"Jestem na TAK", czyli fotografia ślubna w praktyce - część 3: przygotowania

Autor: Michal Grzegorczyk

23 Listopad 2010
Artykuł na: 9-16 minut
Zapraszamy do lektury kolejnej części cyklu poświęconego fotografii ślubnej. W dzisiejszym odcinku fotografowie z Bujak Studio - autorzy cyklu - przygotowali zestaw praktycznych wskazówek dotyczących fotografowania przygotowań do ślubu. Rady mogą się przydać zarówno amatorom poproszonym o zdjęcia przez rodzinę czy przyjaciół, jak i tym, którzy z fotografią ślubną wiążą swoją zawodową przyszłość.

Przygotowania ślubne

Przygotowania ślubne to zazwyczaj bardzo przyjemny etap pracy fotografa ślubnego. Wiąże się z komfortem pracy (możesz korzystać z naturalnego oświetlenia), braku presji czasu oraz możliwości lepszego poznania Pary Młodej oraz najbliższych, towarzyszących jej w tym czasie osób. Przygotowania to również świetna okazja do tego, aby para oswoiła się z Twoją obecnością i podążającym za nią obiektywem. Jeśli para nie decyduje się na zdjęcia w plenerze, to zdarza się, że przygotowania są jedyną okazją do zrobienia pięknych portretów Panny Młodej.

Zanim wsiądziesz do samochodu

Przygotowania zazwyczaj rozpoczynają się około południa. Pamiętaj o tym, aby poza narzędziami pracy zabrać ze sobą wszystkie potrzebne (i sprawdzone na mapie) adresy, telefony do Młodych, suchy prowiant i wodę. Może się zdarzyć, że pierwszy posiłek zjesz dopiero na weselu - w takich sytuacjach kanapka czy słodki baton mogą okazać się zbawienne...

Dojechałeś na miejsce...

Zazwyczaj przygotowania odbywają się w domu lub u rodziców Panny Młodej. Już przy samym wejściu czuć niesamowitą atmosferę tego dnia. Czasem trochę nerwową i podniosłą, ale przyjemną. Jeśli świadkowie lub rodzice zaproponują nam coś do picia lub przekąszenia - skorzystajmy z ich uprzejmości. Nie tylko dlatego aby zaspokoić pragnienie, ale również po to, by złapać pierwszy kontakt z osobami, które uczestniczą w porannych przygotowaniach Młodych. Tylko raz możesz zrobić pierwsze wrażenie - postaraj się aby było jak najlepsze.

Ważne gdzie

Zanim zaczniesz fotografować, rozejrzyj się po mieszkaniu. Znajdź miejsce, w których najchętniej widziałbyś modelkę podczas wykonywania makijażu i zaproponuj je Pannie Młodej. Wizażystce, podobnie jak Tobie, powinno zależeć na dobrym oświetleniu Panny Młodej, tak więc prawdopodobnie Twoja sugestia spotka się z uznaniem.

Detale

Pierwszy etap makijażu Panny Młodej, polegający między innymi na nakładaniu podkładu i pudru, nie musi być przez nas utrwalany w kadrach. Zwłaszcza tych ciasnych, portretowych, które potrafią być bezlitosne i eksponować np. niedoskonałości cery. Warto ten czas wykorzystać zatem na inne kadry - tak zwane detale. Najczęściej fotografowane detale ślubne to:

  • suknia Panny Młodej, garnitur Pana Młodego,
  • ubrania rodziny wywieszone na wieszakach,
  • buty Panny Młodej,
  • wiązanka ślubna,
  • obrączki, pierścionki, biżuteria,
  • spinki do koszuli,
  • bielizna,
  • przybory do makijażu (pędzle, cienie do powiek itp.).

Bardziej oryginalne:

  • lista spraw do załatwienia podczas ślubu rozpisana gdzieś na kartce,
  • play lista utworów muzycznych na wesele,
  • teksty przemówień.

Podczas reportażu ślubnego raczej nie ingerujemy w zastaną rzeczywistość - nie ustawiamy pary i nie prosimy o pozowanie. Ale podczas przygotowań robimy pewne wyjątki - dotyczą one między innymi detali. Przewieszamy suknię, układamy obrączki, ustawiamy buty. Szukamy miejsc, które będą wyglądały szykownie bez elementów zakłócających w postaci przypadkowych przedmiotów. Ważne jest tło i oświetlenie - to one podkreślają wyjątkowość naszych detali.

Do detali najlepiej używać obiektywów makro lub portretowych 50mm@1.8, 85mm@1.4. na maksymalnie otwartej przesłonie.

Czekając na Pannę Młodą

Czekając na moment, w którym Panna Młoda będzie się robiła na bóstwo (lub w tak zwanym międzyczasie), warto uwiecznić w obiektywie to, co dzieję się obok lub poza nią.

Jeśli makijaż Panny Młodej nie jest jeszcze ukończony i niechętnie pozuje nam do obiektywu, a we wnętrzu panuje artystyczny nieład lub dzieje się coś ciekawego, możecie fotografując ją używać obiektywów szerokokątnych (np. 24mm@1.4). Wzrok nie będzie się wtedy skupiał tylko na Pannie Młodej, ale również na tym co w tle...

Bądź kreatywny

Im więcej osób bierze udział w przygotowaniach, tym większa szansa na ciekawy i różnorodny materiał zdjęciowy. Bądź kreatywny i spostrzegawczy:

  • łap jak najwięcej dynamicznych kadrów - mamę prasującą koszulę, golącego się Pana Młodego (jeśli Młodzi przygotowują się razem),
  • chwytaj w kadrze emocje, harmider, wrzawę,
  • szukaj ciekawej perspektywy - wykorzystuj szyby, odbicia, lustra,
  • możesz być obecny przy strojeniu samochodu.

Piękna Panna Młoda

Każda Panna Młoda w dniu ślubu wygląda niezwykle - przygotowania dają niepowtarzalną możliwość uchwycenia tego piękna w obiektywie w najlepszych do tego warunkach technicznych.

Podczas malowania warto sfotografować etapy nakładanie kresek lub cieni, malowania czy przyklejania sztucznych rzęs, malowania ust. Kadry będą ciekawsze jeśli urozmaicą je odbicia Panny Młodej w lusterku. Piękne ujęcia powstają zazwyczaj w momencie, w którym Panna Młoda po skończonym makijażu po raz pierwszy przegląda się w lustrze. Ta chwila trwa krótko i musisz być na nią przygotowany. Na takiej twarzy malują się często bezcenne emocje: zachwyt, wzruszenie i radość.

Podczas fotografowania makijażu panny młodej będziesz miał dużo czasu na to aby zaobserwować i ocenić z jakiej perspektywy prezentuje się ona najkorzystniej. Z wiedzy tej będziesz korzystał nie tylko podczas przygotowań, ale również w czasie kolejnych etapów reportażu ślubnego oraz pleneru.

Kiedy Panna Młoda jest już umalowana, ale jeszcze siedzi na krześle możesz poprosić ją o chwilę "dla reportera". To moment w którym możesz wykorzystać nabytą przed chwilą wiedzę o swojej modelce i ustawić ją względem obiektywu tak , aby wydobyć i podkreślić całe jej piękno.

Jeśli Panna Młoda będzie patrzyła prosto w obiektyw, zdjęcie będzie miało większą siłę wyrazu. Dzieję się tak dlatego, ze odbiorca obrazu instynktownie będzie szukał kontaktu wzrokowego z modelką. Łatwiej nawiązać nam relację z osobą, która na nas patrzy (choćby ze zdjęcia). Jeśli Panna Młoda będzie spoglądała w bok, zdjęcie stanie się bardziej ciekawe, tajemnicze - odbiorca chciałby wiedzieć co wzbudziło zainteresowanie modelki.

Zakładanie sukni

Zanim Panna Młoda zacznie się ubierać ustal z nią w którym momencie będziesz mógł do niej dołączyć - może się zdarzyć, że będziesz obecny przy ubieraniu się Panny Młodej od samego początku lub zostaniesz wpuszczony do pokoju dopiero na moment wiązania sukni.

Staraj się uchwycić moment zakładania halki, sukienki (np. przebijających się przez suknie od dołu rąk Panny Młodej), wiązania sukni, zakładania pończoch, butów i welonu. Warto również sfotografować delikatne i "kobiece" momenty w których Panna Młoda zakłada biżuterię oraz używa perfum, odchylając przy tym nieco do tyłu głowę.

Dokumentując zakładanie sukni używaj naprzemiennie obiektywów wąsko i szerokokątnych w tym obiektywu fisheye 16mm@2.8.

Przygotowania Pana Młodego

Jeśli Para Młoda jest w komfortowej sytuacji i jest fotografowana przez dwóch fotografów - mogą się oni rozdzielić i fotografować parę Młodą w dwóch różnych miejscach. Jeśli narzeczeni szykują się w tym samym miejscu, a Ty fotografujesz w pojedynkę nie przegap takich momentów w przygotowaniach pana młodego jak: golenie, zakładanie koszuli, spinek, muchy lub krawatu.

Przyjazd młodego

Jeśli Pan Młody szykuje się z narzeczoną w tym samym miejscu, rejestruj jak przygląda się przemianie swojej przyszłej żony. Jeśli para szykuje się oddzielnie, postaraj się uwiecznić moment, w którym Pan Młody wchodzi do mieszkania narzeczonej i po raz pierwszy widzi ją w sukni. Ten wyraz twarzy kryje wiele emocji, które trzeba zatrzymać na dłużej. Obserwuj również reakcję osób zebranych w domu - najprawdopodobniej za chwilę Para Młoda pocałuje się, a zebrana wokół rodzina i bliscy ze wzruszeniem się uśmiechną. W tym momencie najlepiej sprawdzi się obiektyw szerokokątny i Twój refleks.

Błogosławieństwo

Zanim Państwo Młodzi uklękną porozmawiaj z nimi lub z rodzicami w jaki sposób zamierzają ustawić się względem światła. Jeśli młodzi mają zamiar klęknąć pod samymi oknami może się okazać, że niezbędne będzie użycie lampy, której zwykle radzimy unikać. Łatwiej będzie porozmawiać z parą i przekonać ją do zmiany ustawienia, w taki sposób, aby zarówno młodzi, jak i rodzice byli chociaż w części oświetleni światłem naturalnym.

Fotografując moment błogosławieństwa staraj się używać dwóch korpusów aparatu. Ten z szerokokątnym obiektywem uchwyci moment święcenia i całowania krzyża, podczas gdy obiektyw portretowy świetnie się sprawdzi, kiedy będziesz chciał podkreślić głębokie emocje i wzruszenie pojedynczych osób.

Podczas błogosławieństwa przejdziesz pierwszy poważny test współpracy z kamerzystą. Koniecznie ustalcie między sobą wcześniej po której stronie Państwa Młodych będziecie stać i w którym momencie ewentualnie będziecie się przemieszczać. Dobrze, jeśli będzie to ta sama strona - unikniecie wchodzenia sobie w kadry.

Wyjście z domu

To ostatni moment przygotowań, który warto uwiecznić w kadrze. Możesz zrobić młodym kilka zdjęć w windzie, na klatce schodowej, kiedy wychodzą z domu i kierują się w stronę samochodu.

Postaraj się uchwycić moment kiedy wsiadają do samochodu i są już w środku. Możesz na chwilę usiąść obok kierowcy i wykonać kilka zdjęć z tej perspektywy, ciekawe również będą zdjęcia wykonane przez szybę.

Bądź:

  • - przyjacielski dla Pary Młodej i wszystkich osób obecnych w domu,
  • - wyłapuj ciekawe sytuacje - staraj się, aby kadry były dynamiczne,
  • - kreatywny i przewidujący.

Unikaj:

  • - monotonii i rutyny

Na koniec zdjęcie udostępnione do downloadu:

Zdjęcia i tekst: Bujak Studio

Skopiuj link
Słowa kluczowe:
Komentarze
Więcej w kategorii: Poradniki
Jak dobrać kabel HDMI do filmowania i streamingu?
Jak dobrać kabel HDMI do filmowania i streamingu?
Jak wybrać kabel HDMI, żeby nie mieć problemów na planie i uzyskać optymalną jakość? W tym poradniku przyglądamy się odpowiednim kablom do filmowania na przykładzie oferty marki...
17
Jak zrobić oryginalne zdjęcie na walentynki? Zapytaliśmy ChatGPT
Jak zrobić oryginalne zdjęcie na walentynki? Zapytaliśmy ChatGPT
Nadal myślisz, że najlepszym pomysłem na walentynkowe zdjęcie jest serce narysowane na zaparowanej szybie? Zobaczcie, co na ten temat ma do powiedzenia sztuczna inteligencja.
4
Oświetlenie filmowe w fotografii portretowej - GlareOne LED 300 BiColor D w praktyce
Oświetlenie filmowe w fotografii portretowej - GlareOne LED 300 BiColor D w praktyce
Filmowo-fotograficzny świat nie mógłby istnieć bez światła. W tym artykule fotograf Piotr Werner na przykładzie lamp GlareOne 300 BiColor D pokazuje trzy filmowe ustawienia...
16
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (1)