Rozmycie

Wyniki testu:
Cena / Jakość:
8
Wydajność:
9
Funkcjonalność:
10
Optyka:
9
Budowa:
10
Marka:
Canon
Nasza ocena:

93%

Kompaktowy Canon RF 70-200 mm f/4L IS USM ma być najbardziej atrakcyjną opcją na wejście w świat reporterskich długich zoomów we współczesnych systemach belzusterkowych. Czy jednak oferuje na tyle więcej od swojego lustrzankowego pierwowzoru, by uzasadnić dużo wyższą cenę? Sprawdzamy to w naszym teście.

Autor: Maciej Luśtyk

30 Sierpień 2021
Artykuł na: 29-37 minut
Spis treści

Rozmycie i bokeh

Wartość BxU dostarczana przez DxO Analyzer opisuje jak ostry dla ludzkiego oka jest obraz planu fotograficznego. Bierze ona pod uwagę nie tylko ostrość obiektywu ale także jakość sensora i procesy obróbki obrazu w aparacie. Skala BxU jest dość prosta: 0 oznacza drastyczne przejście pomiędzy czernią i bielą, co w kryteriach obrazu jest zbyt ostre. 1 oznacza idealny obraz. Gdy rozmycie staje się bardziej widoczne, jego rozmiar określamy w pikselach. Ponieważ jednak liczba pikseli znajdująca się na określonym obszarze jest związana z rozdzielczością sensora i jego rozmiarem, skala BxU nie może być używana do porównywania obiektywów podłączanych do aparatów z różną specyfikacją matrycy. Dlatego wartości BxU są także określane dla odbitek o rozmiarze 20 x 30 cm, czyli w rozmiarach w jakich zwykle mamy okazję oglądać zdjęcia.

Wykresy BxU pozwalają nam lepiej zorientować się jak ostry obiektyw jest w poszczególnych partiach kadru. Jak zwykle otrzymujemy potwierdzenie pomiarów MTF, które wskazuje na świetne osiągi obiektywu w dolnej połowie przysłon. Jak widzimy, obiektyw w centrum kadru oferuje wzorową ostrość już od nominalnej wartości przysłony, która utrzymuje się aż do f/11. Co ważne zarówno dla ogniskowej 70, jak i 200 mm. Widzimy też lekki spadek ostrości w rogach kadru przy przysłonie f/4 na 70 mm, ale będzie to rzecz zauważalna tylko w przypadku oglądania zdjęć w maksymalnym powiększeniu. Znacznie gorzej wypada natomiast górna granica przysłon, gdzie obraz będzie widocznie rozmyty na całej powierzchni kadru.

Wartości dla matrycy:

  • poniżej 0-3 - obraz zbyt ostry
  • 3-6 - obraz ostry
  • 6-8 - delikatne rozmycie
  • 8-14 - rozmycie widoczne
  • powyżej 15 - rozmycie nie do przyjęcia

70 mm

200 mm

Czy jednak rozmycie przy mocno domkniętej przysłonie będzie widoczne gołym okiem podczas oglądania zdjęć w rozmiarach ekranowych? Na to pytanie pomoga odpowiedzieć nam wykresy dla odbitki 20x30 mm. Jak widzimy, w przypadku ogniskowej 70 mm obraz powinien jeszcze wydawać się ostry, natomiast w przypadku ogniskowej 200 mm rozmycie szczegółów będzie już widoczne gołym okiem. Kolejny raz podkreślamy jednak, że przysłony rzędu f/22 czy f/32 w przypadku tego szkła będą używane raczej rzadko.

Wartości dla odbitki 20 x 30 cm:

  • poniżej 5 - obraz zbyt ostry
  • 5-15 - obraz ostry
  • 15-30 - delikatne rozmycie
  • 30-40 - rozmycie widoczne
  • 40-50 - rozmycie jest denerwujące
  • powyżej 50 - rozmycie nie do przyjęcia

70 mm

200 mm

Rozmycie w praktyce

A jak prezentuje się rozmycie nieostrości i bokeh? Podobnie jak w przypadku wszystkich szkieł z serii RF otrzymujemy plastyczne, miękkie, kremowe i "równe" rozmycie. Można by zaryzykować stwierdzenie, że nowe systemowe szkła są ze sobą pod tym względem spójne, gdyż charakter bokeh w każdym wypadku jest bardzo zbliżony i oczywiście atrakcyjny dla oka. Na rozmycie oferowane przez obiektyw Canon RF 70-200 mm f/4L IS USM po prostu miło się patrzy.

Dodatkowo osoby, które chciałyby wykorzystać ogniskową 70 mm do portretów czy filmowania ucieszy niemal idealnie okrągła reprodukcja punktów świetlnych w nieostrościach w całym kadrze.

200 mm:

f/4

f/5.6

f/8

f/11

f/4

f/5.6

f/8

f/11

70 mm:

f/4

f/5.6

f/8

f/11

f/4

f/4

f/5.6

f/8
Dodaj ocenę i odbierz darmowy e-book
Digital Camera Polska
Spis treści
Skopiuj link

Autor: Maciej Luśtyk

Redaktor prowadzący serwisu Fotopolis.pl. Zafascynowany nowymi technologiami, choć woli fotografować analogiem.

Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Sony FE 85 mm f/1.4 GM II - test obiektywu
Sony FE 85 mm f/1.4 GM II - test obiektywu
Nowa portretówka Sony to pierwsza stałka ze zaktualizowanej serii GM II. Otrzymujemy m.in. udoskonaloną, lżejszą konstrukcję, nowy silnik AF i jeszcze bardziej wyżyłowaną optykę. Czy...
27
Sigma A 28-105 mm f/2,8 DG DN – pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe
Sigma A 28-105 mm f/2,8 DG DN – pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe
Kolejny unikalny zoom do bezlusterkowców Sigmy, to nowy wariant reporterskiego klasyka 24-105 mm f/4. Oferuje lepsze światło, choć kosztem kilku milimetrów na szerokim kącie. Zachowuje przy tym...
23
Sigma 28-45 mm f/1.8 DG DN ART - test obiektywu
Sigma 28-45 mm f/1.8 DG DN ART - test obiektywu
Pierwszy pełnoklatkowy zoom ze światłem f/1.8 obiecuje wzorową optykę, szybki autofokus i bardzo dobrą kulturę pracy. Do tego jest całkiem przystępnie wyceniony. Czy jednak niewielki...
16