Aberracja chromatyczna

Wyniki testu:
Cena / Jakość:
8
Wydajność:
9
Funkcjonalność:
10
Optyka:
9
Budowa:
10
Marka:
Canon
Nasza ocena:

93%

Kompaktowy Canon RF 70-200 mm f/4L IS USM ma być najbardziej atrakcyjną opcją na wejście w świat reporterskich długich zoomów we współczesnych systemach belzusterkowych. Czy jednak oferuje na tyle więcej od swojego lustrzankowego pierwowzoru, by uzasadnić dużo wyższą cenę? Sprawdzamy to w naszym teście.

Autor: Maciej Luśtyk

30 Sierpień 2021
Artykuł na: 29-37 minut
Spis treści

Aberracja chromatyczna

Aberrację chromatyczną mierzymy dla plików RAW w najwyższej dostępnej rozdzielczości, dla najniższego ISO i z najniższymi ustawieniami odszumiania. Pomiar wykonywany jest dla pełnego zakresu przysłon. Poniższe wykresy przedstawiają rozłożenie aberracji w kadrze i jej wartości dla przysłon f/4 f/11 i f/32.

Obiektyw Canon RF 70-200 mm f/4L IS USM świetnie radzi sobie także z aberracją chromatyczną. Przy ogniskowej 70 mm aberracja poprzeczna w dolnym zakresie przysłon w rozmiarach ekranowych pozostaje praktycznie niewidoczna. Wraz z domykaniem przysłony problem nieco wzrasta (maksymalny rozmiar aż 3,99 px), ale dotyczy właściwie wyłącznie rogów kadru.

Schemat występowania aberracji poprzecznej dla ogniskowej 70 mm:

Schemat występowania aberracji poprzecznej dla ogniskowej 200 mm:

Jeszcze lepiej sprawa ma się w przypadku ogniskowej 200 mm, gdzie aberracja w całym zakresie przysłon pozostaje na niemal identycznym poziomie 1,7 px i będzie niewidoczna gołym okiem. Co prawda prawa strona kadru wydaje się być narażona nieco bardziej na jej występowanie, ale podczas testów zauważyliśmy, że naprawdę trudno zrobić jest zdjęcie, na którym aberracja chromatyczna w ogóle była widoczna.

Aberracja chromatyczna w praktyce:

f/4 (70 mm)

f/5.6 (70 mm)

f/8 (70 mm)

f/11 (70 mm)

f/4 (200 mm)

f/5.6 (200 mm)

f/8 (200 mm)

f/11 (200 mm)
Dodaj ocenę i odbierz darmowy e-book
Digital Camera Polska
Spis treści
Skopiuj link

Autor: Maciej Luśtyk

Redaktor prowadzący serwisu Fotopolis.pl. Zafascynowany nowymi technologiami, choć woli fotografować analogiem.

Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Sony FE 85 mm f/1.4 GM II - test obiektywu
Sony FE 85 mm f/1.4 GM II - test obiektywu
Nowa portretówka Sony to pierwsza stałka ze zaktualizowanej serii GM II. Otrzymujemy m.in. udoskonaloną, lżejszą konstrukcję, nowy silnik AF i jeszcze bardziej wyżyłowaną optykę. Czy...
27
Sigma A 28-105 mm f/2,8 DG DN – pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe
Sigma A 28-105 mm f/2,8 DG DN – pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe
Kolejny unikalny zoom do bezlusterkowców Sigmy, to nowy wariant reporterskiego klasyka 24-105 mm f/4. Oferuje lepsze światło, choć kosztem kilku milimetrów na szerokim kącie. Zachowuje przy tym...
23
Sigma 28-45 mm f/1.8 DG DN ART - test obiektywu
Sigma 28-45 mm f/1.8 DG DN ART - test obiektywu
Pierwszy pełnoklatkowy zoom ze światłem f/1.8 obiecuje wzorową optykę, szybki autofokus i bardzo dobrą kulturę pracy. Do tego jest całkiem przystępnie wyceniony. Czy jednak niewielki...
16