Rozdzielczość

Wyniki testu:
Cena / Jakość:
10
Wydajność:
8
Funkcjonalność:
9
Optyka:
9
Budowa:
10
Marka:
Viltrox
Nasza ocena:

94%

Nowy jasny obiektyw superszerokokątny Viltrox AF 16 mm f/1.8 STM FE zamykać ma profesjonalną optykę i ciekawą funkcjonalność w bardzo atrakcyjnym cenowo tubusie. Sprawdziliśmy czy wybierając go nie będziemy musieli chodzić na kompromisy.

Autor: Maciej Luśtyk

24 Lipiec 2023
Artykuł na: 29-37 minut
Spis treści

Rozdzielczość

Na osi poziomej wykresu MTF50 umieściliśmy przysłony, a na osi pionowej pary linii na milimetr. Za przyzwoite wyniki w przypadku 24-megapikselowych matryc uznajemy te powyżej 22-25 pl/mm. Zdjęcia wykonywaliśmy w formacie RAW z uwzględnieniem wszystkich przysłon.

Po autofokusie przychodzi kolej na kolejne bardzo pozytywne zaskoczenie. Jak się okazuje, Viltrox AF 16 mm f/1.8 STM FE jest nie tylko wydajny, ale także zupełnie nie ma się czego wstydzić w zakresie osiągów optycznych. Powiemy nawet więcej - wypada dobrze nawet na tle rynkowej czołówki.

Ostrość na środku kadru jest bardzo dobra już w przypadku nominalnej wartości przysłony, gdzie wynosi około 47 pl/mm i utrzymuje się na podobnym poziomie aż do przysłony f/5.6. W przypadku brzegów jest gorzej, bo przy f/1.8 to już raptem około 27 pl/mm, ale wraz z domykaniem sytuacja mocno się poprawia i już przy f/2.8 uzyskuje zupełnie przyzwoite rezultaty powyżej 30 pl/mm.

Choć najwyższą rozdzielczość w środku kadru przypada na przysłonę f/2.8, gdzie wynosi około 50 pl/mm, tzw. sweet spot nowego Viltroxa przypada na przysłony f/4-f/5.6 gdzie rozdzielczość plasuje się na poziomie 45-48 pl/mm na środku i 37-38 pl/mm na brzegach kadru, oferując nam świetne wyrównane rezultaty na całej powierzchni kadru.

Warto przy tym dodać, że choć wyniki te odbiegają od rekordowych osiągów niektórych natywnych stałek (a nawet zoomów) Sony, to obiektyw ten mieliśmy okazję testować z 24-megapikselowym korpusem A7 III. Gdyby podłączyć go do wysokorozdzielczego modelu A7R IV lub A7R V cały wykres przesunąłby się zapewne o około 10 „oczek” w górę, co stawiałoby obiektyw niedaleko najlepszych szkieł w systemie.

Rozdzielczość w praktyce:

f/1.8

f/2.8

f/4

f/5.6

f/8

f/11

f/16

f/22

f/1.8

f/2.8

f/4

f/5.6

f/8

Jak widzimy, ostrość na brzegach przy szeroko otwartej przysłonie zostawia nieco do życzenia, a powyżej f/8 obiektyw zaczyna wyraźnie "mydlić". Na szczęście w codziennym zastosowaniu pozostanie to praktycznie bez znaczenia, gdyż zdjęcia oglądane w rozmiarach ekranowych czy na odbitkach będą wydawać się idealnie ostre praktycznie w całym zakresie przysłon. Dobrze pokazują nam to poniższe wykresy BxU, wskazujące jak ostre dla ludzkiego oka są poszczególne fragmenty kadru. Wykresy przygotowujemy zarówno dla matrycy, jak i odbitki 20 x 30 cm. W tym pierwszym wypadku odpowiada to oglądaniu zdjęcia w 100-procentowym powiększeniu, w drugim - oglądaniu go w rozmiarach ekranowych, czyli tak jak będzie na nie patrzeć większość odbiorców.

Wartości dla matrycy:

  • poniżej 0-3 - obraz zbyt ostry
  • 3-6 - obraz ostry
  • 6-8 - delikatne rozmycie
  • 8-14 - rozmycie widoczne
  • powyżej 15 - rozmycie nie do przyjęcia

Schemat ostrości dla ogniskowej 16 mm:

Jak widzimy na powyższym wykresie, egzemplarz który trafił do nas na testy nie był idealnie wycentrowany - na niskich przysłonach lewa górny róg kadru jest widocznie mniej ostry od jego pozostałych obszarów. Jak zauważymy na wykresie poniżej, w takim ustawieniu może to być lekko widoczne nawet podczas oglądania zdjęć w rozmiarach ekranowych, jednak już lekkie domknięcie przysłony zupełnie to zniweluje i obraz będzie wydawać się wzorowo ostry aż do najwyższych wartości przysłony. Lekkie mydlenie możemy zauważyć dopiero przy przysłonach rzędu f/16-f/22 jednak z racji tego, że ostrość w tym wypadku w całym kadrze będzie wyrównana, nie będzie to zauważalne dla oglądającego.

Wartości dla odbitki 20 x 30 cm:

  • poniżej 5 - obraz zbyt ostry
  • 5-15 - obraz ostry
  • 15-30 - delikatne rozmycie
  • 30-40 - rozmycie widoczne
  • 40-50 - rozmycie jest denerwujące
  • powyżej 50 - rozmycie nie do przyjęcia

Schemat ostrości dla ogniskowej 16 mm:

Dodaj ocenę i odbierz darmowy e-book
Digital Camera Polska
Spis treści
Skopiuj link

Autor: Maciej Luśtyk

Redaktor prowadzący serwisu Fotopolis.pl. Zafascynowany nowymi technologiami, choć woli fotografować analogiem.

Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Sigma 500 mm f/5.6 DG DN OS Sports - opinia Wojciecha Sobiesiaka
Sigma 500 mm f/5.6 DG DN OS Sports - opinia Wojciecha Sobiesiaka
Sigma 500 mm f/5.6 DG DN OS to unikalny teleobiektyw, który łączy wysoką jakość optyczną z wyjątkowo lekką i kompaktową jak na tę klasę obiektywu obudową. O tym jak sprawdza się w rzeczywistej...
20
Sony FE 85 mm f/1.4 GM II - test obiektywu
Sony FE 85 mm f/1.4 GM II - test obiektywu
Nowa portretówka Sony to pierwsza stałka ze zaktualizowanej serii GM II. Otrzymujemy m.in. udoskonaloną, lżejszą konstrukcję, nowy silnik AF i jeszcze bardziej wyżyłowaną optykę. Czy...
27
Sigma A 28-105 mm f/2,8 DG DN – pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe
Sigma A 28-105 mm f/2,8 DG DN – pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe
Kolejny unikalny zoom do bezlusterkowców Sigmy, to nowy wariant reporterskiego klasyka 24-105 mm f/4. Oferuje lepsze światło, choć kosztem kilku milimetrów na szerokim kącie. Zachowuje przy tym...
23
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (3)