ważnym elementem jest wyjście Młodej Pary z kościoła. Pamiętaj, aby nie czekać na kadr już przy samym wyjściu. Lepszym i bezpieczniejszym rozwiązaniem jest poruszanie się ok. dwa metry przed Parą. Oprócz Ciebie, na pewno podobną fotografie będą chcieli zrobić goście. Staraj się być z przodu, przed wszystkimi, używaj szerokich szkieł tak, aby oprócz pary uchwycić ołtarz oraz uśmiechnięte twarze pozostałych osób w tle.


Bardzo ważne jest, aby zmienić ustawienia aparatu zaraz po wyjściu z kościoła. Ustawienia w ciemnym kościele, krótki czas naświetlania, szeroka przesłona na pewno prześwietlą Twoje zdjęcie przed kościołem. Pamiętaj, aby jak najszybciej skrócić czas i zmniejszyć przesłonę, obniżyć wartość ISO tak, abyś był zadowolony ze zdjęcia przedstawiającego wyjście z kościoła szczęśliwej Pary Młodej skąpanej w ryżu,płatkach róż, czy konfetti.

Operację tę może znacznie uprościć świadome użycie opcji aparatu "Automatyczny dobór ISO" (wcześniej ustawiamy maksymalną wartość wartość ISO, której zabraniamy aparatowi przekraczać, oraz najdłuższy czas otwarcia migawki, do którego osiągnięcia aparat będzie określał ekspozycję nie zmieniając ustawionego wcześniej ISO, a dopiero, gdy miałby zostać wybrany dłuższy czas - zamiast tego zmienione zostanie ISO).


Zaraz po wyjściu Para Młoda będzie przyjmować życzenia od gości. Pamiętaj, że pierwsi w kolejności zazwyczaj są rodzice i najbliżsi z rodziny pary. Chwytaj emocje, uściski, wzruszenia. Korzystaj ze słońca, nie bój się fotografować pod słońce, twórz bliki.


JESZCZE TROCHĘ TECHNIKI

W kościele staraj się nie używać lampy błyskowej. Sztuczne światło, spłaszcza obraz, zabiera klimat. Nie ma nic gorszego od biegającego po całym kościele fotografa błyskającego fleszem po oczach. Jeśli musisz - używaj go rozsądnie, odbijając błysk od ścian.

Staraj się jak najczęściej korzystać z trybu manualnego w swoim aparacie. Wymagać to będzie od Ciebie większego skupienia, ale też da o wiele większą możliwość kontrolowania światła w obrazku. Nie ważne jaki tryb pomiaru światła masz ustawiony w korpusie przy trybach preselekcji przesłony czy czasu, ustawienia najzwyczajniej mogą wariować, a ty nie możesz sobie na to pozwolić. Ważne jest także, abyś jak najczęściej spoglądał na wyświetlacz i dostosowywał ustawienia do zastanego otoczenia.


Używaj szerokich otworów przesłony aby uzyskać mała głębię przy detalach i wąskich kadrach. Zwężaj otwór gdy chcesz sfotografować gości czy oddać wieloplanowy kadr.

Pamiętaj o sprawdzeniu pojemności karty przed sama ceremonia. Nie pozwól, aby moment wymiany karty przypadł na najważniejszy moment - przysięgi. Staraj się używać kart o pojemności 8GB.

Dysponując aparatem Nikon D700 i jasnymi szkłami nie będziesz musiał używać statywu czy monopodu podczas ceremonii. Możliwości aparatu pełnoklatkowego oraz jasne szkła na pewno pozwolą Ci pracować bez dodatkowych utrudnień.

PODSUMOWUJĄC...

Unikajmy:

- lampy (płaskie zdjęcia, zakłóca ceremonię)
- rutyny, monotonii i powtarzalności kadrów
- nerwówki i biegania po kościele

Bądźmy:
- przygotowani w odpowiedni sprzęt, pewni siebie i swoich umiejętności
- kreatywni, uważni i cierpliwi
- blisko, ale nie rzucajmy się w oczy



Zdjęcia i tekst: Bujak Studio


słowa kluczowe:
 
Komentarze
Polecane artykuły
Polacy wśród finalistów Urban Photo Awards 2018. Zobaczcie nagrodzone zdjęcia
20 Wrz 2018
Międzynarodowy konkurs fotografii miejskiej Urban 2018 wchodzi w fazę finałową. Poznaliśmy nagrodzone cykle i nazwiska finalistów sekcji pojedynczej. Wśród nich znalazło się aż 5 Polaków.
0
Leica Oskar Barnack Award 2018 - oto zwycięskie prace
18 Wrz 2018
Poznaliśmy wyniki jednego z najbardziej prestiżowych konkursów poświęconych fotografii dokumentalnej. Tegoroczną nagrodę główną Leica Oskar Barnack Award otrzymał belgijski fotograf Max Pinckers. Natomiast wyróżnienie dla wschodzącego talentu powędrowało w ręce pochodzącej z Rosji Mary Gelman. Niestety w tym roku na podium zabrakło Polaków.
1
Fotografia przyrodnicza na luzie. Oto najlepsze zdjęcia z konkursu Comedy Wildlife Photography Awards 2018
17 Wrz 2018
Naturze nie brakuje poczucia humoru! Jeśli nie wierzycie, zobaczcie zdjęcia finalistów konkursu Comedy Wildlife Photography Awards, który od 4 lat nagradza najzabawniejsze zdjęcia przyrodnicze.
1
Eduardo Asenjo Matus: “Na zdjęciach staram się pokazać swoją rzeczywistość”
12 Wrz 2018
Przed wejściem do świata fotografii Chilijczyk Eduardo Asenjo Matus zajmował się malarstwem, ale wkrótce w jego domu zaczęło brakować już ścian do powieszenia obrazów. Dziś jako fotograf mierzy się ze swoją chorobą, starając się opowiedzieć o niej za pomocą zdjęć.
0